شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

تلاش قابل تقدیر دانشمندان آمریکایی و انگلیسی در رد شایعات کرونایی علیه چین

اگرچه دولت، سیاستمداران، رسانه ها و حتی برخی افراد در جامعه علمی آمریکا در شایعه پراکنی پیرامون ربط دادن شیوع ویروس کرونا به مؤسسه ویروس شناسی ووهان چین دچار کج فکری شده اند و در تلاشند تا بگویند که ویروس کرونا توسط دانشمندان چینی ساخته و یا منتشر شده است، اما همچنان هستند عده ای از دانشمندان وظیفه شناس و با وجدان آمریکایی که سخت در تلاشند تا از جایگاه علم دفاع کنند در خط مقدم مقابله با شایعات کرونایی علیه چین می جنگند.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین: در میان این دانشمندان وظیفه شناس آمریکایی، عده ای نیز بوده اند که حقیقتا برای رسیدن به جواب این سؤال که آیا ویروس کرونا از طبیعت سرچشمه گرفته و یا شروع شیوع آن از آزمایشگاه بوده است، تقلا و تلاش کرده اند.

 

«کریستین جی آندرسن» یک ویروس شناس مشهور آمریکایی است که از بلاتکلیفی درباره منشاء طبیعی و یا آزمایشگاهی ویروس کرونا به تائید اینکه این ویروس، از طبیعت سرچشمه گرفته است، رسید.

 

هنگام شروع بروز ویروس کرونا در آمریکا در تاریخ ۱ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی، آندرسن که مشغول انجام تحقیقات ژنتیکی ویروسی برای یک کمیته علمی تحت نظارت دولت آمریکا بود، ایمیلی به «آنتونی فائوچی» کارشناس برتر بیماری های عفونی در دولت آمریکا ارسال و تاکید کرد که از آنجایی که بخش کوچکی از توالی ژنتیکی ویروس کرونا غیر معمول به نظر می رسد، نمی تواند تعیین کند که آیا کرونا از طبیعت سرچشمه گرفته و یا اینکه توسط بشر اصلاح شده است.

 

با این حال، در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی و یک ماه بعد بود که همزمان با اینکه دانشمندان بیشتری از جمله دانشمندان چینی داده های ژنتیکی زیادی را درباره ژن ویروس کرونا، خفاش هایی دارای علائمی شبیه ویروس کرونا و پانگلین های حامل عامل بیماری کووید-۱۹ به اشتراک گذاشتند، آندرسن نیز نهایتا به یک نتیجه رسید و آن نتیجه گیری این بود که: «مدارک کافی وجود دارد که ثابت می کند ویروس جدید کرونا از طبیعت سرچشمه گرفته و از طریق تکاملی طبیعی از حیوانات به انسان منتقل شده است نه اینکه این ویروس توسط انسان اصلاح شده باشد».

 

آندرسن بلافاصله در تاریخ ۲۰ ماه مارس سال ۲۰۲۰، یافته های خود را در نشریه «نیچر» منتشر کرد.

 

آندرسن، از آن زمان تاکنون، به عنوان یک ویروس شناس آمریکایی همواره به وجدان و خط قرمزهای تعریف شده به عنوان یک دانشمند پایبند بوده است و هیچ اهمیتی برای تلاش سیاستمداران آمریکایی و شایعه پراکنی آنها در ارتباط با شیوع کرونا در مؤسسه ویروس شناسی ووهان چین و هوچیگری رسانه های آمریکایی قائل نشده است.

 

آندرسن همواره از مدارک علمی برای رد ادعاهایی که در مسیر مقصر دانستن مؤسسه ویروس شناسی ووهان چین در زمینه شیوع ویروس کرونا مطرح می شوند، استفاده کرده است؛ حتی اگر این ادعاهای کذب توسط «دیوید بالتیمور» استاد آمریکایی و برنده جایزه نوبل پزشکی مطرح شده باشد، آندرسن از مدارک و مستندات علمی برای مقابله با استدلال های غلط علیه چین استفاده کرده است.

 

(در این تصویر، پست حساب اجتماعی شخصی آندرسن در تاریخ ۱۰ مه سال جاری میلادی (۲۰۲۱) دیده می شود که از مدارکی علمی برای تکذیب و رد استدلال غلط دیوید بالتیمور مبنی بر اینکه ویروس کرونا ساخته دست بشر است، استفاده کرده است)

 

با این وجود، متن ایمیلی که آندرسن در تاریخ ۱ فوریه سال گذشته میلادی به فائوچی ارسال کرده،‌ اخیرا توسط برخی رسانه های آمریکایی افشا شده است؛ در عین حال، همین رسانه های آمریکایی افشا کرده اند که ایمیل های زیادی بین فائوچی و بسیاری از دانشمندان رد و بدل شده است.

 

در نتیجه باید گفت که آن دسته از سیاستمداران و رسانه های آمریکایی که بسیار سرسختانه در تلاش برای تحریف حقایق هستند و صرفا می خواهند که چین را بدنام کنند و مؤسسه ویروس شناسی ووهان را عامل نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان جلوه دهند، به جار و جنجال درباره ایمیل آندرسن به فائوچی می پردازند و می خواهند از این ایمیل که آندرسن در قالب آن اعلام کرده بود که درباره منشاء شیوع کرونا به نتیجه قطعی نرسیده است، سوء استفاده کنند.

 

تحسین برانگیز است که آندرسن بار دیگر در حساب اجتماعی شخصی خود پستی منتشر و تاکید کرد که: همانطور که پیش از این بارها ذکر شده است، ما با جدیت امکان اینکه ویروس از آزمایشگاه آمده باشد را بررسی کرده ایم. با این حال آنچه اهمیت دارد این است که داده های جدید، تحلیل های زیاد و بحث های مفصل انجام شده ما را به این نتیجه گیری در مقاله خود رسانده است که ویروس کرونا از طبیعت آمده است. ایمیلی که من در ۱ فوریه به فائوچی ارسال کردم نیز صرفا نمادی از یک پروسه علمی است».

 

از طرف دیگر، یک ویروس شناس انگلیسی به نام «پیتر دازاک» نیز ضمن پایبندی به علم، تمام بیانیه های صادر شده در آمریکا مبنی بر افترا زنی به مؤسسه ویروس شناسی ووهان چین و مقصر اعلام کردن این مؤسسه در شیوع ویروس کرونا را تکذیب و با انتشار پستی از موضع علمی همتای خود (آندرسن) حمایت کرده و نوشته است: «مردم! اسم این علم است. شما به مدارک و مستندات نگاه می کنید، فرضیه می سازید، با دیگران گفتگو می کنید، به کاوش عمیق تری می پردازید و سپس برخی از این موارد را کنار می گذارید و به مدارکی می رسید که از سایر فرضیه ها حمایت می کنند و بعد نتیجه گیری و این نتایج را علنی می کنید و دیدگاه همکاران مهم را می پذیرید. مرور کنید! علم همواره اینگونه بوده است».

 

 

آنچه جای تاسف دارد این است که در جوّ بی نهایت فزاینده پوپولیستی و عوام گرایانه و ضد روشنفکری و ضد چینی افکار عمومی در آمریکا، آندرسن و دازاک که بر رعایت وجدان علمی تاکید دارند، صرفا جزء اقلیت محسوب می شوند و همواره هدف حمله نیروهای تندرو و ضد چین آمریکایی واقع می شوند.

 

آنچه بیشتر از هر چیز دیگری باعث حیرت آندرسن می شود این است که راست گرایان غربی از جمله روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نه تنها حقایق علمی ارائه شده از سوی او را به طور کامل نادیده گرفته بلکه به کپی ایمیل ۱ فوریه آندرسن به فائوچی نیز دسترسی پیدا کرده و در انتقاد از فائوچی نوشته است که آندرسن اوایل اپیدمی، به فائوچی هشدار داد که ویروس کرونا ساخته دست بشر است اما فائوچی این موضوع را نادیده گرفت.

 

آندرسون نیز در واکنش به این رویکرد «دیلی میل» نوشت: پناه بر خدا! من در حال حاضر به قهرمان یک رسانه راستگرا تبدیل شده ام!»

 

یک دانشمند آمریکایی نیز در حمایت از آندرسن به شوخی این پست را منتشر کرد و نوشت: «پس شما باید این گزارش را چاپ کنید و قاب بگیرید!»

سفینه باری چین به بخش اصلی آزمایشگاه فضایی پیوست

دفتر پروژه فضاپیمای سرنشین دار چین اعلام کرد، سفینه باری «تیان جوئو ۲ » پس از پرتاب موفقیت آمیز در ساعت پنج و یک دقیقه امروز یکشنبه به وقت پکن به اتاق محور آزمایشگاه فضایی پیوست.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, دانش, روسیه, شرق آسیا

پیشگامیِ شبکه ریلی ۳۸ هزار کیلومتری سریع السیر چین در جهان

راه آهن سریع السیر چین که پیشگام جهان است با طی هزاران مایل در طول یک روز و عبوری پر سرعت از میان سلسله کوه ها، به دلیل امتیازاتی از جمله راحتی و تسهیلات، دقت و وقت شناسی و سرعت بالایی که دارد، به شهرتی جهانی دست یافته است.

ادامه

جهان, چین, دانش, گزارش