چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن و پاریس به خشونت کشیده شد

هزاران نفر بعد از ظهر روز شنبه ۱۳ ژوئن به خیابان‌های پاریس آمدند و خواهان پایان خشونت و تبعیض علیه سیاهان و دیگر اقلیت‌های قومی و نژادی پلیس شدند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که پلیس دستور تعطیلی رستوران‌ها و فروشگاه‌های پایتخت فرانسه را صادر کرده بود.

 

به گزارش یورونیوز؛ این تظاهرات هرچند به بهانه اعتراض به کشته شدن «آدام ترائوره» شهروند سیاه‌پوست فرانسوی که در سال ۲۰۱۶ از سوی نیروهای پلیس فرانسه به قتل رسید، سازماندهی شد، اما شدت گرفتن اعتراضات در خصوص کشته شدن جورج فلوید در آمریکا در شکل‌گیری این اعتراضات در اروپا نقش پررنگی داشته است.

 

معترضان فرانسوی با سردادن شعارهایی چون «جان سیاهپوستان ارزش دارد» و همچنین «رنگ پوست سیاه جرم نیست» اعتراض خود را نسبت به برخوردهای نیروهای پلیس با شهروندان سیاه ابراز داشتند. افزایش تجمعات مردمی موجب شد تا نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان به خشونت متوسل شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماموران پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند.

 

این تجمع درحالی برگزار شد که برگزاری تجمعات بیش از ۱۰ نفر در فرانسه برای جلوگیری از شیوع کرونا همچنان ممنوع است.

 

تظاهرات در لندن

 

تظاهراتی هم برای همراهی با سیاه پوستان و همچنین مخالفت با تبعیض نژادی در لندن، پایتخت بریتانیا برگزار شد. در این تظاهرات مخالفان نژادپرستی در میدان ترافلگار لندن تجمع کردند و شعارهایی چون «جان سیاهپوستان ارزش دارد»، «سیاهی پوست جرم نیست» و همچنین «بریتانیا بی‌گناه نیست» سر دادند.

 

این اعتراضات البته نسبت به آنچه در پاریس رخ داد تندتر بود. چرا که در دسته مقابل گروه‌های نژادپرست و ضد مهاجر هم به خیابان آمده بودند تا با سر دادن شعارهای دست راستی، مخالفت خود را با حضور مهاجران ابراز کنند. در این اعتراضات طرفداران گروه‌های دست راستی حتی در مواردی به سوی نیروهای پلیس بطری‌های آبجو پرتاب کردند و اوضاع را تنش‌آلود نمودند.

 

فاصله کم میان دو گروه کار را برای نیروهای پلیس ضد شورش دشوار کرده بود. در حالیکه هواداران گروه‌های ضد فاشیست در میدان ترافلگار لندن در حال تظاهرات و شعار دادن علیه نژادپرستی بودند، هواداران گروه‌های راست افراطی در میدان پارلمان در فاصله‌ای اندک با گروه مقابل با حمل پرچم انگلستان، شعارهای نژادپرستانه‌ای علیه مهاجران سر دادند.

 

پریتی بتل، وزیر کشور بریتانیا با ابراز نارضایتی از رفتار گروه‌های دست راستی، آن‌را اقداماتی غیرقابل قبول توصیف کرد.

 

در همین حال و در شرایطی که گروه‌های ضد نژادپرست وینستون چرچیل، نخست وزیر افسانه‌ای بریتانیا را به مهاجر ستیزی متهم می‌کنند، طرفداران گروه‌های دست‌راستی او را به عنوان قهرمان خود معرفی می‌نمایند. همین تنش‌ها سبب شده تا شهرداری لندن اعلام کند تا اطلاع ثانوی با قرار دادن پوشش‌هایی روی مجسمه‌های شخصیت‌هایی چون وینستون چرچیل، مهاتما گاندی و همچنین نلسون ماندلا از آنها حفاظت خواهد شد.

با کشته‌شدن سیاه‌پوست دیگری به‌دست پلیس آمریکا، اعتراضات علیه تبعیض نژادی روح دوباره گرفت

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه افسری آمریکایی یک مرد سیاه‌پوست را حین بازداشت در شهر آتلانتا کشت، موج جدیدی از اعتراضات مردمی به راه افتاده و اریکا شیلدز، رئیس پلیس این شهر در جنوب شرقی ایالت جورجیا استعفای خود را اعلام کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر

آفریقا از سازمان ملل خواستار گفت‌وگوی فوری درباره نژادپرستی سیستمی و وحشیگری پلیس علیه مردم آفریقا شد

کشورهای آفریقایی در چارچوب بسیج جهانی و گسترش موج اعتراض‌ها در جهان نسبت به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور، ‌در نامه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت‌وگو و تبادل نظر فوری درخصوص نژادپرستی و خشونت پلیس را خواستار شدند.

ادامه

افریقا, امریکا, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

جنبش حذف مجسمه‌ی برده داران؛ پایین آوردن تندیس مردی که در جامائیکا ۵۰۰ برده داشت

شورای منطقه تاور هملتس شهر لندن روز سه‌شنبه ۹ ژوئن اعلام کردند که مجسمه رابرت میلیگان، برده‌دار بریتانیایی از خیابان وست‌ایندیا در شرق این شهر پایین آورده شد.

ادامه

انگلستان, بلژیک, جهان, خبر, ویدیو