پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

تلاش آمریکا برای تجهیز نظامی افراد وابسته به داعش در افغانستان

در حالی که ژنرال بازنشسته افغان طرح آمریکا برای جایگزینی سلاح‌های روسی در افغانستان را «خیانت» علیه مردم این کشور می‌داند برخی کارشناسان روس نیز می‌گویند؛ واشنگتن، تسلیحات را در اختیار افراد وابسته به داعش در افغانستان قرار می‌دهد.

 

«عبدالواحد طاقت» ژنرال بازنشسته و کارشناس مسائل نظامی افغانستان با اشاره به تلاش آمریکا برای جایگزینی کلاشنیکوف با سلاح‌های آمریکایی، آن را خیانت و جرم علیه مردم افغانستان دانست.

 

به گزارش «اسپوتنیک»، طاقت افزود: تمام خانواده‌های افغان‌ها به ویژه آن‌هایی که در مناطق پر خطر زندگی می‌کنند کلاشنیکوف دارند و اگر این سلاح‌ها را حذف کنند، مردم سلاحی برای حفاظت از خود ندارند و تروریست‌ها آن‌ها را خواهند کشت.

 

ژنرال افغان ضمن اشاره به آشنایی نظامیان افغان برای استفاده از تسلیحات روسی گفت: در این جنگ‌ها شاهد بودیم که تسلیحات آمریکایی در مقایسه با سلاح‌های روسی در افغانستان کاربرد چندانی ندارند.

 

چندی پیش «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته بود که آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا ۵۰ هزار قبضه کلاشنیکف و مهمات آن که به طور رایگان در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار گرفته را از دور خارج کنند.

 

«الکسی لئونکوف» کارشناس مسائل سیاسی نیز درباره این طرح آمریکا گفت: احتمال بسیار قوی وجود دارد که این تسلیحات در اختیار تروریست‌های داعش قرار بگیرد که در حال انتقال به افغانستان هستند.

 

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها کسی را پیدا می‌کنند تا این تسلیحات را به داعشی‌ها بفروشند. سلاح‌ها ممکن است از هر جایی به ویژه مناطق تحت کنترل داعش در افغانستان سر درآورند.

 

کارشناس روس: آمریکا از ارتش افغانستان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

 

«الکسی لئونکوف» کارشناس مسائل سیاسی و سردبیر نشریه «آرسنال اُشستوا» با اشاره به تلفات بالای نظامیان افغان گفت: آن‌ها به ارتش افغانستان نیاز دارند تا به عنوان سپر انسانی از آن استفاده کنند.

 

به گزارش «اسپوتنیک» این کارشناس روس افزود: چنانچه اتفاقی بیفتد آمریکایی‌ها پشت نظامیان افغان پنهان می‌شوند و این ارتش افغانستان است که در جنگ سخت‌ترین صدمه را دیده است.

 

چندی پیش نیز اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته بود که در این کشور تنها در مدت چهار ماه بیش از دو هزار و ۵۰۰ نظامی و پلیس افغان کشته و بیش از چهار هزار نیروی امنیتی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

 

از سوی دیگر نیز برخی اعضای پارلمان افغانستان نیز بارها آمریکا را به حمایت از داعش در این کشور متهم کرده‌اند.

 

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز چندی پیش تصریح کرد که آمریکا برای مقابله با رقبای منطقه‌ای خود به افغانستان آمده است و در غیر این صورت برای مبارزه با مخالفان مسلح در افغانستان نیازی به این همه پایگاه نظامی نیست.

 

وی دلیل عدم حمایتش از حضور نظامیان آمریکایی را نیز تلاش واشنگتن برای فریب مردم افغانستان و عدم احترام به منافع ملی این کشور عنوان کرد.

تسنیم

«جنبش گذار» و ادامه شمارش معکوس پایان عمر حکومت وحدت ملی در افغانستان

نهاد سیاسی جنبش گذار ضمن تاکید بر شمارش معکوس پایان عمر حکومت وحدت ملی در افغانستان بار دیگر اعلام کرد که دولت کنونی دستاوردی نداشته است و باید زمینه انتقال قدرت فراهم شود.

ادامه

افغانستان, جهان, خبر

«گاردین»: دادگاه بین‌المللی لاهه باید درباره جرایم جنگی آمریکا در افغانستان تحقیق کند

نشریه انگلیسی «گاردین» در گزارشی نوشت اعزام سربازان بیشتر به افغانستان توسط دولت آمریکا سبب افزایش کشتار غیرنظامیان در این کشور خواهد شد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر

«دیلی استار»: نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان دو برابر می‌شوند

یک روزنامه چاپ انگلیس اعلام کرد که در پی نگرانی‌ها از افزایش مناطق تحت کنترل مخالفان دولت افغانستان، نیروهای ویژه انگلیسی مستقر در این کشور به دو برابر افزایش خواهد یافت.

ادامه

افغانستان, انگلستان, جهان, خبر