گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

زنان شاغل و مبارزه برای پایان دادن به تبعیض جنسیتی و طبقاتی افزایش لگام‌گسیخته هزینه زندگی به‌موازات معوقات مزدی و بیمه‌ای، عدم امنیت شغلی، تبعیض و بیکاری گسترده، ناشی از سیاست تعدیل ساختاری رژیم، معیشت کارگران و زحمتکشان و به‌ویژه زنان کارگر و سرپرست خانوار را با وضعیتی وخیم روبه‌رو ساخته است بدان‌گونه که هر ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, خصوصی‌سازی, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, کودکان, کولبری, گزارش, معیشت

طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از خواست‌های عمده طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ماست. در ماه‌های اخیر کارگران در صنایع نفت جنوب، ذوب آهن، فولاد اهواز، کلاه زردها (تکنسین‌های پست‌های فشار قوی برق) و کارکنان بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی برای احقاق حق‌شان ازجمله برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع و اعتصاب کرده‌اند. طبق ... طرح طبقه‌بندی مشاغل و اهمیت آن برای کارگران

ادامه

اجتماعی, استبداد, ایران, خصوصی‌سازی, صلح, کارگری, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

تعداد قربانیان کرونا در ایران “۳ تا ۴ برابر آمار رسمی” است

تعداد مبتلایان جدید کرونا در ایران بار دیگر رکورد زد اما شمار قربانیان در آمار رسمی به نسبت روزهای قبل اندکی کاهش یافت. یک کارشناس می‌گوید تعداد واقعی قربانیان تا ۴ برابر آمار رسمی و مدیریت کرونا محتاج بازنگری اساسی است.

 

در چند هفته اخیر تعداد مبتلایان به بیماری کووید۱۹ و قربانیان آن در ایران با اندکی نوسان روندی رو به افزایش دارد و انتقاد از ناکارآمدی سیاست‌ها و اقدام‌هایی که برای مهار آن در دستور کار قرار دارد شدت گرفته است.

 

مسئولان عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان را مهم‌ترین علت افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ و مرگ مبتلایان عنوان می‌کنند. در عین حال بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند بی‌اعتمادی مردم به کارگزاران حکومت و عدم شفافیت در راهکارهای اتخاذ شده برای مدیریت کرونا در این بی‌توجهی بی‌تاثیر نیست.

 

خبرگزاری مهر یک‌شنبه چهارم آبان از قول عضو شورای عالی نظام پزشکی نوشت: «عدم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق وضعیت موجود این بیماری در کشور و صرفاً اعلام وضعیت زرد یا قرمز در شهرها، اشتباهی خطرناک و غیر قابل جبران و از دلایل مهم افزایش مبتلایان و فوت شدگان است.»

 

رکورد جدید تعداد مبتلایان

 

حسین قشلاقی می‌گوید “ضعف مدیریت و عدم بهره‌گیری درست از شیوه‌های معمول و شناخته شده علمی” و عدم هماهنگی کافی در بین ارکان مختلف حاکمیت از دیگر عوامل کنترل نشدن همه‌گیری و شیب صعودی تعداد مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید۱۹ در ایران است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت چهارم آبان اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته شش هزار و ۱۹۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۲۹۶ نفر از مبتلایان کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

 

این بالاترین تعداد مبتلایان شناسایی شده در یک روز از زمان تائید رسمی شیوع کرونا تا کنون است. در چهار روزی که از آغاز آبان ماه گذشته دوباره رکورد بیشترین موارد ابتلا شکسته شده است.

 

به گفته سیما سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲ هزار نفر از مبتلایان تازه شناسایی شده بستری شده‌اند و در حال حاضر نزدیک به پنج هزار نفر در “وضعیت شدید” بیماری قرار دارند.

 

تعداد واقعی قربانیان تا چهار برابر

 

حدود دو هفته پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته بود تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران حدود دو برابر بیشتر از آمار رسمی است، زیرا این آمار فقط شامل کسانی می‌شود که آزمایش کرونای آنها پیش از مرگ مثبت بوده باشد.

 

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هفته پیش گفته بود تعداد قربانیان دو و نیم برابر آمار رسمی است و حسین قشلاقی اکنون این رقم را سه تا چهار برابر عنوان می‌کند.

 

تفاوت‌های فاحش و تعداد ناچیز آزمایش

 

با این حساب، به دلیل تعداد کم آزمایش‌های تشخیص در ایران تعداد مبتلایان به درستی مشخص نیست و به همین علت نسبت ابتلا و مرگ نیز با کشورهای دیگر تفاوت‌های فاحش دارد.

 

در آلمان با جمعیت تقریبا یک‌سان با ایران حدود چهار برابر بیشتر آزمایش کرونا انجام می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۱۷۶ مورد جدید ابتلا در آلمان شناسایی شده و تعداد قربانیان ۲۹ نفر بوده است.

 

مسعود یونسیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت که رتبه ایران از نظر تعداد آزمایش تشخیص کرونا به نسبت جمعیت ۱۱۳ و به عبارتی خیلی پائین‌تر از متوسط جهانی است.

 

محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت روز شنبه گفت: «اینکه ما [به نسبت برخی کشورها] مبتلای کمتری کشف می‌کنیم به این دلیل است که تست‌های کمتری می‌گیریم نه به این دلیل که اوضاع بهتری داریم. نشانه آن هم اینکه تعداد فوتی‌هایمان بالاتر رفته است.»

 

ضرورت تغییر استراتژی

 

او می‌گوید استراتژی ایران برای مقابله با بیماری کووید۱۹ تا کنون بر درمان بیمار متمرکز بود که حاصل این رویکرد این است که کادر درمان در شرایط بدی به سر می‌برند و روزانه تعداد زیادی از آنها “یا به دلیل بیماری یا فوت ناشی از عوارض آن، از چرخه خدمت خارج می‌شوند”.

 

مشاور عالی وزیر بهداشت معتقد است این رویکرد باید به این شکل تغییر کند که تست گرفتن افزایش یابد و شناسایی مبتلا از روستا به شهرها پیگیری شود. او به “ایرناپلاس” گفت: «نظام غربالگری باید با کمک نظام شبکه بهداشت این کار را انجام دهد. اکنون تعداد نیروهای ما کم است و غربالگری را رها کرده‌ایم.»

 

کسری شدید بودجه، رکود شدید اقتصادی، سوءمدیریت و فساد از مهم‌ترین علت‌های ناکامی کارگزاران حکومتی ایران در مقابله با بیماری کووید۱۹ به شمار می‌رود.

 

رئیس جمهوری، حسن روحانی در نشست روز چهارشنبه هیئت دولت اعلام کرد که با تقاضای وزارت بهداشت برای اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار برای خرید ۳۰ میلیون کیت تشخیص موافقت شده تا پس از تهیه آنها آزمایش کرونا سریع‌تر و گسترده‌تر انجام شود.

 

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) به تازگی اعلام کرد که برای کمک به مقابله با همه‌گیری کرونا در ایران بیش از ۱۸۲ هزار کیت تشخیص در اختیار این کشور قرار داده است.

تجمع شرکتی‌های مخابرات فارس در اعتراض به تبعیض و دستمزدهای پایین/ شرکت‌های پیمانکاری را برچینید!

کارکنان شرکتی مخابرات فارس در اعتراض به تبعیض و نارضایتی شغلی تجمع کردند. آنها می‌گویند: در حالیکه رسمی‌ها سه برابر ما شرکتی‌ها حقوق می‌گیرند، ما نه امنیت شغلی داریم و نه امید به آینده. 

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تفکر واپسگرا و قرون وسطایی نه‌ حقوق انسانی می‌شناسد و نه‌ کرامت انسانی!

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه و نماینده علی خامنه‌ای در اصفهان، در ملاقات با فرمانده انتظامی استان و جانشین اطلاعات و امنیت ستاد کل، “ناامن” کردن فضای جامعه برای عاملان “کشف حجاب” [معادل “بدحجابی” در اصطلاح رژیم ولایی] را خواستار شده و به نیروی انتظامی توصیه کرده است در این امر جدیت به‌خرج دهد.

ادامه

اجتماعی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, زنان, سیاسی

کوبا و چالش مبتلایان به کووید-۱۹ بدون داشتن علائم آشکار

در ماه‌های گذشته رسانه‌های جمعی در همه کشورهای جهان به راهکردهای کوبا در کنترل شیوع ویروس کرونا و روش‌های موفق سیستم بهداشت این کشور در مصاف با این بیماری همه‌گیر اشاره کرده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, دانش, کوبا