دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

ترکیه درصدد ساخت پایگاه نظامی در لیبی است

در حالی که رئیس جمهور ترکیه دوباره بر آمادگی آنکارا برای اعزام نیروهایی به لیبی تاکید می‌کند، برخی گزارش‌ها از برنامه‌ریزی آنکارا برای ساخت یک پایگاه نظامی در طرابلس مشابه پایگاهی که دو سال قبل در دوحه ایجاد کرده، خبر دادند.

 

به گزارش ایسنا، روزنامه “خبرتورک” با اشاره به اینکه ساخت پایگاه نظامی جدید آنکارا در طرابلس ابعاد جدیدی را در روابط آنکارا و همپیمانان و رقبایش ایجاد می‌کند، به نقل از برخی منابع نوشت، ترکیه سنجش‌های لازم برای ساخت پایگاه نظامی خود در طرابلس را انجام داده است.

 

نویسنده یک روزنامه ترکیه‌ای هم نوشت: فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت توافق ملی لیبی که دوشنبه برای دومین بار در سه هفته اخیر با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در استانبول دیدار کرد، در ۲۰ فوریه آتی از اردوغان درخواست خواهد کرد نیروهایی را به لیبی بفرستد اما احتمال دارد این تاریخ با توجه به تحولات میدانی لیبی تغییر کند.

 

روزنامه “ینی شفق” نیز نوشت، نیروهای مسلح ترکیه آماده کمک به دولت “مشروع” در لیبی در برابر حمله نیروهای خلیفه حفتر هستند.

 

این روزنامه به نقل از برخی منابع نظامی نوشت، کار انتقال خودروهای زرهی، پهپادها و نیروهای ویژه به طرابلس آغاز شده است و علاوه بر این، هواپیماهای سوخت‌رسان و هلی‌کوپترها برای ورود به لیبی از فرودگاه مصراته تحت کنترل دولت سراج آماده شده‌اند.

 

در این میان اردوغان اظهار کرد: یادداشت تفاهمی که آنکارا با دولت توافق ملی درباره مناطق دریایی تحت حاکمیت در مدیترانه به امضا رسانده، وضعیت به وجود آمده در پی قرارداد “سِور” سال ۱۹۲۰ میان عثمانی‌ها و همپیمانان را دگرگون کرد.

 

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه برای اعزام نیرو به لیبی بسیار آماده است، گفت: یادداشت همکاری نظامی و امنیتی با دولت سراج پس از موافقت پارلمان ترکیه با آن، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

 

معاهده سور (Treaty of Sèvres) که قرارداد آشتی نیز خوانده می‌شود، در ۱۰ اوت سال ۱۹۲۰ پس از جنگ جهانی اول برای تنبیه امپراتوری عثمانی که در جنگ جهانی اول در کنار امپراتوری آلمان و امپراتوری اتریش – مجارستان وارد جنگ شده بود، میان نیروهای پیروز متفق در جنگ جهانی اول (روسیه، بریتانیا و فرانسه)، و امپراتوری عثمانی امضا شد. اما جنبش ملی ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاتورک پس از آنکه در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳ به قدرت رسید، آن را نپذیرفته و اعلام کرد، بندهای این قرارداد ظلم و تبعیض علیه کشور ترکیه است زیرا ترکیه را مجبور به عقب‌نشینی از مناطق گسترده‌ای از خاک خود کرده است.

 

براساس این قرارداد، تابعیت ترکیه و جزایر ترکیه واقع در دریای اژه به یونان منتقل شد و استقلال شبه جزیره عربی و ارمنستان به رسمیت شناخته شده و دو تنگه “بسفر” و “داردانل” مناطق بدون سلاح و تحت مدیریت سازمان ملل محسوب شدند.

 

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اظهار کرد: توافقنامه‌های امضا شده با دولت سراج در چارچوب قوانین بین‌المللی هستند، ترکیه و لیبی در منطقه شرق دریای مدیترانه حقوقی دارند، این منطقه منابع بزرگ نفت و گاز طبیعی دارند و مطلع شدیم برخی شرکت‌ها به تازگی اقدامات اکتشافی در این منطقه داشته‌اند و احتمال دارد که با برخی شرکت‌های بزرگ جهان در این زمینه همکاری کنیم.

 

وی همچنین تاکید کرد: یادداشت تفاهم مربوط به همکاری‌های امنیتی و نظامی با لیبی به محض تایید پارلمان ترکیه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

 

اردوغان افزود: اگر ترکیه درخواست برای اعزام نیرو به لیبی را دریافت کند، گام‌های لازم را در پیش خواهد گرفت، پس از امضای یادداشت تفاهم امنیتی آنکارا با طرابلس، ترکیه برای ارائه هرگونه حمایت نظامی مورد نیاز لیبی آماده است.

 

کشورهای مختلفی از جمله یونان و قبرس مخالفت خود را با توافق یاد شده اعلام و تاکید کردند، این توافق به آنکارا امکان کنترل بر مناطق گسترده‌آی در شرق مدیترانه که منابع نفتی بسیاری دارد، می‌دهد، مصر نیز به عنوان یکی از مخالفان این توافق دریایی که آن را غیرقانونی خوانده است، از دیگر کشورها خواست به دخالت‌های خارجی در لیبی پایان دهند تا این کشور عربی بتواند امنیت و ثبات خود را بازگرداند.

 

در همین چارچوب، یک پهپاد ترکیه‌ای روز دوشنبه در شمال قبرس سقوط کرد و این امر می‌تواند تنش‌های شدیدی را میان ترکیه و دیگر کشورهای منطقه شرق مدیترانه درباره استفاده از سوخت ایجاد کند.

بالاگرفتن تنش میان دولت وفاق ملی لیبی و مصر

دولت وفاق ملی لیبی امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای خواستار پایان حمایت‌های مصر از ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» شد؛ این مساله بار دیگر تنش میان دو طرف را بالا برده است.

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, شمال افریقا, لیبی, مصر

حمله ارتش “ملی” لیبی به مقرهای نیروهای دولت طرابلس در مصراته / سرنگونی پهپاد ترکیه

ارتش “ملی” لیبی به رهبری خلیفه حفتر پایگاه‌های نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی در شهر مصراته را هدف قرار داد و یک پهپاد ترکیه‌ای را در آسمان طرابلس سرنگون کرد.

ادامه

ترکیه, جهان, خبر, شمال افریقا, لیبی