مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در هفته‌های پایانی سال گذشته توسط رژیم ولایت فقیه، دشواری‌های معیشتی و اقتصادی طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما را تشدید کرد. این برنامه ضد مردمی که توسط دولت رئیسی به‌اجرا درآمده مانند طرح‌های مقررات زدایی، اصلاح قانون کار با هدف تأمین منافع کارفرما و بخش خصوصی، و بی‌اعتنایی به ... پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه

استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

تعیین مستمری حداقلی براساس نرخ تورم رسمی، کلاه گشادی‌ست بر سرِ کارگران شاغل و بازنشسته

یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری می‌گوید: ملاک قراردادن تورم اعلامی بانک مرکزی که حدود ۴۶ درصد است، برای بهبود معیشت بازنشستگان، کاربردی نیست.

 

به گزارش ایلنا، تعیین دستمزد براساس نرخ تورم رسمی یا فرقی نمی‌کند، تعیین مستمری حداقلی بازنشستگان براساس نرخ تورم رسمی، کلاه گشادی‌ست که سالهاست بر سرِ کارگران شاغل و بازنشسته رفته است. عددسازی آماری و پایین کشیدن تعمدی داده‌های تورمی، استناد صرف به تورم رسمی را تبدیل به «معیاری ناعادلانه» برای تعیین دستمزد می‌نماید چراکه تورم واقعی و ملموس زندگی طبقه‌ی کارگر کجا و آمارهای رسمی اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران کجا؟!

 

حالا برهه‌ی تعیین دستمزد ۱۴۰۰ سپری شده اما هنوز پروسه‌ی تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به سرانجام نرسیده است؛ آیا تعیین افزایش مستمری‌ها با استناد به داده‌های رسمی تورمی، می‌تواند بهبودی هرچند حداقلی در سطح معیشت بازنشستگان به وجود بیاورد؟

 

حسین غلامی فعال صنفی مستقل بازنشستگان کارگری، در ارتباط با معیشت بازنشستگان در سال ۹۹ و لزوم افزایش عادلانه در سال جاری می‌گوید: دریافتی ۶۵ درصد بازنشستگان کارگری که حداقل‌بگیر هستند، برابر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حقوق مستمری بگیران کارگری به طور متوسط، ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است درحالیکه در سال ۹۹ حداقل هزینه‌های زندگی یا همان خط فقر حدود ۱۲ میلیون تومان تخمین زده می‌شود؛ این یعنی متوسط مستمری‌ها، یک چهارم خط فقر بوده است.

 

وی ادامه می‌دهد: لذا در سال ۹۹، حقوق بازنشستگان تنها صرف خرید کالاهای خوراکی شده که تورم آن حدود ۷۰ درصد بوده است البته تورم دو قلم کالای اساسیِ برنج و گوشت، ۱۱۲ درصد بوده. با این حساب، ملاک قراردادن تورم اعلامی بانک مرکزی که حدود ۴۶ درصد است، برای بهبود معیشت بازنشستگان، کاربردی نیست و نمی‌تواند موجب ارتقای سطح زندگی شود.

 

«تورم سبد کالای کارگران را اندازه بگیرند!»

 

««««« به گفته غلامی، بانک مرکزی تورم را برای ۳۸۶ قلم کالا اندازه گیری می‌کند که با سبد کالای مورد استفاده خانواده‌های کارگری، فرق دارد؛ اگر تورم سبد کالای کارگران محاسبه شود، نرخ تورم به بیش از دو برابر ارقام رسمی می‌رسد. »»»»»

 

این بازنشسته می‌افزاید: پافشاری بر نرخ‌های تورم دو رقمی، ترفندی است برای سرگرم کردن مزدبگیران تا از مطالبه‌ی حقوق مزدی اساسی و واقعی خود دست بردارند؛ از سوی دیگر دولت‌ها با این نرخ‌های غیرواقعی و ساختگی، کسری بودجه خود را جبران می‌کنند و چوب حراج به اندوخته‌ی تاریخی کارگران در صندوق تامین اجتماعی می‌زنند. در نهایت نیز، «فقری فزاینده» به کارگران شاغل و بازنشسته کشور تحمیل می‌شود.

 

غلامی اضافه می‌کند: واقعیت اما چیز دیگری است؛ قدرت خرید بازنشستگان حتی طی سه سال اخیر به یک‌سوم کاهش یافته و بازنشستگان بیشتر از قبل به فقر روزافزون کشیده شده‌اند. همزمان با تحمیل فقر و فلاکت، سلب مالکیت از اکثریت قاطع مردم و جلوگیری از ایجاد تشکل‌های مستقل بخصوص برای نیروی کارِ دیروز (بازنشستگان) و کارگران امروز و فردا، راهی گشوده تا اقلیت برگزیده‌ای، تمامی ثروت‌ها و دارایی‌های جامعه را در انحصار و اختیار بگیرند تا جایی که حدود ۶ درصد از برگزیدگان و نزدیکان به بلوک‌های قدرت، تمام ثروت و دارایی جامعه را قبضه کرده‌اند و ۹۴ درصد دیگر در شرایط نامناسب به سر می‌برند. در این بین، سهم جامعه کارگری که بیش از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، از همه کمتر است؛ اما بازهم می‌خواهند با کلاه گشاد نرخ های تورم رسمی، اوضاع را از این هم بدتر کنند و معیشت را بیشتر از قبل به قهقهرا ببرند!

لزوم رفع تبعیض درتعیین مستمری بازنشستگان کارگری/ خط فقر را مبنا قرار دهید

بازنشستگان می‌گویند “ما نه حق مسکن آن‌چنانی داریم، نه سنوات و حق اولاد؛ پس بیایید برای یکبار هم که شده، همان خط فقر حداقلیِ ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی را مبنا قرار دهید!”

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه پایانی تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی + فیلم

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار سازمان تامین اجتماعی شدند در حالیکه متاسفانه حتی وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی از بازنشستگان کشوری و لشکری هم بدتر است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, بیانیه, حقوق بشر, خبر, کارگری