کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

تقویت روابط با چین؛ اولویت دولت جدید پرو

خبرگزاری رویترز از نزدیکتر شدن پرو به چین خبر داد و نوشت: پدرو کاستیو رئیس جمهوری جدید این کشور آمریکای لاتین در نخستین هفته ریاست جمهوری پکن را مهمترین شریک تجاری کشورش دانست.

 

به گزارش ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، «پدرو کاستیو» رئیس جمهوری جدید و چپگرای پرو در نخستین هفته ریاست جمهوری خود به سرعت دست دوستی به سمت چین دراز کرد و پکن را مهمترین شریک تجاری کشورش اعلام کرد.

 

منابع دولتی به رویترز گفته اند از زمانی که کاستیلو در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) به ریاست جمهوری پرو رسید، مقامات دولتی با سفیر چین و مدیران معادن این کشور دیدار کرده اند تا نه تنها در خصوص سیاست های مرتبط با صنایع گفت و گو کنند بلکه توافقنامه تجارت آزاد پیشین را که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ امضا شد، مورد بحث قرار دهند.

 

به گفته تحلیلگران، کاستیو قصد دارد پرو را به سمت چپ متمایل کند، اگرچه حفظ روابط خوب با چین در اولویت همه رهبران اخیر پرو بوده است.

 

«خورخه هاینه» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه بوستون و سفیر سابق شیلی در چین، در مصاحبه‌ای در خصوص سوق دادن پرو به چپ توسط رئیس جمهوری جدید گفت: «این امر ویژگی ایدئولوژیکی ندارد، بلکه عملگرایانه است».

 

به گفته کارشناسان، سیاست مالیات بر معادن برای چین بسیار مهم است، چراکه شرکت های چینی مهمترین استخراج کنندگان مس در پرو هستند که دومین کشور تولید کننده این فلز با ارزش در دنیا است.

 

کاستیو گفته است که می خواهد درآمدهای مالیاتی بیشتری از شرکت های معدنی دریافت کند و به طور بالقوه قصد دارد معاملات ثبات مالیاتی را که مانع از افزایش چنین توافقاتی با بسیاری از معدنچیان می‌شود، پاره کند.

 

گزارش ها در هفته اخیر همچنین حاکی از انتخاب واکسن چینی کووید-۱۹ برای مردم پرو از سوی رئیس جمهوری جدید است. واکسن فایزر آمریکایی تاکنون واکسن اصلی در پرو بوده است، اما کاستیلو اعلام کرده است که امروز جمعه واکسن سینوفارم چینی را تزریق خواهد کرد. سال گذشته و در پی واکسیناسیون اولیه و مخفیانه چند مقام پرو رسوایی بزرگی در ین کشور آمریکای لاتین به راه افتاد.

 

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا