ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

حوالی ساعت ۴ جمعه ۳۱ فروردین، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید. پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان واقع شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد شهر و استان ... بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, فیلم

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

ترکیه خواستار استرداد فرمانده کل نیروهای دمکراتیک سوریه شد

وزارت دادگستری ترکیه روز جمعه از آمریکا خواست که به محض ورود “مظلوم عبدی” فرمانده کل نیروهای دمکراتیک سوریه (پ. ی.گ) به واشنگتن، وی را به ترکیه تحویل دهد.

 

ایرنا به نقل از  شبکه تلویزیونی “اسکای نیوز” عربی، اردوغان نیز پیش از این در گفت وگو با سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (تی. آر. تی)، درخواست استرداد عبدی را از آمریکا مطرح کرده بود.

 

این اقدام یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که سناتورهای آمریکایی روز پنجشنبه از وزارت امور خارجه ایالات متحده خواستند، برای “عبدی” به سرعت روادید صادر کند تا وی بتواند برای گفت ‌وگوی مستقیم در مورد اوضاع در شمال شرق سوریه به واشنگتن برود.

 

“فخرالدین آلتون” مدیر ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه روز پنجشنبه از این اقدام سناتورهای آمریکایی انتقاد کرد و گفت: رفتار واشنگتن با عبدی، رفتار با یک چهره سیاسی مشروع است.

 

سخنان آلتون نشان می دهد که تنش آنکارا با واشنگتن با وجود پایان عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه همچنان به قوت خود باقی است.

 

آلتون اعلام کرد: ما عمیقا نگران این رفتار آمریکایی‌ها هستیم. این شخص از رهبران ارشد حزب کارگر کردستان (پ‌.ک.ک.) است که آمریکا و دیگران آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند و او یک فراری از دست قانون است.

 

اردوغان: آمریکا سردسته کردهای سوریه را تحویل دهد

 

رییس جمهور ترکیه تاکید کرد، فرهاد عبدی شاهین(مظلوم عبدی) سردسته یگان‌های مدافع خلق/ پ.ک.ک با اسم مستعار مظلوم کوبانی از سوی پلیس بین الملل (اینترپل) تحت تعقیب است و آمریکا باید وی را به آنکارا تحویل دهد.

 

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی‌آرتی گفت: از آنجایی که ما با آمریکا توافق استرداد داریم، آمریکا باید مظلوم کوبانی را به ما تحویل دهد. من به وزیر دادگستری ترکیه دستور داده‌ام تا اقدامات لازم را برای استرداد کوبانی انجام دهد.

 

وی افزود: ترکیه هشت سال است که از سوی تروریست‌های شمال سوریه مورد حمله و آزار و اذیت قرار گرفته است.

 

اردوغان تاکید کرد که برخی از کشورهای عضو ناتو گروه تروریستی یگان‌های مدافع خلق/ پ.ک.ک را مسلح می‌کند و آلمان، فرانسه و آمریکا با رهبران این سازمان تروریستی دیدار کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: روسیه از ترکیه خواسته تا وارد شهر کوبانی شود در حالی که آمریکا خلاف این مساله را درخواست کرده است. ما براساس تحولات تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

 

اردوغان در ادامه گفت: ترکیه پیش از آنکه گشت‌زنی‌های خود با مسکو را آغاز کند، منتظر خواهد ماند تا وقفه ۱۵۰ ساعته در عملیات ضد تروریستی در شمال سوریه پایان یابد.

 

رییس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از ناکامی دولت واشنگتن در پاکسازی منطقه منبج از تروریست‌های یگان‌های مدافع خلق/ پ.ک.ک ظرف ۹۰ روز گفت: طی یک سال و نیم گذشته هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

 

وی افزود: منبج به چه کسانی تعلق دارد؟ این تروریست‌ها؟ بیش از ۹۰ درصد از جمعیت شهر منبج عرب‌هایی هستند که در بحبوحه سرکوب‌ها توسط این گروه تروریستی مجبور به فرار از خانه‌های خود شدند.

 

اردوغان گفت: هیاتی از ترکیه در تاریخ ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) به آمریکا سفر خواهد کرد تا درباره تحولات اخیر در شمال سوریه، تحریم‌های آمریکا علیه آنکارا که در حال حاضر رفع شده و روابط دوجانبه گفت‌وگو کنند.

 

رییس جمهور ترکیه ضمن تاکید بر آنکه آنکارا هیچ مشکلی با کردها ندارد، گفت: کردها برادران ما هستند. ما هیچ مشکلی با آنها نداریم. ما تنها با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم.

 

اردوغان گفت: عملیات چشمه صلح به خاطر وجود تعداد زیاد چشمه‌ها در شرق رود فرات واقع در شمال سوریه نام‌گذاری شد.

 

وی بار دیگر تاکید کرد که جامعه بین‌الملل از عملیات ضد تروریستی ترکیه در شرق فرات مطلع بوده است.

 

رییس جمهور ترکیه در ادامه گفت: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و جامعه بین‌الملل از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس، پاکستان و مالزی از این عملیات ضد تروریستی ترکیه در شمال سوریه مطلع بودند.

 

وی تاکید کرد: ترکیه همچنان به مبارزه با تروریست‌ها در خارج از منطقه امن ادامه خواهد داد و ما براساس استراتژی مبارزه با داعش در سوریه عمل می‌کنیم. اگر تروریست‌ها وارد این منطقه امن شوند ما آنها را نابود خواهیم کرد.

 

اردوغان در پاسخ به این سوال که اگر عوامل یگان‌های مدافع خلق/ پ.ک.ک از شمال سوریه خارج نشوند، آیا ترکیه به آنها حمله خواهد کرد یا خیر، گفت: اگر تلاش‌های دیپلماتیک مثمرثمر نباشند، ارتش ترکیه متعاقبا وارد عمل خواهد شد.

 

اردوغان ضمن تاکید بر این‌که نیروهای ترکیه با تروریست‌های داعش در آن منطقه مبارزه می‌کنند، گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ عضو این گروه تروریستی توسط نیروهای ترکیه خنثی شده‌اند.

 

اردوغان افزود: در بحبوحه درگیری‌ها در شمال سوریه هفت تن از اعضای ارتش ترکیه به شهادت رسیده و ۹۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. در همین حال ۹۶ تن از ارتش ملی سوریه نیز در این درگیری‌ها به شهادت رسیدند و ۳۷۴ تن دیگر زخمی شدند.در این بین ۲۰ غیرنظامی نیز در جریان این عملیات جان خود را از دست داده و ۱۸۷ تن دیگر نیز زخمی شدند.

 

اردوغان ضمن ابراز تسلیت به خانواده جان باختگان و آرزوی بهبودی هرچه سریع‌تر برای زخمی‌شدگان، گفت: همبستگی میان ترکیه، روسیه و ایران مانع درگیری‌ها و خونریزی‌ها در شهر ادلب واقع در شمال غرب سوریه شد.

 

وی افزود: تسلیحات سنگین یگان‌های مدافع خلق / پ.ک.ک باید به ترکیه که یکی از اعضای ناتوست تحویل داده شود.

 

وی ضمن تحسین صنعت دفاعی رو به رشد ترکیه گفت: پهپادهای مسلح تولید داخل ترکیه در این عملیات ضد تروریستی کمک‌های شایانی داشته‌اند.

 

وی از جهان متمدن خواست تا از ترکیه و عملیات‌اش حمایت کنند.

 

اردوغان گفت: ترکیه برای اسکان آوارگان و پناهجویان به حمایت بین‌المللی نیاز دارد. آنکارا قصد دارد در منطقه‌ “امن” شمال سوریه بیمارستان و مدرسه بسازد و همچنین از بازگشت داوطلبانه آوارگان به این منطقه اطمینان حاصل کند.

 

رییس جمهور ترکیه همچنین موضع اتحادیه عرب نسبت به عملیات چشمه صلح را محکوم کرده و گفت: این اتحادیه در اسکان میلیون‌ها سوری هیچ کمکی به ترکیه نکرده است. اتحادیه عرب در حل تمامی مسائل در جهان اسلام ناتوان بوده است.

 

اردوغان روز پنجشنبه نیز اعلام کرد که با روسیه برای ایجاد منطقه نظارتی در سمت شمال غربی شهر منبج در سوریه با خدف حفاظت از منطقه به توافق رسیده است.

 

وی گفت: ما خواهان منطقه‌ای به طول ۱۹ کیلومتر در شمال غربی منبج شدیم و در این خصوص به توافق با روسیه رسیدیم و این منطقه مانند یک پایگاه مراقبت و نظارت است

 

کرملین: هدف نهایی خروج تمامی نظامیان خارجی از سوریه است

سخنگوی کرملین در واکنش به تصمیم آمریکا برای حفظ بخشی از نظامیانش در سوریه گفت: تمامی نیروهای نظامی خارجی که به طور غیرقانونی در سوریه هستند، باید این کشور را ترک کنند و این مسئله بعد از حل و فصل کامل اوضاع سیاسی، در اولویت قرار خواهد گرفت.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

نگرانی شدید گزارشگر ویژه حقوق بشر از اعدام‌ نوجوانان در ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از دست‌کم ۱۷۳ مورد اعدام در سال جاری خبر داده است. گفته می‌شود دو نفر از اعدام شدگان ۱۷ سال سن داشته‌اند. رحمان از نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران انتقاد کرده است.

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس