«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

در سایه از سرگیری روابط پیونگ یانگ با کشور‌های آسه آن، یک هیئت از کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس سفر کرده است. یونهاپ امروز جمعه به نقل از رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که هیئت حزب حاکم کره شمالی در یک سفر به سه کشور (چین، ویتنام و لائوس) لحظاتی قبل وارد ... سفر هیئت کره شمالی به چین، ویتنام و لائوس

ادامه

آسه آن, احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی, لائوس, ویتنام

افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین در شرق آسیا، کشورهای این منطقه بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند؛ در این میان، بهانه این رویکرد برای متحدان آمریکا در این منطقه «افزایش ظرفیت قدرت» پکن و تلاش برای ایجاد «نوعی موازنه» عنوان می‌شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه تایم، درحالیکه مناقشه‌ها ... افزایش بودجه دفاعی شرق آسیا درپی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش, هندو پاسیفیک

الجزیره: کشتی آمریکایی در نزدیکی سواحل یمن هدف قرار گرفت

نیروهای یمنی یک کشتی آمریکایی را در نزدیکی سواحل یمن هدف قرار دادند. به گزارش خبرگزاری مهر، یک منبع نظامی یمن به تلویزیون الجزیره گفته است که نیروهای یمنی یک کشتی آمریکایی را در نزدیکی سواحل یمن هدف قرار دادند. اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس نیز اعلام کرد که گزارشی از یک حادثه در ۸۵ ... الجزیره: کشتی آمریکایی در نزدیکی سواحل یمن هدف قرار گرفت

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

روسیه با اعمال فشار بر چین و تغییر موازنه در دو سوی تنگه تایوان مخالفت کرد

روسیه با تاکید دوباره بر اینکه مسکو، تایوان را بخشی از چین می‌داند، از تلاش برخی کشورها برای استفاده از انتخابات این جزیره برای اعمال فشار بر پکن و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه جنوب شرق آسیا انتقاد کرد. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه شنبه اظهار کرد: ما ... روسیه با اعمال فشار بر چین و تغییر موازنه در دو سوی تنگه تایوان مخالفت کرد

ادامه

تایوان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه

تلاس امریکا برای حضور دائم نظامی در دریای جنوبی و به چالش‌کشاندن چین

دریای جنوبی چین یک بار دیگر مرکز توجه کشورهای مهم دنیا قرار گرفته است و انتظار می رود اصلی ترین کانون مباحثات وزیران دفاع چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی در اجلاس قریب الوقوع آنها همین موضوع باشد.

 

قرار است ۱۰ وزیر دفاع کشورهای آسیای جنوب شرقی به علاوه همتایان آنها از چین، ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند در نشست سنگاپور درباره مساله دریای جنوبی گفت و گو کنند.

 

دریای جنوبی سال ها است که به کانون مناقشات کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین تبدیل شده است و آمریکا می خواهد به عنوان یک بازیگر اصلی و به بهانه تامین کشتیرانی آزاد نیروی نظامی اش را راهی این منطقه کند و با توافق ژاپن و همراهی برخی دولت های غربی و کشورهای همسایه این منطقه نیز تا اندازه ای در این زمینه موفق بوده است.

 

نباید فراموش کرد به غیر از چین کشورهایی نظیر ویتنام، مالزی و فیلیپین هم در کنار جزیره تایوان و برونئی بر مالکیت بر شماری از جزایر این منطقه تاکید می ورزند.

 

همین مساله و حضور نظامی آمریکا با ناوها، جنگنده ها و هواپیماهای جاسوسی اش این موضوع را تایید می کند که کشورهای حاضر در این نشست و وزیران دفاع آنها بعید است بتوانند در حل منازعات دریای جنوبی توافق خاصی داشته باشند.

 

هیچکدام از این کشورها نمی خواهند از مواضع خود کوتاه بیایند و همزمان چین تاکید می ورزد که نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد از جزایر دریای جنوبی متعلق به این کشور است و آمریکا هم می گوید برای مهار چین و به عنوان یک نیروی بازدارنده در این پهنه آبی، حضور خواهد داشت.

 

اواخر ماه گذشته میلادی بود که پنتاگون اعلام کرد یک ناوشکن چینی به شکلی غیرایمن با یک ناو جنگی آمریکا روبرو شده و در تعقیب آن بوده است تا آن را از نزدیکی جزایری که چین متعلق به خود می داند، دور کند.

 

بعد از آن ‘مایک پنس’ معاون اول رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی شدید اللحن چین را به نظامی گری در دریای جنوبی متهم کرد و افزود این کشور اجازه سلطه جویی به پکن در دریای جنوبی نمی دهد.

 

با این وصف دور از ذهن نیست آمریکا از فرصت برگزاری این نشست برای تحت فشار دادن چین استفاده کرده و بر وحدت نظامی با کشورهای همسایه برای مقابله با نظامی گری چین در این گذرگاه آبی تاکید ورزد و تلاش نماید تا پکن را در انزوای بیشتری قرار دهد.

 

‘جان لیو’ از کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک پکن در این باره می گوید: منطقه دریای جنوبی به کانون مهم و خطرناکی از مناقشات بین کشورها تبدیل شده است.

 

وی البته شدیدترین تنش ها را در این ناحیه برای چین و آمریکا تصور کرده است و بر این تاکید می ورزد که هر چقدر تنش ها بین واشنگتن و پکن بیشتر شود به همان نسبت فشار بر کشورهای منطقه افزایش خواهد یافت.

 

وی می افزاید که تصمیماتی که در این نشست گرفته می شود دیگر فقط مختص کشورهای منطقه و چین نخواهد بود بلکه مناسبات این کشورها با غرب را نیز دربر می گیرد.

 

ناظران می گویند که حتی اگر گفت و گوهایی سازنده انجام شود و بتوان برخی از مشکلات را حل کرد و بیانیه مشترک امضا کرد باز هم کسی نمی تواند مدعی شود مشکلات دریای جنوبی حل و فصل شده است.

 

با این حساب باید در انتظار تنش های بیشتر در این منطقه بود زیرا چین از آن عقب نشینی نمی کند و حتی هشدار نظامی هم داده است و آمریکا هم دیگر خود را تنها نمی بیند و موفق شده است کشورهای فرانسه، انگلستان، نیوزیلند، استرالیا و ژاپن را نیز با خود همراه کند و این خبر خوبی برای پکن به حساب نمی آید.

فرمانده نیروهای آمریکا در جنگ ویتنام قصد داشت از بمب اتم استفاده کند

اسناد و مدارک افشا شده نشان می‌دهد که فرمانده نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ویتنام یک برنامه محرمانه را برای استفاده از کلاهک‌های اتمی علیه کمونیست‌ها در شمال این کشور طراحی کرده بود که توسط لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا متوقف شد.

ادامه

امریکا, تاریخ, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, ویتنام

روسیه همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش می‌دهد

شرکت تسلیحات سازی دولتی روسیه(Rostec) اعلام کرد که این کشور همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش خواهد داد.

ادامه

الجزایر, امریکای لاتین, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شمال افریقا, هندوستان, ویتنام

دوترته: به‌دلیل سیاست خارجی مستقلش آمریکا به‌دنبال سرنگونی و مرگ او است

بنابر گزارش پایگاه راشاتودی، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین، گفته است می‌خواهد گوشی هوشمند خود را با یک گوشی ساده جایگزین کند چرا که سازمان جاسوسی سیا آمریکا به صورت مداوم مکالماتش را شنود می‌کند تا با استفاده از اطلاعات شخصی، سرانجام او را ترور کند.

ادامه

اسراییل, امریکا, اندونزی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, فیلیپین

پیوند چینی‌ها با کشورهای جنوب آسیا در تمامی عرصه‌ها گسترش یافته است

به نقل از پایگاه خبری نیشن، در گزارشی می‌نویسد: نیم قرن پیش، چین از یکی از مهمترین فجایع اقتصادی مهم در تاریخ این کشور خارج شد اما امروزه رشد تولید ناخالص ملی آن سالانه ۶.۸ درصد است که این کشور را به دومین اقتصاد بزرگ جهان بدل می‌کند. چین بیش از ۶۰۰ میلیون تن از ... پیوند چینی‌ها با کشورهای جنوب آسیا در تمامی عرصه‌ها گسترش یافته است

ادامه

افغانستان, اقتصادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, شرق آسیا