بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

تظاهرات ضدآمریکایی یونانی‌ها در روز جهانی کارگر

یونانی‌ها بزرگداشت روز جهانی کارگر را به تظاهرات گسترده ضدآمریکایی در آتن تبدیل کردند.

 

شهروندان یونانی از ظهر امروز با تجمع گسترده در سه میدان اصلی آتن حضور یافتند و فارغ از بزرگداشت روز جهانی کارگر با حرکت به سوی پارلمان یونان با سردادن شعارهایی مبنی بر حمایت از روز جهانی کارگر ، شعارهای ضد آمریکایی نیز سر دادند.

 

تظاهر کنندگان یونانی در شعارهایی همچون آمریکا اولین قاتل کارگران معترض در این کشور بوده و به همین سیاست حالا هم در سراسر جهان ادامه می دهد’ ،’ ما مخالفت خود با سیاست های سرمایه داری، فشار و بهره کشی از کارگران سراسر جهان را اعلام می داریم’،’ امروز جامعه جهانی و به خصوص کارگران درسراسر جهان باید از حقوق حقه و دمکراتیک خود استفاده کنند و این چیزی است که آمریکا و نظام های سرمایه داری نمی پسندند’.، سیاست های واشنگتن را به چالش کشیدند.

 

بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان در صفوف منظم به سوی پارلمان یونان حرکت کرده و پس از توقف در مقابل ساختمان مجلس، در شعارهایی خواستار کاهش سختی های بحران مالی بر کارگران از سوی دولت آتن شدند.

 

همچنین معترضان از میدان سنداگما و پارلمان یونان به سوی سفارت آمریکا راهپیمایی کردند و با شعارهایی همچون :’ آمریکا دست از دخالت در کشورهای دیگر بردار’، آمریکا دست از دخالت در ونزوئلا بردار’ و’ دست از ادامه سیاست های کودتا بردارید، در نزدیگی سفارت آمریکا که نیروهای زیادی برای تامین امنیت آن به کار گرفته شده بودند، توقف و به شعارهای ضد آمریکایی و سیاست های توسعه طلبانه این کشور و دخالت آن درامور داخلی دیگر کشورهای جهان اعتراض و خواستار توقف این دخالت ها شدند.

 

بر اساس گزارش رسانه های خبری یونان،تظاهرات مشابه ای نیز در شهر’ تسالونیک’ دومین شهر یونان برگزار شد و یونانی ها خواستار پایان دادن به سیاست ریاضت اقتصادی در کشورشان شدند.

ایرنا

تاریخچه اول ماه مه، به قلم رزا لوکزامبورگ

ایده شادى بخش استفاده از جشن و تعطیلى بعنوان ابزارى براى به کرسى نشاندن خواست هشت ساعت کار در روز اولین بار در استرالیا متولد شد. در سال ١٨۵۶ کارگران تصمیم گرفتند بعنوان سمبل هشت ساعت کار در روز، در یک روز معین کار را تعطیل کنند، دور هم جمع شوند و به جشن و ... تاریخچه اول ماه مه، به قلم رزا لوکزامبورگ

ادامه

استرالیا, امریکا, تاریخ, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, کارگری

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌مناسبت اول ماه مه: ثروت از آنِ کسانی است که آن را تولید می‌کنند

کار تمام‌وقت برای همه، افزایش دستمزد و پرداخت بازنشستگی، خدمات آموزشی و بهداشتی رایگان و با کیفیت برای کارگران و خانواده‌های‌شان، و نیز در دفاع از حقوق زنان و جوانان زحمتکش

ادامه

بیانیه, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

بیانیه مشترک به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

بیانیه مشترک سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه می(۱۱ اردیبهشت) روز جهانی کارگر

ادامه

ایران, بیانیه, جهان, خبر, کارگری