ژنرال اسرائیلی: ارتش رژیم مدت‌هاست کنترل میدان را از دست داده

سرلشکر ذخیره ارتش اسرائیل ضمن انتقاد شدید از رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، اذعان کرد که ارتش اسرائیل مدت‌هاست کنترل زمین و عرصه میدانی را از دست داده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، اسحاق بریک ژنرال ارتش اسرائیل در گفت و گو با روزنامه معاریو تاکید کرد: هرتزی هالیوی رئیس ... ژنرال اسرائیلی: ارتش رژیم مدت‌هاست کنترل میدان را از دست داده

ادامه

استراتژیک, اسراییل, تحلیل, جهان, خاورمیانه, فلسطین

هشدار رئیس‌جمهوری مصر و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به تبعات حمله نظامی اسرائیل به رفح

رئیس‌جمهوری مصر نسبت به برنامه‌های اسرائیل پیرامون عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد. به گزارش ایلنا به نقل از الخلیج آنلاین، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر نسبت به برنامه‌های اسرائیل پیرامون عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب نوار غزه هشدار داد. ‌السیسی در کنفرانس مطبوعاتی با ‌نخست‌وزیر هلند اسرائیل را ... هشدار رئیس‌جمهوری مصر و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به تبعات حمله نظامی اسرائیل به رفح

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, مصر, هلند

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

واشنگتن پست: هرج و مرج در غزه ساخته خود اسرائیل است

به مدت سه ماه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، علنا دم از رویای سقوط حماس در شمال غزه زد و هشدارها مبنی بر اینکه کمبود شدید مواد غذایی و افزایش خلأ قدرت در حال ایجاد وضعیتی از هرج و مرج است را نادیده گرفت. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: اما پس ... واشنگتن پست: هرج و مرج در غزه ساخته خود اسرائیل است

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, گرسنگی, گزارش

تظاهرات ضد دولتی در بیروت به خشونت کشیده شد

تازه‌ترین گزارش‌های رسانه‌های خبری از زد و خورد نیروهای امنیتی لبنان با تظاهرکنندگان ضد دولتی در میدان شهدا بیروت پایتخت این کشور و شلیک گاز اشک آور نیروهای امنیتی به سوی معترضان برای متفرق کردن آنان حکایت دارد. تظاهر کنندگان عصر امروز شنبه در اعتراض به ناکارامدی دولت لبنان در مدیریت انفجار اخیر بندر بیروت دست به این تجمع زدند.

 

تلاش تظاهرکنندگان برای ورود به پارلمان و وزارت خارجه لبنان

 

گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره از محل وقوع تجمع معترضان در پایتخت لبنان حاکی است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که در تلاش بودند ساختمان های پارلمان لبنان و وزارت امور خارجه این کشور را به تسخیر خود در آورند به سوی آنان گاز اشک آور شلیک کردند.

 

شبکه خبری المیادین نیز در گزارشی از ورود تظاهر کنندگان خشمگین به ساختمان وزارت خارجه لبنان خبر داد و نوشته است: معترضان از جمله شماری از افسران و نظامیان بازنشسته که در این تظاهرات حضور داشتنه اند وارد ساختمان وزارت امور خارجه در  الاشرفیه شدند.

 

افسران بازنشسته حاضر در این اعترضات در حالی که پلاکارد‌هایی با شعار نوشته‌هایی چون «بیروت شهر بدون سلاح» و «بیروت شهر انقلاب» در دست داشتند ضمن انتقاد از سوء مدیریت دولتمردان در پیشگیری از وقوع انفجار  مهیب بندر بیروت خواهان مجازات عاملان و مسببان این حادثه شدند.

 

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد: تظاهرکنندگان در این اجتماع چند هزار نفری شعارهایی در اعتراض به اوضاع نامناسب معیشتی و فاجعه اخیر (انفجار مهیب) بیروت سر دادند.

 

بر پایه این گزارش شبکه خبری الجزیره همچنین در سلسله گزارش‌های خود از ورود کوتاه مدت معترضان خشمگین لبنانی به ساختمان وزارت امور اقتصادی این کشور خبر داد که پس از لحظاتی ساختمان وزارت اقتصاد را ترک کردند.

 

تظاهرکنندکان خشمگین براساس فراخوانی که از چندی قبل اعلام شد در اعتراض به سوء مدیریت و ناکار آمدی دولتمردان لبنان در پیشگیری از وقوع چنین حادثه هولناک عصر امروز در یکی از میادین اصلی بیروت تجمع کردند و آنان ضمن درخواست مجازات عاملان و مقصران انفجار بیروت از دولتمردان کنونی  این کشور خواستند از سمت خویش کناره گیری کنند.

 

گزارش های رسانه های خبری از بیروت و محل تجمع معترضان حاکی است که ‌در این اجتماع اعتراضی نیروهای امنیتی برای پراکندن تظاهر کنندگان ناگزیر به استفاده از گلوله‌های پلاستیکی شدند.

 

الجزیره به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که در درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان تاکنون دهها تن زخمی شده‌اند.

 

نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان اقدام به ایجاد موانع کرده‌اند.

 

کشته‌شدن یک نیروی امنیتی لبنان

 

شبکه خبری الجزیره در ادامه گزارش های خود از تظاهرات امروز بیروت و درگیرهای معترضان با ماموران امنیتی به نقل از منابع امنیت داخلی این کشور خبر داد: یک تن از نیروهای امنیتی در جریان کمک به افرادی که توسط معترضان در داخل هتل “لوگرای” بازداشت شده بودند، کشته شد.

 

تظاهر‌کنندگان خواهان تحقیق بین‌المللی در مورد انفجار بیروت شدند

 

هزاران تن از تظاهرکنندگان که در میدان شهدا بیروت گردهم آمدند بودند خواستار تحقیق و شفافیت در باره انفجار  روز سه شنبه گذشته که موجب کشته شدن بیش از ۱۵۰ شهروند لبنانی و زخمی‌شدن هزاران تن دیگر شد ، توسط مجامع داخلی و بین‌المللی شده‌اند.

 

شبکه خبری اسکای نیوز  عصر شنبه از محل تظاهرات بیروت گزارش داد: تظاهرات امروز با عنوان «یوم الحساب» (روز حساب) برگزار و تظاهرکنندگان، مجازات عاملان انفجار اخیر بیروت و برکناری تمامی حاکمان سیاسی و دولتمردان این کشور را خواستار شدند.

 

تظاهرکنندگان همچنین قدرت حاکمه سیاسی را لبنان مسئول کوتاهی و سکوت در قبال انبار کردن ۲۷۰۰ تن  نیترات آمونیوم در بندر بیروت دانستند.

 

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارش تایید نشده‌ای اعلام کرد که تظاهر کنندگان وارد ساختمان وزارت امور خارجه لبنان در منطقه  الاشرفیه شدند.

 

این رسانه به نقل از جمعیت هلال احمر لبنان از زخمی شدن ۱۷۵تن در جریان درگیری‌های بیروت و انتقال ۶۳ تن از آنان به بیمارستان خبر داد.

 

هلال احمر لبنان همچنین اعلام کرد که به ۴۴ زخمی درگیرهای امروز، در محل تظاهرات امداد رسانی کرده است.

 

اشغال سه وزارتخانه لبنان توسط تظاهر‌کنندگان 

 

شبکه خبری اسکای نیوز نیز با گزارش خبری از تظاهرات گسترده و خشونت بار امروز هزاران تن از شهروندان لبنانی در بیروت اعلام کرد تظاهر کنندگان خشمگین وزارتخانه‌های امور خارجه، اقتصاد و محیط زیست و انرژی این کشور را به تصرف خود در آوردند.

 

حمایت آمریکا از معترضان لبنانی 

 

شبکه خبری الجزیره همچنین واکنش سفارت آمریکا در لبنان نسبت به تظاهرات روز شنبه شهروندان لبنانی را بازتاب و گزارش داد: سفارت آمریکا در بیروت اعلام کرده است ما از حق ملت لبنان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم و از همه می خواهیم از خشونت خودداری کنند.

 

سفارت آمریکا در اقدامی مداخله جویانه در امور داخلی لبنان افزود: ملت لبنان سزاوار رهبرانی هستند که به حرف آنان گوش کنند و روند امور را برای پاسخگویی شفاف به خواسته های مردمی تغییر دهند.

 

واکنش دبیرکل حزب کتائب به اظهارات نخست وزیر لبنان

 

“سامی الجمیل” دبیرکل حزب کتائب لبنان در واکنش به اظهارات “حسان دیاب” نخست وزیر لبنان که وعده بررسی و احتمال برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی تا دوشنبه هفته جاری را داده بود،‌ گفت: حمایت دیاب از برگزاری انتخابات زودرس دیرهنگام است.

 

وی در گفت وگو با شبکه الجزیره، افزود: ملت خواهان تغییر است و دولت باید استعفا کند.

 

الجمیل گفت: عدم تغییر به فاجعه‌ای شبیه انفجار بندر بیروت خواهد انجامید.

 

وی افزود: باید دولتی مستقل تشکیل شود که قادر به برگزاری یک انتخابات سالم پارلمانی باشد.

 

رییس حزب کتائب لبنان هرگونه تحقیقات داخلی در باره انفجار بیروت را رد کرد و خواستار تحقیقات بین‌المللی شد.

 

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های عربی در درگیری خشونت بار امروز بیروت، تظاهرکنندگان به سوی نیروهای امنیتی اشیای مختلف از جمله سنگ پرتاب می کردند.

 

الجزیره افزود که صدای شلیک گلوله نیز در مرکز بیروت تا زمان مخابره خبر شنیده می‌شد.

 

نیروهای امنیت داخلی لبنان خطاب به تظاهرکنندگان از آنان خواستند محل‌های درگیری در مرکز بیروت را ترک کنند.

 

رای الیوم؛ “اسرائیل و آمریکا پشت انفجار بیروت هستند”

عبد الباری عطوان در تحلیلی در واکنش به انفجار بندر بیروت شبهاتی را در باره این انفجار مطرح کرده از جمله اینکه چه کسی کشتی حامل نیترات آمونیوم را به بندر بیروت در چند سال قبل فرستاد و چه کسی در مسیر درخواست‌ها برای انتقال این کشتی سنگ‌اندازی کرد و آیا اسرائیل و آمریکا و ... رای الیوم؛ “اسرائیل و آمریکا پشت انفجار بیروت هستند”

ادامه

اسراییل, امریکا, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, لبنان, مقاله

دو گزینه پیش روی لبنان؛ یا شرق یا صندوق بین‌المللی پول

یک کارشناس اقتصادی لبنانی اعلام کرد، بندر بیروت رقیب بزرگی برای بندر حیفای اسرائیل است برای همین این رژیم از آنچه اتفاق افتاده، بیشتر بهره می‌برد.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, جهان, چین, خاورمیانه, شرق, صندوق بین‌المللی پول, لبنان