تقاضای کره شمالی؛ محاکمه دولت و نظامیان آمریکا به عنوان جنایتکاران جنگی

وزارت خارجه کره شمالی جنگ به رهبری آمریکا در افغانستان را جنایت حقوق بشر خواند و ایالات متحده و نظامیان این کشور را به ارتکاب «جنایات کشتار جمعی» علیه مردم بیگناه این کشور متهم کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، کره شمالی روز یکشنبه جنگ به رهبری آمریکا در افغانستان را جنایت حقوق بشر خواند و واشنگتن را به ارتکاب «جنایات کشتار جمعی» علیه مردم بیگناه این کشور متهم کرد.

 

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که با عنوان «ایالات متحده باید به خاطر جنایات خود در زمینه حقوق بشر محاکمه شود» اعلام کرد که ادعای مبارزه با تروریسم در افغانستان، فرار سریع نیروهای آمریکایی و پایان ناگهانی دو دهه واشنگتن را به دنبال داشته است.

 

در این بیانیه آمده است: «در این برهه از زمان، جهان صدای خود را بلند می‌کند و می‌خواهد که سربازان آمریکایی به خاطر جنایات کشتار جمعی اش علیه مردم بیگناه در افغانستان محاکمه شوند.» گفت.

 

هفته گذشته نیز وزارت خارجه کره شمالی از ایالات متحده به دلیل جنگ افغانستان و تبعیض نژادی انتقاد کرد و این کشور را ناقض حقوق بشر و دموکراسی خواند.

 

ایالات متحده خروج خود از افغانستان را در ۳۰ اوت تکمیل کرد و به حضور ۲۰ ساله‌ای در این کشور پایان داد.

 

طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

 

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است.

 

نظرسنجی‌ که چند روز پیش توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

آمریکا و متحدانش نزدیک به ۵۰ هزار غیرنظامی افغان را در این ۲۰ سال کشته‌اند

ایالات متحده و متحدانش از زمان آغاز جنگ افغانستان هزاران غیرنظامی را در جریان حملات پهپادی و حملات هوایی کشته‌اند و با انتقاد مداوم گروه‌های حقوق بشری بر سر فقدان شفافیت درباره چنین کشتارهایی مواجه هستند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, گزارش

خودکشی سربازان استرالیایی به دلیل نگرانی از برملا شدن راز هولناک جنایت وحشیانه خود در افغانستان

بعد از افشای گزارش محرمانه درباره جنایات دلخراش نیروهای ویژه ارتش استرالیا در افغانستان علیه غیرنظامیان این کشور، تنها در سه هفته نه نظامی استرالیایی دست به خودکشی زدند.

ادامه

استرالیا, اسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, گزارش

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: حملات اسرائیل به غزه می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه گفت که حملات اسرائیل به نوار غزه می‌تواند «جنایت جنگی» محسوب شود.

ادامه

اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

سازمان ملل فرانسه را متهم به کشتار غیرنظامیان در حمله‌ای هوایی در مالی کرد/ تأیید نقش فرانسه در نسل‌کشی «رواندا»

سازمان ملل با انتشار گزارشی فرانسه را متهم به کشتار دست کم ۱۹ غیر نظامی در ماه ژانویه طی حمله هوایی در مرکز کشور مالی کرد.

ادامه

افریقا, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, رواندا, سازمان ملل, فرانسه, مالی