تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

تشدید مبارزه یگانه راه تامین منافع نفتگران است

حزب توده ایران از مبارزه و خواسته‌های به‌حق کارگران و کارکنان صنعت ملی نفت قاطعانه پشتیبانی می‌کند

 

برپایه‌ٌ گزارش‌های انتشاریافته روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه صدها تن از کارگران، کارمندان، تکنیسین‌ها، کارکنان دوایر فنی و اداری شرکت ملی نفت ایران در چند شهر کشور تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. نفتگران در شهرهای تهران، اهواز، بندر ماهشهر، گچساران، آبادان، منطقه گازی پارس جنوبی – عسلویه و میدانهای فلات قاره در خلیج فارس بهرگان و اردشیر (ابوذر) با خواست تامین امنیت شغلی و معیشت، افزایش دستمزد و مخالفت با برنامهٌ صرفه‌جویی در شرکت ملی نفت که برپایهٌ مصوبات مجلس شورای اسلامی انجام میگیرد و منجر به کاهش یا عدم پرداخت حقوق و مزایای قانونی مانند حق اولاد، حق بدی آب و هوا، حق ماموریت و حق بازنشستگی شده، تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای برپا کردند. علاوه براین‌ها نفتگران خواستار اجرای مادهٌ ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت، اصلاح قانون مالیات بردرآمدِ شاغلان که در شرایط سخت کار می‌کنند، پرداختِ کامل حق بازنشستگی براساس سنوات، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت ملی حفاری و لغو قراردادهای موقت هستند.

 

این نخستین بار طی سه دههٌ اخیر است که کارگران و کارکنان رسمی صنعت ملی نفت ایران با چنین گستردگی برای دستیابی به حقوق صنفی – رفاهی خود تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کنند. سال گذشته کارگران پیمانی و قرارداد موقتِ صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با خواسته‌هایی مانند خلع ید از شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی، لغو قراردادهای موقت، عقد قرارداد رسمی و دریافت مزد یکسان در مقابل کار یکسان اعتصاب کرده بودند. باتوجه به ژرفش بحران اقتصادی و اوضاع ناگوار معیشتی مردم ایران به ویژه کارگران و زحمتکشان و نیز رویدادها و تحول‌های صحنهٌ سیاسی در آستانهٌ نمایش انتخابات ریاست جمهوری که ولی فقیه آنرا مدیریت می‌کند، حرکت اعتراضی کارگران و کارکنان قرارداد رسمی صنعت نفت به عنوان مهمترین رشتهٌ صنعتی کشور که منبع اصلی درآمدهای ارزی به‌شمار میآید از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اعتراض کارگران و کارکنان رسمی شرکت ملی نفت در امتداد و در پیوند با اعتراض‌های سایر کارگران واحدهای مختلف کشور مانند اعتراض‌های کارگران هپکو، هفت‌تپه، کارگران شهرداری‌ها، کارگران راه آهن سراسری کشور، پرستاران و معلمان و نظایر آن قراردارد که خود نشانگر نارضایتی ژرفِ طبقه کارگر و زحمتکشان از اوضاع کنونی و سیاست‌های ضدملٌی استبداد ولایی است. ژرفش شکافِ مزد – هزینه، سرکوبِ فعالان سندیکایی و نقض حقوق سندیکایی زحمتکشان همراه با رشد فقر و فلاکت در جامعه، چنان ابعادی به خود گرفته است که کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت که در مجموع از سطح مزدی به مراتب بهتر و بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها و بخش‌های طبقه کارگر برخوردار بوده‌اند، نیز با مشکلات جدی معیشتی دست به گریبان شده‌اند.

 

نفتگران به تجربه دریافته‌اند که بدون مبارزه امکان تامین مطالبه‌های به‌حق‌شان وجود ندارد. فراموش نکنیم کارگران صنعت نفت ملی ایران از سنت‌ها و پیشینهٌ غنی و پرافتخار در جنبش کارگری و سندیکایی ایران برخوردارند. تجربهٌ سال گذشته یعنی هنگامی که کارگران قرارداد موقت نفت دست به اعتصاب زده بودند اهمیت ارتقاء سطح همبستگی در میان طبقهٌ کارگر را برجسته ساخته و حمایت از اعتراض‌های کنونی کارگران و کارکنان رسمی را ضرور می‌نماید.

 

حزب توده ایران – حزب طبقه کارگر ایران از مبارزهٌ نفتگران حمایت کرده و به آن‌ها درود می‌فرستد. مبارزهٌ نفتگران در صورت ادامه و ارتقاء سطح سازماندهی و همبستگی می‌تواند در پیکار همگانی علیه استبداد ولایی کارساز و موثر باشد. حزب ما از خواسته‌های به‌حق کارگران و کارمندان و سایر کارکنان رسمی صنعت نفت قاطعانه حمایت می‌کند. درعین حال می‌باید با هشیاری و تاکید بر استقلال عمل طبقاتی از تفرقه و رخنهٌ عناصر ناسالم به هدف بهره‌برداری جناح‌های حکومتی از این اعتراض‌ها ممانعت به عمل آورد. وضعیت وخیم زندگی طبقهٌ کارگر ازجمله کارگران صنعت نفت ایران در درجهٌ اول ناشی از سیاست‌های ضدملی و ضدمردمی حکومت جمهوری اسلامی و دیدگاه‌های کارگرستیزانهٌ ولی فقیه است. اعتراض‌های کنونی کارگران و کارکنان صنعت نفت ضرورتِ ایجاد و احیای تشکل سندیکایی را به ویژه برای کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در اولویت قرار می‌دهد. باید دست در دست هم با اتحادعمل و استقلال عمل طبقاتی از مبارزهٌ کارگران و کارکنان صنعت نفت حمایت کرد.

 

پیروز باد مبارزهٌ نفتگران علیه برنامه‌های اقتصادی – اجتماعی رژیم ولایت فقیه!

 

پیش به‌سوی ارتقاء سطح سازماندهی و همبستگی در مبارزه علیه دیکتاتوری ولایی و برای تامین حقوق صنفی و سیاسی کارگران و زحمتکشان!

 

جنبش کارگری و سندیکایی میهن ما به نمایش انتخاباتی ولی فقیه نه می‌گوید!
حزب توده ایران
۶ خرداد ماه ۱۴۰۰

نامه مردم

دولت صدای کارگران برای ایجاد تشکل‌های کارگری، حذف قراردادهای موقت و شرکت‌های پیمانکاری و … را نمی‌شنود

علی ترکاشوند گفت: ما سالیان سال است که از دولت‌ها خواسته‌ایم بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا دست سازمان برای هزینه‌های درمان و احیای بیمارستان‌های باز شود. برخی مناطق در حال حاضر نیاز به درمانگاه تخصصی دارند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

در چین بخش عمده‌ای از شرکت‌ها دولتی هستند… شرکت‌هایی که در ایران خصوصی شده‌اند، چه دست گلی بر سر اقتصاد ما زده‌اند؟

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: سوال این است که چند درصد از اعضای اتاق بازرگانی دو تابعیتی هستند؟ چند درصدشان املاک خارج از کشور دارند؟ چقدر از بانکها قرض گرفته‌اند و چقدر معوقات دارند؟ چه مقدار سرمایه از کشور خارج کرده‌اند؟ چقدر از رانتها و امتیازات برخوردار بوده‌اند؟ متاسفانه عده‌ای به خوردن و بُردن عادت کرده‌اند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مصاحبه و گفتگو

بهبود زندگی و معیشت کارگران پیمانکاری، نیازمند حذف کامل پیمانکاران و انعقاد قرارداد مستقیم است

دردهای پیمانکاری‌های نفت در پارس جنوبی بسیار است اما دوای این دردها، یک چیز است: حذف کامل پیمانکاران و اجرای قانون کار یکسان-مزد یکسان.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, گزارش

ضرورت ایجاد تشکل سندیکایی برای تحقق مطالبه‌های نفتگران

با تقسیم کارگران در لایه‌های رسمی‌ای مختلف که عبارتند از قراردادی، پیمانکاری، شرکتی، مدت موقت، مدت معین، حجمی، و ارکان ثالث، و به‌کار بردن آن‌ها به‌وسیله پیمانکاران و دلالان نیروی کار دست‌اول تا دست‌چندم در تمام عرصه‌های تولید و خدمات، و با تحمیل انواع مختلف تبعیض مزدی، کاری، بیمه‌ای، درمانی، و رفاهی به‌قصد تفرقه‌افکنی بین ... ضرورت ایجاد تشکل سندیکایی برای تحقق مطالبه‌های نفتگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله