گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به نمایشگاه بین‌المللی خودرو در آلمان

شهر مونیخ در جنوب آلمان همزمان با برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری جهان صحنه تظاهرات هزاران نفر از طرفداران محیط زیست بود که در مواردی پلیس برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از باتوم و اسپری فلفل استفاده کرد.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رادیو فرانسه، خودرورهای جدید برقی و هیدروژنی امسال در کنار دوچرخه های برقی در کانون توجه نمایشگاه بین‌المللی خودرو قرار داشتند که این بار برای نخستین بار تحت عنوان “نمایشگاه بین المللی اتومبیل، موبیلیتی” برگزار شده است. این نمایشگاه از اواخر قرن نوزدهم میلادی در برلین و در سال های پس از جنگ جهانی دوم تا سال ۲٠۱٩ همواره در فرانکفورت برپا می‌شد، اما امسال برای نخستین بار به مونیخ انتقال یافت و با واکنش منفی شمار زیادی از طرفداران حفاظت از محیط زیست و مبارزه با گرمایش هوا روبرو شد.

 

تظاهرکنندگان چه می‌گفتند؟

 

به رغم تمرکز نمایشگاه بین‌المللی خودرو بر خودروهای برقی و هیدروژنی که گسترش تدریجی تولید آن ها سبب کاهش مصرف سوخت های فسیلی و در نتیجه آلودگی کمتر هوا خواهد شد، تظاهرکنندگان اقدامات انجام شده برای مقابله با سهم خودروها در آلودگی محیط زیست را کافی نمی‌دانستند و خواستار شتاب یافتن این اقدامات شدند. به نظر آن ها، خودروهای بنزینی و گازوئیلی نقش مهمی در آلودگی هوا و گرمایش زمین ایفا می‌کنند و خودروهای برقی هم مشکل دفع مواد آلاینده در باطری ها را در آینده برای جهان ایجاد خواهند کرد، علاوه بر این، استفاده همگانی از خودروهای برقی سبب افزایش شدید مصرف برق می شود که خود از عوامل گرمایش زمین است.

 

در کنار ده ها هزار تظاهرکننده پیاده، هزاران دوچرخه سوار نیز تحت عنوان “حرکت ستاره وار دوچرخه ها” از شهرهای اطراف مونیخ به این شهر روانه شدند و در خیابان ها به هم پیوستند تا نشان دهند که طرفدار ایجاد امکانات گسترده‌تر برای استفاده شهروندان از دوچرخه به جای خودرو هستند.

 

حزب سبزها و صنعت خودروسازی

 

یک نماینده حزب سبزها به عنوان “ناظر پارلمانی” تظاهرات مخالفان و منتقدان صنایع خودروسازی را همراهی می‌کرد. جنبش سبز آلمان که در جریان جنبش دانشجوئی دهه های ۱٩۶٠ و ۷٠ یک جنبش خیابانی بود، بعدها به عنوان یک حزب سیاسی اعلام موجودیت کرد. این حزب برای نخستین بار در تاریخ حیات خود در انتخابات ۲۶ سپتامبر امسال (دو هفته دیگر)  “آنالنا بائربوک” نامزد چهل ساله خود را برای تصدی پست صدراعظمی به میدان می فرستد.

 

حزب سبزها که در دو سال اخیر بر دامنه نفوذ خود در سراسر آلمان افزوده و امید بسیاری به تصرف مقام صدراعظمی یا دست کم حضور در دولت ائتلافی آینده را دارد، از سال ها پیش برای کاهش بار ترافیک و جلوگیری از حرکت خودروهای بنزینی و گازوئیلی تبلیغ می‌کند؛ اما راه حلی که برای حل مشکلات ارائه کرده تاکنون کافی نبوده است.

 

سبزها معتقدند که نرخ مواد سوختی برای خودروهای شخصی باید بتدریج آن قدر بالا برود که دیگر کسی رغبت به راه انداختن خودروی خود نداشته باشد و حرکت با وسایل نقلیه همگانی را در شهرها ترجیح بدهد. این حزب حتی با گسترش شبکه اتوبان های آلمان نیز موافق نیست، اما کارشناسان ترافیک معتقدند این پیشنهادها تنها در صورتی عملی است که هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی به شدت کاهش یابد.

 

از سوی دیگر، کارشناسان تاکید می ورزند که اقتصاد آلمان بر صنایع خودروسازی تکیه دارد و اشتغال و زندگی میلیون‌ها کارگر بستگی به بقا و گسترش این صنعت دارد. بنابراین تبدیل خطوط تولید موتورهای بنزینی و گازوئیلی به موتورهای برقی و هیدروژنی باید به گونه ای انجام شود که باعث کاهش اشتغال و بحران اقتصادی در صنعت خودروسازی نشود.

 

تمرکز نمایشگاه بر خودروهای برقی و هیدروژنی

 

در عین حال، نمایشگاه بین المللی اتومبیل، موبیلیتی نشان داد که همه شرکت های معتبر خودروسازی جهان، حتی شرکت های نوبنیاد چینی به سمت تولید خودروهای برقی و هیدروژنی روی آورده اند و نسبت به ضرورت همیاری در ایجاد هوای پاک آگاهی یافته اند.

 

نه تنها شرکت های بی ام دبلیو، مرسدس بنز، فولکس واگن، هیوندای و تویوتا نمونه‌های جدید خودروهای برقی و  هیدروژنی خود را در معرض تماشای بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار دادند، بلکه چینی ها نیز نخستین خودروی کوچک برقی بدون استارت خود را عرضه کردند. این خودرو، با الهام از مینی ماینر و فیات ۵٠٠ ساخته شده و به لحاظ تکنیکی یک برتری بر همه خودروهای کوچک شهری دیگر دارد: هنگامی که راننده پشت فرمان می نشیند، موتور آن روشن می شود و پس از ترک صندلی به وسیله راننده خاموش می‌شود. این تکنولوژی هم باعث فرسایش کمتر برخی قطعات قابل استهلاک می‌شود و هم از مصرف انرژی خودرو می‌کاهد.

 

امسال بخشی از نمایشگاه نیز به عرضه دوچرخه های برقی اختصاص یافت. با توجه به مجموع این تازگی ها، می توان گفت که صنایع خودروسازی و تولیدکنندگان دوچرخه نوید هوای پاک تری را در آینده می دهند. مثلا هیوندای کره جنوبی که از پیشروان تولید خودروهای هیدروژنی است وعده داده که برای دسترسی جهان به هیدروژن مورد نیاز تا سال ۲٠۴٠ روی این تکنولوژی سرمایه گذاری کند.

 

تظاهرات مخالفان و منتقدان نمایشگاه بین المللی خودرو در خیابان های منتهی به ایستگاه مرکزی قطار مونیخ به نقطه اوج خود رسید و در اینجا بود که پلیس برای کنترل تظاهرکنندگان از باتوم و اسپری فلفل هم استفاده کرد. در مورد تعداد شرکت کنندگان، اطلاعات متناقضی منتشر شده است. پلیس مونیخ حدود ۱٠ هزار نفر را اعلام کرده، اما سازمان دهندگان و شاهدان عینی از حضور ۲۵ تا ۵٠ هزار پیاده و حدود ٨هزار دوچرخه سوار در این تظاهرات خبر می دهند. بیشتر تظاهرکنندگان فاصله اجتماعی را مطابق مقررات رعایت می کردند و دارای ماسک بودند.

راهپیمایی هزاران تن از کاتالان‌ها در بارسلونا با درخواست استقلال

هزاران تن از کاتالان‌ها روز شنبه به خیابان‌های بارسلونا آمدند، شعار سر دادند، سرود خواندند، پرچم‌های کاتالونیا را تکان دادند و خواستار استقلال این منطقه از اسپانیا شدند.

ادامه

اسپانیا, اعتراضات اجتماعی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر

تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا برای محافظت از حق رای

هزاران معترض با تجمع در واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا، خواستار محافظت از حق رای شدند؛ معترضان تلاش دارند تا بر قانونگذاران کنگره به‌منظور تصویب قانونی برای مقابله با محدودیت رای‌دهی در ایالت‌های تحت رهبری جمهوریخواهان فشار وارد کنند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر

تشدید اعتراضات ضد دولتی در تایلند

در بحبوحه افزایش نارضایتی عمومی از نحوه رسیدگی دولت تایلند به همه گیری جهانی کرونا، اعتراضات در این کشور که با ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، در حال تشدید است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تایلند, جنوب شرق آسیا, جهان, حقوق بشر, گزارش

مردم گوآتمالا خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند

اعضای یکی از بزرگترین گروه‌های کشاورزی و بومی گوآتمالا جاده‌های سراسر کشور را بسته و خواستار استعفای رئیس جمهوری و دادستان کل به اتهام اخراج دادستان کل مبارزه با فساد شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, فساد, گزارش, گواتمالا