مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

ترکیه “هیئت تحریر الشام” را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داد

همزمان با آمادگی ارتش سوریه برای آغاز عملیات آزادسازی استان ادلب، ریاست جمهوری ترکیه “هیئت تحریر الشام” را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.

 

به گزارش رویترز، ریاست جمهوری ترکیه در حکمی اعلام کرد که “هیئت تحریر الشام” را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.

 

این حکم ریاست جمهوری ترکیه که در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شده، با قطعنامه سازمان ملل در ماه ژوئن گذشته مطابقت دارد.

 

سازمان ملل در ژوئن گذشته هیئت تحریر الشام را به لیست افراد و سازمان‌هایی اضافه کرد که دارایی‌های آن‌ها به دلیل ارتباط با القاعده و داعش بلوکه شده است.

 

هیئت تحریر الشام در هشتم ژانویه ۲۰۱۷ از ادغام چند گروه سلفی و از جمله “جبهه النصره” به‌ وجود آمد که شاخه القاعده در سوریه به‌ شمار می‌آید.

 

 

تروریست‌ها دو پل در نزدیکی ادلب را منفجر کردند

 

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه جمعه اعلام کرد که گروه‌های مخالف موسوم به “جبهه ملی آزادسازی” مستقر در استان ادلب که از سوی ترکیه تشکیل شده‌اند پیش از حمله وسیع نیروهای ارتش سوریه به این استان به منظور ناممکن ساختن ورود نیروهای دولتی به مناطق حساس ادلب دو پل مهم در نزدیکی این استان را منفجر کردند.

 

این دو پل در منطقه “دشت الغاب” در حومه استان “حماه” و در نزدیکی ادلب قرار داشتند و اراضی تحت سیطره گروه‌های مخالف را به مناطق تحت تسلط دولت سوریه مرتبط می‌کردند.

 

در همین راستا، رامی عبد الرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: گروه‌های مخالف به دنبال رصد تانک‌ها و ادوات دولت سوریه در نزدیکی منطقه این دو پل را منفجر کردند.

 

تحلیلگران بر این عقیده‌اند که هدف اول ارتش سوریه منطقه دشت الغاب و شهرک “جسر الشغور” واقع در مرز ادلب باشد.

 

به گفته تحلیلگران، این عملیات نظامی احتمالا شامل مناطقی از جنوب ادلب نیز می‌شود که بزرگراه بین‌المللی حلب به دمشق از آن جا عبور می‌کند.

 

این درحالی است که همزمان با ارسال تجهیزات نظامی به نزدیکی ادلب توسط ارتش سوریه، گروه‌های مخالف نیز به منظور مقابله با حمله احتمالی ارتش درحال آماده سازی خود، حفر خندق و ایجاد خاکریز هستند.

 

در همین راستا، ابو مروان، از سرکردگان گروه جبهه ملی آزادسازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما در حال تلاش برای تقویت و مجهز کردن نقاط مختلف برای مواجهه با هرگونه اقدام نظامی توسط نیروهای نظام سوریه هستیم. ما فعالیت و مراکز نیروهای نظام سوریه را رصد می‌کنیم و درصورت مشاهده هرگونه تحرکی از سوی آن‌ها ما نیز آماده پاسخ نظامی در همه محورها هستیم.

 

استان ادلب از جمله مناطق کاهش تنش و آخرین پناهگاه گروه‌های مخالف و تروریستی در سوریه به شمار می‌رود و آزادسازی آن نیز برای ارتش سوریه از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه این امر به معنای پایان گروه‌های مخالف سوری مسلح در این کشور است و از آنجایی که این استان در مرز ترکیه واقع شده و این کشور ترس آن را دارد که در صورت حمله ارتش سوریه به این استان موج عظیمی از آوارگان سوری راهی ترکیه شوند، مخالف انجام این عملیات است و به عقیده تحلیلگران ارتش سوریه برای انجام این عملیات باید رضایت ترکیه را جلب کند.

 

در همین راستا، سرگئی لاوروف اظهار کرده است که در حال بررسی امکان ایجاد چند گذرگاه‌ انسانی در ادلب هستند، تا غیرنظامیان بتوانند در صورت آغاز عملیات آزادسازی ارتش از مناطق خود خارج شوند.

 

وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: همچنان مذاکرات برای ایجاد چند گذرگاه انسانی در ادلب در جریان است و دولت سوریه از طریق توافق با رؤسای مناطق مختلف در ادلب تلاش‌های خود را برای دستیابی به طرح‌های صلح محلی در مناطق مختلف این استان افزایش داده است.

 

لاوروف در ادامه تصریح کرد، تمامی این موارد اقدامات پیشگیرانه دولت سوریه برای محافظت از غیرنظامیان را تایید می‌کند.

 

این مقام روس در ادامه اظهاراتش گروه‌های مسلح در ادلب را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپرانسانی و ترساندن گروه‌های مخالف از مذاکره با نیروهای نظام سوریه متهم کرد.

ایسنا

خبرگزاری فرانسه؛ آمریکا با پیروزی نظامی نهایی بشار اسد کنار آمده است

تحلیلگران می‌گویند، آمریکا با وجود هشدارهایش به اسد و روسیه درباره حمله به ادلب، با پیروزی نهایی ارتش سوریه کنار آمده است و عملا ابزاری هم برای ممانعت از بازپس‌گیری ادلب توسط دولت سوریه در اختیار ندارد.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه

بازداشت تروریست‌های آموزش دیده توسط آمریکا در التنف

به گزارش خبرگزاری سانا، ارتش سوریه طی چند ساعت گذشته حملات دقیقی را به آخرین مقر تروریست‌های داعش در تلول الصفا در صحرای شرقی سویدا انجام داد که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست منجر شد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

الاهرام: غربی‌ها می‌خواهند نبرد ادلب طولانی و پیچیده شود

تارنمای «الاهرام» مصر مورد آخرین تحولات سوریه نوشت: استان ادلب که شمار زیادی از افراد مسلح مخالف دولت سوریه در آن جمع شده اند به زودی شاهد نبردی سخت و سرنوشت ساز خواهد بود و در این میان کشورهای غربی سعی می کنند این نبرد طولانی تر و پیچیده تر شود.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه