خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

تشدید مخالفت‌ها با حضور نظامی فرانسه در نیجر

به‌دنبال ورود کاروان نظامیان فرانسه از بورکینافاسو به نیجر، جنبش “ورق را برگردانیم” Mouvement Tournons La Page» (TLP-Namey )» متشکل از ۲۰۰ سازمان مدنی در این کشور، خواستار برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز در روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) در مخالفت با حضور نظامیان فرانسوی در منطقه شد.

 

به گزارش ایرنا، کاروان نظامیان فرانسوی که عازم مالی بود، پس از افزون بر یک هفته سرگردانی در بورکینافاسو به دلیل بسته شدن مسیر توسط معترضان در شهر «کایا»، روز جمعه وارد نیجر شد؛ صدها معترض در شهر کایا در روز ۱۹ نوامبر، کامیون‌های لجستیکی و خودروهای زرهی فرانسه را در حین عبور از بورکینافاسو محاصره کردند. این کاروان نظامی پس از ترک ساحل عاج به گائو رفت تا از طریق بورکینافاسو خود را به نیجر رساند.

 

به نوشته الجزیره، کاروان نظامی فرانسوی پس از مذاکره با سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها در بورکینافاسو توانست این کشور را ترک کند.

 

به دنبال ورود نیروهای فرانسوی به نیجر، با وجود این که انتقادها علیه حضورشان در منطقه افزایش یافته است، رئیس جمهوری نیجر شامگاه جمعه از فرانسه به خاطر آنچه او «فداکاری‌ در کشورهای ساحل» عنوان کرده، قدردانی کرد.

 

به نوشته روزنامه لوفیگارو فرانسه، حمایت رئیس جمهوری نیجر از حضور نظامی فرانسه در کشور در حالی صورت می‌گیرد که انتقادها از حضور نظامی فرانسه در نیجر، مالی و بورکینافاسو در حال افزایش است.

 

«جنبش ورق را برگردانیم – Mouvement Tournons La Page» نیجر روز جمعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی از شهروندان این کشور برای راهپیمایی مسالمت‌آمیز در روز پنجم دسامبر در نیامی پایتخت نیجریه دعوت کرده است.

 

به نوشته تارنمای خبری «رویداد نیجر – levenementniger»، حضور نیروهای مسلح خارجی بویژه فرانسوی در نیجر به تازگی مورد مناقشه قرار گفته است.

 

این جنبش، در خصوص امنیت در نیجر با اشاره به وخامت تدریجی اوضاع تاکید کرده با وجود تمام اقدام‌های انجام شده برای ریشه کنی ناامنی با وجود هزینه‌های نجومی، حملات تروریستی مکرر و مرگبار که هم بر نیروهای دفاعی و امنیتی و هم بر غیرنظامیان تاثیر می گذارد، می تواند گواه این موضوع باشد.

 

جنبش مردمی نیجر، در این باره با یادآوری حملات «اینته – Inatès»، «شینه گودر – Chinegodar، «بانی بانگو – Banibangou » و « باکورا -Bakorat » گفته از آغاز سال میلادی جاری تاکنون نزدیک به ۶۰۰ غیر نظامی و نیروی نظامی در جریان حملات تروریستی کشته شده‌اند.

 

وضعیت ناامن در نیجر، مهاجرت داخلی بیش از ۹۵ هزار نفر بویژه در منطقه «تیلابری – Tillabéry» را به دنبال داشته است. این امر وضعیت ناامنی غذایی را بدتر و به طور تقریبی ۶۰۰ هزار نفر را متاثر از خود کرده است؛ چرا که کشاورزان به دلایل ناامنی دیگر قادر به کشت در شرایط خوب نیستند.

پزشکان سودانی: شمار کشته‌های اعتراضات به ۴۰ نفر رسید

کمیته پزشکان سودان روز شنبه اعلام کرد که در پی کشته‌شدن یک معترض دیگر بر اثر اصابت گلوله در تظاهرات چهارشنبه گذشته، شمار قربانیان اعتراضات از ۲۵ اکتبر تاکنون، به ۴۰ نفر افزایش یافته است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شرق افریقا

افزایش کشته‌های اعتراضات سودان به ۱۵ تن/ فراخوان برای نافرمانی مدنی

شمار تلفات تظاهرات روز چهارشنبه سودانی‌ها در خارطوم و دیگر شهرهای آن به ۱۵ تن افزایش یافت، اتحادیه مشاغل سودان نیز امروز (پنج‌شنبه) در اعتراض به تظاهرات خونین روز گذشته اجرای یک نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی را خواستار شد، از سوی دیگر درگیری‌های جدیدی نیز در خارطوم آغاز شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, حقوق بشر, سودان, شمال افریقا