عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

تلاش بی‌فایده آمریکا برای دور کردن هر چه بیشتر روسیه از چین

سامانه‌های سپر ضدموشکی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به بهانه مقابله با تهدیدات کره شمالی بوده، ولی در حقیقت برای بازدارندگی چین است و امروزه واشنگتن آشکارا سیاست اعمال فشار دوجانبه بر مسکو و پکن را در پیش گرفته است.

 

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: به عقیده کارشناسان مسائل سیاسی بین‌المللی، این احتمال وجود دارد که در نشست برنامه‌ریزی شده سران روسیه و آمریکا در تاریخ ۱۱نوامبر (۲۰آبان ماه) در حاشیه مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در پاریس، دونالد ترامپ سعی کند مسئله «بازدارندگی چین» را با “ولادیمیر پوتین” مطرح کند و سفر پایان یافته “جان بولتون” مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی به روسیه نیز نشان داد که واشنگتن به دنبال یافتن زبان مشترک با مسکو در این باره است.

 

ترامپ روز گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره دیدار آتی خود با پوتین گفت: «این مسئله در حال بررسی است، هر چند هنوز به طور دقیق برنامه‌ریزی نشده، ولی احتمالا ما با یکدیگر ملاقات خواهیم کرد.»

 

مقامات مسکو تاکید دارند که این نشست باید کامل بشود تا مذاکرات جدی درباره روابط دوجانبه انجام شود. “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که دستورکار دیدار آتی روسای جمهوری روسیه و آمریکا در پاریس هنوز بطور کامل مشخص نشده، ولی مسکو خود را برای گفت‌وگوهای کاملاً کامل و کاری آماده کرده است. وی تاکید کرد، روسیه خواستار آن است که این مذاکرات کامل باشد، یعنی دیدار رهبران دو کشور سرپایی و در حال راه رفتن صورت نگیرد.

 

لازم به یادآوری است که مذاکرات روسای جمهوری روسیه و آمریکا در پایتخت فرانسه پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا که قرار است در تاریخ ۶نوامبر (۱۵آبان ماه) برگزار شود، صورت خواهد گرفت. در بحبوحه مبارزات سیاسی برای راه یافتن به کنگره آمریکا روسیه و به خصوص مسئله دخالت آن در نظام سیاسی امریکا به صورت گسترده‌ای در مرکز توجه قرار دارد.

 

“والنتینا ماتوینکو” رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه در تفسیر فراهم سازی مقدمات دیدار پوتین و ترامپ گفته است: «این نشست در شرایطی انجام میشود که مبارزات سیاسی جدیدی در آمریکا آغاز شده و هر یک از طرفین تلاش می‌کنند تا کمترین ارتباط را با مسکو داشته باشند. مسلما چنین شرایطی به دورنمای همکاری‌های آتی دو کشور کمک نخواهد کرد و نتیجه نشست سران نیز به میزان همبستگی سیاسی در کنگره آمریکا بستگی خواهد داشت و دورنمای مشارکت دو کشور را مشخص خواهد کرد البته ما به نتایج مثبت نشست سران امیدوار هستیم.»

 

عدم درک متقابل از مشکلات جهانی همواره موضوع گفت‌وگوها بین روسیه و آمریکا

 

“فئودور لوکیانوف” رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه نیز به این روزنامه گفته است که برخی از مسائل هستند که از قبل مشخص است که در جریان دیدار ولادیمیر پوتین با دونالد ترامپ بررسی خواهند شد. اینها شامل مسائل هسته‌ای، فقدان درک مشترک در باره وضعیت مربوط به آینده سوریه، مسائل مربوط به ایران، کره شمالی و البته مسئله چین خواهد بود. این مجموعه مسائل بدون تغییر در دستورکار نشست سران دو کشور قرار دارند.

 

به گفته این کارشناس، اکنون مسئله دارای اولویت پیمان‌های راهبردی و هسته‌ای در رابطه با خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط است. ضمن اینکه زمان اعتبار پیمان مربوط به کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی نیز بعد از سه سال در حال پایان است و به احتمال زیاد تمدید نخواهد شد. در چنین شرایطی بسیار مهم است که نحوه مشارکت بین دو قدرت‌ هسته‌ای جهان مشخص شود. البته متاسفانه نشست‌های قبلی سران روسیه و آمریکا نشان داده که اصلا اهمیتی ندارد که رهبران دو کشور چه مسائلی را بررسی کنند، چرا که نتیجه آن کاملا متفاوت بوده و تحت تاثیر انگیزه‌های سیاسی در داخل ایالات متحده قرار خواهد داشت.

 

به نوشته این روزنامه، جالب توجه است که موضوع چین که به تازگی بشدت مورد نگرانی آمریکا است احتمالا در نشست سران پاریس نیز مطرح شود و محافل کارشناسی این مسئله را بعید نمی‌دانند.

 

لوکیانوف در این باره توضیح داد: «البته نباید انتظار داشت که ائتلافی در این باره به وجود آید.بسیار خنده دار خواهد شد اگر روسیه حاضر شود در ائتلافی ضدچینی شرکت کند. ولی در هر حال مسلما وظیفه دولت آمریکا از جمله شخص دونالد ترامپ و مشاورش جان بولتون و سایر مقامات کاخ سفید این است که در شرایط حساس سیاسی کنونی اجازه ندهند تا روسیه و چین بیش از این به یکدیگر نزدیک شوند و روسیه مواضع بازدارنده تری نسبت به پکن در پیش بگیرد. حتی جان بولتون در سفر خود به مسکو اصلا تلاش نکرد تا این مسئله را پنهان کند. البته این مسئله دیگری است که بطور کلی چنین تصوری بسیار ساده لوحانه است که روسیه به ناگهان دیدگاه خود درباره چین را تغییر دهد. پکن یکی از شرکای مهم راهبردی مسکو است و تغییری در این وضعیت به وجود نخواهد آمد و تصور مقامات واشنگتن از چین به خود آنها مربوط می‌شود و مسلما روسیه در این زمینه به آنها نخواهد پیوست.»

 

اعمال فشار دوجانبه بر روسیه و چین، سیاست کنونی دولت ترامپ است

 

“فئودور ویتولوفسکی” مدیر موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در آکادمی علوم روسیه نیز به نوبه خود در گفت‌وگو با این روزنامه ابراز تردید کرد که آمریکا بتواند روسیه را بدون قید و شرط با سیاست خود در قبال چین همراه کند. وی یادآور شد: «من فکر نمی‌کنم که آمریکا از اعمال فشارها و اظهارات تند علیه روسیه دست بردارد. در حال حاضر در دولت دونالد ترامپ دو برخورد کاملا مشخص است و آن اعمال فشار دوجانبه بر روسیه و چین است و به عقیده من برای این جهت گیری برنامه ریزی جدی صورت گرفته است و برغم گفت‌وگوها و سفر جان بولتون به مسکو، ترامپ باز هم از قصد آمریکا برای خروج از پیمان موشکی خبر داد و پیمان کاهش تسلیحات راهبردی نیز به زودی به پایان خواهد رسید. ضمن اینکهسامانه‌های دفاع ضد موشکی آمریکا در سراسر جهان در حال گسترش هستند و تمامی اینها تأثیر منفی و روابط روسیه و آمریکا خواهند گذاشت.»

 

به گفته این کارشناس، سامانه‌های سپر ضدموشکی که آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مستقر می کند به مراتب قدرتمندتر از سامانه‌هایی است که در خاک اروپا مستقر شده و این مسئله به عامل بازدارندگی چین مربوط می شود که در پوشش مقابله با تهدیدات موشکی و هسته‌ای از سوی کره شمالی انجام می‌شود. ولی اکنون واشنگتن بر اساس اسناد راهبردی تصویب شده، آشکارا جهت‌گیری راه در پیش گرفته که به طور همزمان باعث بازدارندگی روسیه و چین شود.

تسنیم

روایت اندیشکده آمریکایی از تلاش چین برای تشکیل ائتلاف جهانی از کشورهای درحال‌توسعه

اندیشکده آمریکایی «رند» در مقاله‌ای تلاش‌های چین برای تشکیل یک ائتلاف بین کشورهای درحال‌توسعه و ایفای نقشی پررنگ‌تر در معادلات سیاسی جهان را مورد بررسی قرار داده است.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, فلسطین, کره شمالی, هندوستان

چرخش اولویت‌های پنتاگون به دلیل تحرکات نظامی – سیاسی روسیه

پیشرفت‌های نظامی روسیه و تحرکاتش برای یافتن متحدان منطقه‌ای، مساله‌ایست که فرماندهان آمریکایی را نگران کرده است؛ از سخنان مقامات پنتاگون می‌شود فهمید که آمریکا به همان میزان که نگران زیردریایی‌های بی‌صدای روسیه است، از فروش اس ۴۰۰ به هند و ترکیه نیز خشمگین است و آن را دست‌درازی روس‌ها به قلمرو خود می‌داند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, روسیه, هندوستان

مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

روابط روسیه و چین هر روز بیشتر از قبل نزدیک می‌شود و عمق روابط راهبردی مسکو و پکن و مشارکت استراتژیک آنها را می توان در نشست اخیر سران دو کشور در خاور دور روسیه و تلاش مشترک سران آنان برای پختن بلینی غذای معروف روس ها تا شرکت چینی ها در بزرگترین رزمایش تاریخ ... مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاسی

ماکرون: اروپا در حوزه دفاعی نیازمند همکاری با روسیه است

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با «سائولی نینیستو» همتای فنلاندی خود گفت: اتحادیه اروپا نیازمند روابط راهبردی با نزدیک‌ترین همسایگان خود ازجمله در مسائل دفاعی درراستای تضمین ثبات هرچه‌بیشتر است و این مسئله مستلزم به‌روزرسانی روابط پساجنگ سرد با روسیه است.

ادامه

اتحادیه اروپا, جهان, خبر, روسیه, فرانسه