بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

تظاهرات ده‌ها هزار معترض به افزایش سن بازنشستگی در روسیه

ده‌ها هزار تن از شهروندان روسیه در اعتراض به برنامه افزایش سن بازنشستگی در تظاهرات شهرهای مختلف روسیه که از سوی کمونیست‌ها ترتیب داده شده بود، شرکت کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته ترتیب‌دهندگان این تظاهرات، حدود ۱۰۰ هزار تن در آن شرکت کردند تا اعتراض خود را نسبت به این اصلاحات تحت حمایت دولت که به پارلمان ابلاغ می‌شود، نشان دهند.

 

در مسکو مردم برای لغو طرح افزایش سن بازنشستگی شعار دادند و گفتند: می‌خواهیم با بازنشستگیمان زندگی کنیم نمی‌خواهیم در حال کار بمیریم.

 

در سن‌پترزبورگ نیز حدود ۱۰۰۰ نفر در این تجمع کمونیستی شرکت کردند و برخی از آنان پرچم‌های سرخ و عکس‌های استالین را در دست داشتند.

 

گنادی زیوگانوف، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه درباره افزایش سن بازنشستگی در روسیه گفت: «این اقدام اصلاحات نیست، جنایتی است در حق ملت».

 

این یکی از معدود اعتراضات مردم روسیه به اصلاحات تحت حمایت دولت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور است و عریضه‌ای که علیه این برنامه تنظیم شده، از سوی ۲.۹ میلیون شهروند این کشور به امضا رسیده و حزب کمونیست نیز علیه آن رای داده است.

 

پوتین پیش از انتخابات ماه مارس اشاره‌ای به افزایش سن بازنشستگی نکرده بود و پیش از این نیز متعهد شده بود که سن بازنشستگی را افزایش ندهد.

 

کاهش محبوبیت پوتین

 

نارضایتی از دولت روسیه با اعلام اصلاحات در حقوق بازنشستگی به شدت افزایش یافته و همه موسسات نظرسنجی را نیز در برگرفته است، چه نظرسنجی مرکز “لویات” که به دیدگاه‌های کرملین نزدیک است یا نظرسنجی مرکز مستقل “لوادا”.

 

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، مطرح کردن برنامه افزایش سن بازنشستگی میزان اعتماد مردم روسیه به او را کاهش داده و از ۸۰ درصد به ۶۴ درصد رسانده است.

 

طبق پیش‌نویس این قانون، سن بازنشستگی از ۵۵ سال برای زنان و ۶۰ سال برای مردان به ۶۳ سال برای زنان و ۶۵ سال برای مردان افزایش می‌یابد.

 

گرچه میانگین امید به زندگی در روسیه افزایش یافته، اما میزان عمر متوسط مردان در این کشور در حال حاضر ۶۷ سال، دوسال پس از آغاز بازنشستگی، است. بعضی تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آنها از جمله نوشته شده بود: «من قبل از بازنشستگی مرده‌ام!»

 

همچنین نظرسنجی‌ها در ارتباط با اعتماد مردم به دولت نیز به نتایج مشابهی رسیده است. انستیتوی (WZIOM) که موسسه‌ای دولتی است، اعلام کرده که محبوبیت پوتین که در ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) ۴۷ واحد بود، به ۳۳ واحد کاهش یافته است. این درحالی است که پوتین هنوز نسبت به دیگر سیاست‌مداران روسیه محبوب‌ترین فرد است.

 

انستیتوی نظرسنجی (FOM) اما در نظرسنجی‌هایش این سوال را مطرح می کند که اگر روز یکشنبه انتخابات ریاست جمهوری در روسیه برگزار میشد، بخت ولادیمیر پوتین برای پیروزی چقدر بود؟ در پاسخ به این سوال شرکتکنندگان در نظرسنجی ۴۸درصد رای خود را به پوتین داده‌اند. دوماه پیش بخت پوتین در همین نظرسنجی بسیار بالا و ۶۵ درصد بود.

 

پوتین هفته پیش اظهار کرد، علاقه‌ای به افزایش سن بازنشستگی ندارد اما باید اقدامی صورت گیرد و تاکید کرد: باید تصمیمات قاطعی اتخاذ کنیم.

 

رهبر حزب کمونیست در تجمع مسکو گفت: ده‌ها هزار تن اینجا جمع شده‌اند تا به اصلاحات سن بازنشستگی نه بگویند. این آسیبی به شهروندان روسیه است.

 

وی افزود، هم‌اکنون میانگین سن مرگ برای مردان روسیه در دهه هفتم زندگی آنان است و پیش از آن که از بازنشستگی خود بهره‌مند شوند جان خود را از دست خواهند داد.

 

معترضان همچنین اظهار کردند که صاحبان مشاغل علاقه‌ای به استخدام افراد بالای ۵۰ سال ندارند.

 

الکسی ناوالنی، رهبر یکی از احزاب اپوزیسیون روسیه نیز از هواداران خود درخواست کرده است که امروز یکشنبه، در مسکو در تجمعی علیه اصلاحات بازنشستگی شرکت کنند.

 

او در وبلاگ خود نوشت: ما کاملا متوجهیم که تنها هدف این اصلاحات، غارت مردم است.

ایسنا

کنگرهٔ کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان(د گ ب)؛ کارگران”آشتی” طبقاتی در جنبش سندیکایی را محکوم می‌کنند

از روز ۱۳ تا ۱۷ ماه مه ۲۰۱۸ (۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) بیست‌ویکمین کنگره رسمی کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان در شهر برلین برگزار شد. این اتحادیه از هشت سندیکای بزرگ تشکیل شده است و ۴۰۰ نفر به‌نمایندگی از طرف تقریباً شش میلیون اعضای این سندیکاها به این کنگره که درواقع مجلس کارگران است، ... کنگرهٔ کنفدراسیون سراسری اتحادیه‌های کارگری آلمان(د گ ب)؛ کارگران”آشتی” طبقاتی در جنبش سندیکایی را محکوم می‌کنند

ادامه

المان, جهان, خبر, دیدگاه, کارگری

حقوق بازنشستگی در اسپانیا افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت اسپانیا به توافقی مقدماتی برای افزایش حقوق بازنشستگی در راستای تورم دست یافته است. امری که نشان از این دارد که رهبران سوسیالیست فعلی اسپانیا نسبت به این موضوع نگاه بازتری دارند. این در حالی است که در سال‌های گذشته رؤسای پیشین اسپانیا به سیاست‌های ریاضت اقتصادی میل بیشتری نشان ... حقوق بازنشستگی در اسپانیا افزایش می‌یابد

ادامه

اسپانیا, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, کارگری