«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند

یک خبرنگار ایرلندی حین سخنرانی اورسولا فون در لاین که حامی نسل‌کشی در غزه است، فریاد زد که او جنایتکار جنگی است و باید دستگیر شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دیوید کرونین، روزنامه‌نگار ایرلندی سخنرانی اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در حالی که در کنفرانس «دفاع و امنیت» در بروکسل حرف می‌زد را ... خبرنگار ایرلندی، رئیس کمیسیون اروپا را جنایتکار جنگی خواند

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, انگلیس, ایرلند, بلژیک, جنایات جنگی, جهان, فلسطین, نسل‌کشی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

یک کانال عبری گزارش داد نخست وزیر اسرائیل به دلیل نگرانی از صدور حکم جلب وی توسط دیوان لاهه از انگلیس و آلمان کمک خواسته است. به گزارش ایسنا، کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه پنجشنبه اعلام کرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم نگران این است که دیوان لاهه حکم جلب وی و مسئولان دیگر ... نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, امنیتی, انگلیس, جهان, حقوق کودکان, خبر, زنان, صهیونیسم, فلسطین, هلند

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

تظاهرات ده‌ها هزار دروزی در تل‌آویو علیه قانون “کشور یهود”

رسانه‌های عبری زبان از تظاهرات اعتراض آمیز ده‌ها هزار دروزی، فعال حقوقی و مسئولان سابق نظامی و امنیتی و چهره‌های سیاسی در تل‌آویو علیه قانون جنجالی “دولت یهود” خبر دادند.

 

به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، کمیته عالی پیگیری مسایل عربی ضد اسرائیل خواستار فعالیت‌هایی علیه قانون “دولت یهود” از جمله تظاهرات، تحصن‌ها و بستن خیابان‌ها در این هفته و در نهایت تظاهرات اصلی شنبه آتی در تل‌آویو شد.

 

این فعالیت‌ها شامل بستن خیابان‌ها با خودرو در صبح چهارشنبه آتی از روستای کفر قرع به سمت ساختمان کنست (پارلمان اسرائیل ) در بیت‌المقدس همزمان با جلسه فوق ‌العاده کنست درباره بررسی پیامدهای قانون مذکور بنا بر طرح ارائه شده از سوی لیست مشترک بودند.

 

در همین راستا روز شنبه تحصنی در مقابل منزل موشه کحلون، وزیر دارایی این رژیم در حیفا برگزار شد.

 

در راهپیمایی‌هایی که علیه این قانون برگزار شد، چهره‌های سیاسی احزاب مختلف عربی از جمله نمایندگان کنست و مسئولانی از کمیته عالی پیگیری مسایل اعراب، فعال حقوقی و مسئولان سابق نظامی و امنیتی و چهره‌های سیاسی شرکت کردند.

 

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند: نزدیک به ۸۰ هزار معترض روز شنبه در میدان رابین شهر تل‌آویو تظاهراتی به رهبری دروزی‌ها علیه قانون “دولت یهود” به راه انداختند.

 

این رسانه‌ها افزودند: صدها تظاهرکننده نیز در روستاهایی مانند ام الفحم، عرعره، ‌الطیره، سخنین،‌ کفر کنا، رهط، ‌باقه الغربیه، حیفا، الجلیل، جلجلولیه و مجد الکروم علیه این قانون تظاهرات و تهدید کردند در صورت عدم لغو این قانون اقدامات دیگری را در پیش خواهند گرفت.

 

تظاهرکنندگان در تل‌آویو با تاکید بر اینکه با تصویب این قانون، آنها در اراضی اشغالی شهروند درجه دوم محسوب می‌شوند، خواستار برابری شدند.

 

انجمن وکلای مدافع دروزی‌ها نیز به نمایندگی از ۱۳۰ شخصیت دروزی از جمله برخی از اعضای دروزی کنست و افسران عالی رتبه ارتش اسرائیل از دادگاه عالی این رژیم خواست، در این قانون تجدید نظر کند.

 

اعتراضات دروزی‌ها در تل‌آویو میزان نارضایتی آنها از این قانون را که با انتقاداتی در سطح بین‌المللی و نیز از سوی کشورهای عربی روبه‌رو شده بود، منعکس کرد.

 

در حالی که خدمت در ارتش و پلیس اسرائیل برای دروزی‌ها اجباری است اما این امر برای سایر ساکنان عرب اراضی اشغالی اختیاری است.

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشتر دیدارهای متعددی با رهبران دروزی‌های ساکن اراضی اشغالی داشته و تلاش کرد آنها را درمورد نگرانی‌هایی که داشتند آرام کرده و به آنها اطمینان دهد، هیچ موردی در این قانون وجود ندارد که مخالف با حقوق این شهروندان باشد و آنها از حقوق برابری در این اراضی برخوردار هستند.

 

با این حال این دیدارها مانع از استعفای تعدادی از سربازان و افسران دروزی از ارتش در اعتراض به این قانون نشد.

 

با تصویب این قانون جنجالی در ماه گذشته میلادی، اسرائیل “کشور ملی یهودی‌ها” شناخته می‌شود.

 

در این قانون اشاره‌ای به اصل برابری و دموکراسی نشده و به صورت ضمنی اولویت به یهودی‌ها داده شده است، در متن این قانون آمده است، اسرائیل میهن تاریخی یهودی‌ها بوده و حق انحصاری تعیین سرنوشت آن برای یهودی‌هاست.

 

شهروندان عرب اراضی اشغالی و دروزی‌ها که تعدادشان به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد، به شدت این قانون را محکوم کرده‌اند

 

 

آغاز تحقیقات سازمان ملل درباره قانون “کشور یهود”

 

به گزارش شبکه خبری المیادین، فرناند وارنس، مخبر سازمان ملل در امور حقوق بشر از آغاز تحقیقات درباره شکایات ارائه شده از سوی کمیته عربی پیگیر مخالف اسرائیل در پی تصویب قانون جنجالی “کشور یهود” خبر داد.

 

شبکه عبری زبان “کان” روز شنبه اعلام کرد، کمیته پیگیری شکایتی را علیه قانون جنجالی “دولت یهود” به سازمان ملل ارائه کرد که در شکایت مطرح شده از سوی این کمیته ابعاد نژادپرستانه این قانون شرح داده شده است.

 

کمیته پیگیری عربی ضد اسرائیل یک تشکل سیاسی و نه حزبی است که در سال ۱۹۸۲ با هدف تمرکز بر فعالیت سیاسی فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی تاسیس شد.

 

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که وارنس از آغاز تحقیقاتی درباره قانون “دولت یهود” خبر داد.

 

محمد برکه، رئیس این کمیته با اشاره به ادامه رایزنی‌ها با سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای لغو قانون “کشور یهود”، تاکید کرد: این شکایت‌ها آغاز کار در سطح بین‌المللی علیه قانون “کشور یهود” و علیه تل‌آویو است.

 

شبکه عبری زبان کان و روزنامه اورشلیم پست اعلام کردند، یوسف جبارین، عضو کنست از لیست مشترک (ائتلاف احزاب عربی و اسرائیلی) که ریاست کمیته روابط خارجه این لیست را بر عهده دارد، این شکایت را مطرح کرد.

 

این شکایت شامل شرح مفصلی از بندهایی بود که به معنای تبعیضی نژادپرستانه بودند، از جمله: نقض حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت و ضربه زدن به جایگاه زبان عربی و حقوق برابر برای اعراب به عنوان یک اقلیت ملی که حقوق اجتماعی، فرهنگی، زبانی و مذهبی خود را دارند.

 

این شبکه عبری‌زبان به نقل از احمد الطیبی، نماینده عرب کنست گزارش داد، در دیدار با دانشجویان آمریکایی گفتیم که اکنون زمانی برای وحدت یهودیان و اعراب جهت پیروزی بر نژادپرستی و حذف لیست مشترک بر اساس قانون دولت یهود است.

ایسنا

رهبر حزب اپوزیسیون”مرتز” اسرائیل؛ جای قانون”کشور یهود” در زباله‌دان تاریخ است

حزب مرتز اسرائیل در واکنش به تصویب قانون “کشور یهود” از دادگاه عالی این رژیم درباره این قانون درخواست تجدیدنظر کرد. رهبر این حزب تاکید کرد که این قانون را باید به زباله دان تاریخ انداخت.

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, فلسطین

السیسی به بحث و جدل‌ها درباره معامله قرن پایان داد

نماینده پارلمان مصر اعلام کرد: مواضع روز گذشته السیسی درباره معامله قرن به بحث و جدل‌ها در این باره پایان داد. السیسی به بحث و جدل‌ها درباره معامله قرن پایان داد   به گزارش افکارنیوز، محمود اسماعیل نماینده پارلمان مصر اعلام کرد: مواضع روز گذشته السیسی درباره معامله قرن به بحث و جدل‌ها در این ... السیسی به بحث و جدل‌ها درباره معامله قرن پایان داد

ادامه

اسراییل, جهان, شمال افریقا, فلسطین, مصر

سیسی؛ قاهره از تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی و پایتختی بیت‌المقدس شرقی حمایت می‌کند

به گزارش شبکه خبری الجزیره، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در ششمین کنفرانس ملی جوانان در دانشگاه قاهره که از تلویزیون این کشور نیز پخش شد، به سوالات حاضران پاسخ داد.   رئیس جمهور مصر در این اظهارات درباره وقایع سوم ژوئیه ۲۰۱۳ اظهار داشت: ارتش مصر علیه دولت مرسی توطئه نکرد، قسم می‌خورم که ... سیسی؛ قاهره از تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی و پایتختی بیت‌المقدس شرقی حمایت می‌کند

ادامه

اسراییل, جهان, خبر, سوریه, شمال افریقا, فلسطین, مصر