مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

ترکیه؛ چهارم ژوئیه یگان‌های مدافع خلق از منبج خارج می‌شوند

وزیر خارجه ترکیه خبر داد که یگان‌های مدافع خلق چهارم ژوئیه از شهر منبج سوریه خارج می‌شوند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که در مورد عملیات نظامی این کشور در کوهستان قندیل با ایران اختلافی ندارد.

 

مولود چاووش‌اوغلو روز چهارشنبه (۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن) در مصاحبه با شبکه خبری خصوصی “سی‌ان‌ان ترک” تاکید کرد که نقشه راه در رابطه با منبج که بر سر آن با آمریکا توافق شده به طور دقیق و کامل اجرا خواهد شد.

 

در پی این توافق اولیه قرار بود که شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق(YPG) از شهر منبج عقب‌نشینی کنند و نیروهای آمریکا و ترکیه به‌طور مشترک مسئولیت تامین امنیت این شهر را برعهده بگیرند.

 

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفته است که “عناصر” یگان‌های مدافع خلق خلع سلاح خواهند شد و این موضوع به لحاظ آینده سوریه و همچنین برای بهبودی مناسبات ترکیه با آمریکا مهم است.

 

منبج در غرب رود فرات در شمال سوریه قرار دارد. این منطقه تحت کنترل نیروهای شبه‌نظامی کرد سوری موسوم به “یگان‌های مدافع خلق” است. از نظر ترکیه یگان‌های مدافع خلق “گروهی تروریستی” و نزدیک به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است. آمریکا هم “پ‌ک‌ک” را گروهی تروریستی می‌داند، اما اتهام‌های ترکیه علیه یگان‌های مدافع خلق و شاخه سیاسی آن را قبول ندارد و آن‌‌ها را گروه تروریستی نمی‌شناسد.

 

رسانه‌های ترکیه پیش از این خبر داده‌ بودند که پس از امضای توافق بین آمریکا و ترکیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق ظرف مدت یک ماه باید منبج را ترک کنند.

 

بنابه گفته چاووش‌اوغلو شبه نظامیان کرد باید چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) منبج را ترک کنند. این نخستین بار است که تاریخ مشخصی برای خروج شبه نظامیان کرد از منبج اعلام شده است. این موضوع می‌تواند در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه نیز به نفع اردوغان تاثیر بگذارد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی و نامزد ریاست جمهوری ترکیه، از آن به عنوان برگ برنده در انتخابات ۲۴ ژوئن ترکیه استفاده کند.

 

ترکیه: در مورد عملیات قندیل اختلافی با ایران نداریم

 

ارتش ترکیه در قندیل هم عملیات جدیدی را علیه حزب کارگران کردستان شروع کرده است. کوهستان قندیل، در مرز ایران، ترکیه و عراق قرار دارد و به گفته مقامات ترکیه پناهگاهی برای “پ‌ک‌ک” و دیگر گروه‌های مسلح کرد ‌است.

 

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، گفته است که ارتش این کشور برای اولین بار در قندیل چند پایگاه نظامی تاسیس کرده است.

 

جانیکلی درباره نقش ایران چنین توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری برای مبارزه با تروریسم در تمام مناطق از جمله قندیل ابراز آمادگی کرده است.»

 

اما سرتیپ ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، صحبت‌های وزیر دفاع ترکیه را “غیردقیق” دانست.

 

در تازه‌ترین واکنش مقامات ترکیه اما به‌صراحت گفته شده است که این کشور درباره عملیات در قندیل اختلافی با ایران ندارد. این موضوع را بنعلی یلدریم، نخست وزیر ترکیه، روز پنجشنبه (۳۱ خرداد) اعلام کرد.

 

یلدیریم در مصاحبه با شبکه‌های خبری این کشور تاکید کرد: «وقتی اعضای گروه تروریستی پ‌ک‌ک در اثر حمله ترکیه به قندیل در وضعیت سختی قرار می‌گیرند، به سمت ایران می‌گریزند و زمانی که در این کشور با مشکلی مواجه می‌شوند به عراق برمی‌گردند.»

 

کشته شدن سران گروه‌های کُرد عراق

 

به گزارش آسوشیتد‌پرس، «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه امروز-پنجشنبه- در جمع هواداران خود بار دیگر مدعی شد ۳۵ تن از سران گروه‌های کُرد در حمله جنگنده‌های این کشور در به منطقه کوهستانی «قندیل» عراق، کشته شدند.

 

اردوغان گفت سران گروه‌های کُرد عراق در منطقه قندیل در حال مذاکره بودند که هدف حمله جنگنده‌های ترکیه قرار گرفتند.

 

منطقه کوهستانی قندیل بین ایران، عراق و ترکیه قرار داشته و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود.

ارتش سوریه ۴۵۰۰ کیلومتر مربع در صحرای سوریه را آزاد کرد

یک مقام آگاه سوریه در گفت وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت: یگان هایی از ارتش پس از ریشه کن کردن آخرین مراکز تجمع تروریست های داعش و منهدم کردن تسلیحات و مهمات آنان شماری از روستاها، تپه ها و مجتمع های مسکونی واقع در حومه جنوبی دمشق تا منطقه البادیه بر مساحت بیش ... ارتش سوریه ۴۵۰۰ کیلومتر مربع در صحرای سوریه را آزاد کرد

ادامه

امریکا, جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق, عربستان سعودی

سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی بر فراز آسمان سوریه

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شبکه ۲۴ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که ارتش اسرائیل سرنگونی این پهپاد را در حومه قنیطره واقع در خاک سوریه و در مجاورت مرزهای این کشور با بلندی های اشغالی جولان تأیید کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

روسیه: دمشق تنها طرفی است که درباره آینده حضور ایران در سوریه تصمیم‌گیری می‌کند

الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان در گفتگو با شبکه خبری المیادین با اشاره به اینکه هیچ هماهنگی میان مسکو و تل‌آویو وجود ندارد و هدف از رایزنی‌ها با مسئولان اسرائیلی عادی‌سازی اوضاع در جنوب سوریه است، اظهار داشت: مسکو برای عمل به توصیه‌های اسرائیل برای تحت فشار گذاشتن دمشق آماده نیست.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

واشنگتن، اسرائیل را مسؤول حمله به شرق سوریه دانست

در حالی که نیروهای حشد شعبی عراق و ارتش سوریه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی واشنگتن را مسؤول حمله یکشنبه شب به مقرشان در مرزهای عراق و سوریه می‌دانند، دو مقام آمریکایی اعلام کردند، حمله، کار اسرائیل بود.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق