چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن

ژاپن و آمریکا اخیرا توافق کردند تا مذاکره در مورد تعیین نهایی سهم ژاپن از هزینه های استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور را تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق بیاندازند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن در شرایطی است که توافق فعلی که هر پنج سال یک بار مورد مذاکره قرار می گیرد در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) منقضی می شود. اما علل تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن چیست؟ و اساسا پیامد اختلاف نظرهای واشنگتن و توکیو چه می تواند باشد؟ درباره دلایل تعویق مذاکرات نظامی امریکاو ژپن می توان به چند نکته اشاره کرد:

 

نکته اول اینکه، در ماههای اخیر مقامات نظامی دو کشور برای رسیدن به توافق جدید چند دور گفتگو برگزار کردند اما در نهایت نتوانستند در مورد تقسیم هزینه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن به توافق برسند.

 

نکته بعدی اینکه، در حال حاضر حدود ۵۴ هزار سرباز آمریکایی در چارچوب همکاری‌های امنیتی، در خاک ژاپن مستقر هستند. بر اساس پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا که در سال ۱۹۶۰ میلادی به امضا رسید و به نوعی اساس اتحاد دو کشور پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل می‌دهد، نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن وظیفه دارند به شرایط احتمالی منطقه پاسخ دهند و همچنین به این کشور در برابر حمله مسلحانه کمک کنند.

 

اما سومین نکته اینکه، ژاپن سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ین (۱.۹ میلیارد دلار) به آمریکا پرداخت می کند که این پرداخت شامل هزینه های ساخت پایگاه و همچنین هزینه های مربوط به جابجایی تمرینات آموزشی در خارج از مناطق پرجمعیت است. از زمان روی کار امدن ترامپ در کاخ سفید، دولت امریکا خواستار افزایش پرداخت هزینه های توکیو برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی شده است.

 

به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، اقدامات ترامپ در تضاد با حمایت شدیدی است که دولت او در «استراتژی‌های امنیت ملی و دفاع ملی» خود به متحدین این کشور وعده داده است.

 

افزون بر این ، دولت ژاپن به طور موقت تصمیم گرفت تا حدود یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار از لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ را به هزینه استقرار این نیروها اختصاص دهد. این مبلغ تقریبا معادل مبلغ اختصاص یافته امسال است. اما واشنگتن از توکیو درخواست کرده است تا هزینه بیشتری را تقبل کند؛ موضوعی که با انتقاد دولتمردان توکیو نیز مواجه شده و به همین دلیل برغم چند دور مذاکرات نظامی دوطرف درباره تقسیم هزینه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن این گفتگوها به نتیجه نرسید و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق افتاد.

 

نکته بعدی اینکه، تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن به این معنی است که در دور جدید مذاکرات، ترامپ به عنوان عامل اختلاف انگیز میان امریکا و ژاپن دیگر در کاخ سفید نیست و در واقع بایدن مستاجر جدید کاخ سفید خواهد بود . برخی ناظران سیاسی معتقدند که «جو بایدن» رییس جمهوری جدید امریکا، فشار خود را به توکیو در مورد افزایش هزینه ها کاهش می‌دهد زیرا او بیشتر به دنبال همکاری با متحدانش در شرق آسیا است. از منظر این کارشناسان، ادامه رویکرد یک طرفه آمریکا از سئول و توکیو برای افزایش هزینه های حضور امریکا در منطقه، می تواند به شکاف و مسیر جدایی ژاپن وکره جنوبی با امریکا منجر شود.

 

نکته اخر اینکه، از آنجایی که ژاپن قصد دارد پیش نویس بودجه اولیه خود برای سال مالی ۲۰۲۱ را تا پایان دسامبر (۱۱ دی ۱۳۹۹) به پایان برساند، امریکا و ژاپن ممکن است به جای توافق ۵ ساله معمول، یک قرارداد یک ساله امضا کنند.آن هم در شرایطی که در کاخ سفید شاهد خروج ترامپ از کاخ سفید و ورود بایدن به عنوان مستاجر جدید کاخ سفید خواهیم بود.

 

در مجموع باید گفت مذاکرات درباره تقسیم هزینه‌ها همیشه بحث‌برانگیز بوده است، اما شرایط کنونی برای طرفین بسیار نگران‌کننده است. از منظر توکیو دولت امریکا خواسته‌های بیش از اندازه‌ای دارد که این موضوع می‌تواند موجب شکاف میان امریکا و متحدین شرقی اش گردد. افزون بر این شکست در مذاکرات می‌تواند منجر به خروج برخی از نیروهای واشنگتن از منطقه شود. رسانه‌های کره جنوبی گزارش داده‌اند که دولت واشنگتن تهدید به انجام چنین اقدامی کرده گر چه این گزارش از سوی پنتاگون رد شده است. آنچه مسلم است اینکه کاهش تعداد نظامیان امریکایی نشانه ضعف خواهد بود افزون بر این، این امر پکن را به آرزوی خود، یعنی کاهش نفوذ امریکا در منطقه نزدیک خواهد کرد.

فرهاد همتی – کارشناس مسائل شرق آسیا

وزیر خارجه چین: سیاست براندازی آمریکا موفق نمی‌شود

وزیر خارجه چین با اعلام اینکه کشورش نه در زمینه دیپلماسی و نه رسانه یا زمینه دیگری، هیچ قصدی برای جنگ با ایالات متحده ندارد؛ گفت: اگر سیاست آمریکا در قبال چین براندازی باشد به موفقیت دست نخواهد یافت.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, مصاحبه و گفتگو

آیا واکسن‌های آمریکایی و اروپایی کرونا به ایران خواهد رسید؟

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، یک مقام ایرانی اعلام کرده است هفته اول دی ماه آزمایش انسانی واکسن تولید بومی ایران آغاز خواهد شد. این مقام همچنین اعلام کرد این یک نوع واکسن است که از ویروس کشته شده کرونا تولید می‌شود.

ادامه

اتحادیه اروپا, ارژانتین, اروپا, افریقای جنوبی, امارات, امریکا, انگلستان, ایران, بحرین, برزیل, پرو, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, دانش, سازمان بهداشت جهانی, مصر, هندوستان