گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

تراژدی دوباره سیل در «بامدژ» اهواز / سیل زدگان در انتظار بنزین

در پی افزایش بی‌سابقه خروجی سد دز، ۱۳ روستای بخش بامدژ در بخش مرکزی اهواز در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند.

 

«بامدژ» در وضعیت قرمز است. رودخانه دز طغیان کرده و سیلاب که تاکنون وارد سه روستای منطقه بامدژ در بخش مرکزی اهواز شده بود، در حال پیشروی به سمت ۱۰ روستای دیگر است. همان روستاهایی که سیل سال ۹۵ هم گرفتارشان کرده بود.

 

سد دز که خود را برای سیلاب های جدید در روزهای آینده آماده می‌کند، خروجی را تا نزدیک ۲ هزار مترمکعب برثانیه، بالا برده است. این سد تقریبا پر شده و تنها ۲۱۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد، در حالی که برآورد شده در بارندگی روزهای آینده تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب به این سد وارد شود. حالا ۱۸ روستای پایین دست دز، در شعیبیه شوشتر، شوش و اهواز، در شرایط آماده باش سیل هستند و به آنها گفته شده که خانه های خود را ترک کنند.

 

سیل، راه «سید یدیم»، «سید هاشم» و «سید ظاهر» در منطقه بامدژ بخش مرکزی اهواز را مسدود کرده است. لودرها و بیل‌های مکانیکی مشغول خاکریزی و ساختن سیل بند در روستاها هستند، اما اینها نتوانسته جلوی افزایش سیلاب را بگیرد. ارتفاع آب پشت سیل بندها بالا آمده و در آستانه سرریز است.

 

روستای «سادات جعاوله» ، که نزدیک ترین محل به سه روستایی است که آبگرفتگی دارند، اکنون مرکز امدادرسانی به آن‌هاست. نیروهای هلال احمر و سپاه در مضیف «سید نایف جعاوله» مستقر شده‌اند.

 

قایق های هلال احمر و سپاه برای انتقال اهالی روستاهای سیل زده باید سه چهار کیلومتر را روی مزارعی که بیش از ۲ متر آب گرفته، طی کنند تا به محل امن برسند. بعد از اینکه زن ها و بچه ها زیر باران، با کیف و ساک و کوله پشتی از قایق ها پیاده می‌شوند، قایق ها توپ های نایلون عریض را بار می‌زنند تا به روستائیانی که وسایل شان را روی پشت بام ها تلنبار کرده اند، بکشند.

 

روستائیان به اردوگاه نمی‌آیند

 

مسئول امداد و نجات هلال احمر شهرستان اهواز، که راهنمایی و بازدید از روستاهای سیل زده را برعهده گرفته، می گوید که چهار روز است در منطقه مستقر هستند تا تخلیه اضطراری را انجام دهند، ۲ اردوگاه اضطراری در مکان امنی در شهر «الهایی» برپا شده که تجهیزات مواد غذایی و گرمایی در آن قرار داده شده است.

 

علی عچرش جمعیت سه روستای سید یدیم، سید هاشم و سید ظاهر را در حدود ۱۳۰ خانوار عنوان می کند و می افزاید: با وجودی که از سه روز پیش اخطارها را شروع کردیم، اما اهالی این روستاها تمایلی به تخلیه روستاها ندارند، و در روزهای گذشته تنها یک سوم اهالی روستا حاضر به تخلیه منازل خود شده و امروز که بارندگی و دبی آب بیشتر شده و اهالی احساس خطر کرده اند، تعداد بیشتری از آنها قبول کرده‌اند که منازل خود را ترک کنند.

 

وی مهمترین دلیل مخالفت اهالی با تخلیه روستاهای سیل زده را مراقبت از احشام و وسایل آنها عنوان می کند و می گوید: تعداد زیادی از احشام روستاهای سیل زده در محل باقی مانده است که جهاد کشاورزی باید برای انتقال آن‌ها اقدام کند.

 

عچرش همچنین در بازدید از کمپ اسکان اضطراری در شهر الهایی بیان می کند: ۲ مدرسه برای اسکان سیل زدگان بامدژ آماده سازی شده که تنها یکی از مدارس با ۳۰ تخته چادر و ۲۰ کلاس، ظرفیت ۱۳۰ خانوار را دارد، اما تاکنون هیچکس برای اسکان در این اردوگاه مراجعه نکرده است.

 

وی درباره درخواست اهالی روستاهای سیل زده مبنی بر دریافت چادر، نیز می گوید: بر اساس قوانین هلال احمر نمی توان به افرادی که زیر خطر چادر داد که در محل خطر نصب کنند و آنها باید محل خطر را ترک کنند.

 

عچرش یکی از مهمترین مشکلات در امدادرسانی مردم منطقه را کمبود بنزین عنوان می کند و می افزاید: برای تامین بنزین قایق ها باید تا پمپ بنزین شهر الهایی که نیم ساعت با اینجا فاصله دارد برویم که این مساله در امدادرسانی وقفه ایجاد می‌کند.

 

به گفته او در حال حاضر از ۳۱ نفر نیرویی که در اهواز آماده باش هستند حدود هفت نفر نیروی رسمی هستند و مابقی جوانان داوطلبی هستند که به صورت شبانه روزی برای امدادرسانی فعالیت می‌کند.

 

تهدید جان و مال

 

بخشدار مرکزی اهواز نیز با اشاره به خاطره ناخوشایند روستائیان این بخش از سیل سال ۹۵، می گوید: در آن زمان تمام دارایی روستائیان از بین رفت بدون آنکه خسارت آنها جبران شود، ساکنان روستاهای گرفتار سیل به لحاظ مالی توانمند نیستند و عمده درآمد آنها از طریق کشاورزی است؛ امیدواریم مسئولان مطابق قول رئیس جمهوری خسارت های وارده را جبران کنند.

 

علی بلمچی با بیان اینکه حفظ جان مردم اولویت نخست است، اولویت بعدی را حفظ زمین های کشاورزی روستائیان عنوان می کند که تاکنون ۳۰ درصد از آنها زیر آب رفته است.

 

جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون اما در بازدید از روستاهای بامدژ، امکانات هلال احمر خوزستان را برای امدادرسانی به مناطق سیل زده ناکافی می داند و تصریح می کند: نگرانی از بابت تلفات جانی در مناطق در معرض سیلاب وجود دارد.

 

سیل زدگان در انتظار بنزین

 

اهالی بامدژ از نبود امکانات کافی برای تخلیه روستاها گلایه دارند.

 

عضو شورای روستای سید ظاهر می گوید: سه قایق متعلق به هلال احمر و ۲ قایق متعلق به سپاه برای انتقال اهالی در نظر گرفته شده اما یکی از قایق های هلال خراب شده و ۲ قایق سپاه نیز بنزین تمام کرده اند و نمی توانند اهالی را جابجا کنند، از بیل های مکانیکی که به ما داده بودند هم ۲ دستگاه خوابیده اند؛ یکی آب و روغن قاطی کرده و دومی هم واشر بریده است.

 

قاسم جعاوله تاکید می کند: گاومیش های ما در روستا مانده اند و امکان جابجایی آنها وجود ندارد، به همین دلیل تنها زن و بچه ها را منتقل کردیم و اغلب مردان برای نگهبانی در روستاها باقی مانده‌اند.

 

سرزمین سیلاب

 

«أم فاضل» از معدود پیرزن هایی است که در روستای «سید یدیم» مانده است. او می گوید: دخترها و عروس ها و نوه هایشان را به خانه بستگان منتقل کرده اند اما او نمی تواند خانواده اش را ترک کند و مانده تا برای همسر و پسرهایش غذا درست کند.

 

او از نحوه امداد رسانی و کمبود نان (که روز جمعه توزیع شده) گلایه دارد و می گوید: چه تضمینی هست که اگر خانه و زندگی و گاومیش هایمان را رها کنیم و برویم، آنها را سرقت نکنند؛ زراعت که از بین رفت، اینها تنها دارایی باقی مانده برای ماست.

 

«سید ثامر جعاوله» از اهالی «سید یدیم» نیز می گوید: این روستا در سال های۹۵ و ۸۲ هم از سیل خسارت دیده اما سیل امسال خیلی بیشتر بوده است.

 

وی می افزاید: در سال ۹۵ هم این روستا خسارت زیادی دید، زراعتش از بین رفت و بعد از فروکش کردن سیل دیوار خانه ها ترک برداشت، اما هیچ خسارتی به روستائیان پرداخت نشد.

 

جعاوله ادامه می دهد: چند روز است که آب سد دز را باز کرده اند، در حالی که در اسفند آب را بسته بودند و هر چه درخواست کردیم که برای آبیاری آب می خواهیم نپذیرفتند.

 

غیبت جهاد کشاورزی

 

روستای «سید هاشم» همجوار «سید یدیم» و در ساحل روبروی روستاهای شعیبیه شوشتر قرار دارد. سیلاب هر لحظه ممکن است به این روستا وارد شود. اهالی این روستا اما قبل از آمدن سیل روستا را تخلیه کرده و حتی احشام خود را به نزدیک ریل راه آهن که در منطقه امن تری است منتقل کرده اند. یکی از اهالی روستا می گوید: تنها چند مرد برای نگهبانی از روستا باقی مانده اند و یکی از گاومیش ها که نزدیک زایمانش است هم با بقیه نرفته است.

 

او تاکید می کند: در این مدت فقط نیروهای هلال به آنها سر زده‌اند و نه از دامپزشکی و نه جهاد کشاورزی خبری نبوده است.

 

عروسی در میان سیل خروشان دز

 

یک کاروان عروسی با بوق ممتد از میان سیل‌بند و خیابان گل آلود روستای «سادات جعاوله» راه خود را می‌گیرد تا به خانه هایی برسد که امشب (شنبه شب) جشن عروسی در آنها برپاست.

 

«لاگت علی حامد؛ دشداشه بیضه» آهنگ خواننده اهوازی از خانه ای به گوش می رسد که محل برگزاری جشن است؛ جایی همجوار محل استقرار گروه امداد و نجات هلال احمر.

 

جشن عروسی این زوج، یک هفته بعد از مراسم عروسی ۲ جوان در روستای سیل زده تازه آباد «آق قلا» استان گلستان، در حالی برگزار می شود که سیل در یک قدمی است و به اهالی روستای «سادات جعاوله» برای تخلیه خانه ها اخطار داده شده است. حسین الهایی جوان اهل روستای سادات جعاوله که حدود ۲۲ سال دارد، امشب با دختر عموی خود پیوند زناشویی می بندد. او اگر چه خوشحال و خندان است اما می گوید: نگران است که با آمدن سیل چه آینده ای در انتظار آن‌هاست.

 

الهایی ادامه می دهد: از یک هفته پیش برای جشن عروسی تدارک دیده بودیم و مهمان ها هم دعوت شده بودند، این بود که نمی‌توانستیم مراسم را لغو کنیم.

 

وعده های بی سرانجام

 

«سید علی» دست هایش را محکم به هم می کوبد. «چفیه» سیاه رنگش را دور سرش می پیچد. بعد روی قایق خم می شود و از زیر آب چند خوشه گندم را چنگ می زند. دانه هایشان را یکی یکی می شمارد و می گوید: این ۴۰۰ هکتار، بهترین زمین های کشاورزی منطقه بوده که از پنج روز پیش زیر آب رفته، قرار بود از اول اردیبهشت برداشت گندم را شروع کنیم.

 

سید علی حامدی عضو شورای روستای «سید یدیم» است که ۶ روز در محاصره سیلاب بود و حالا آب تا بیش از ۲ متر در آن ارتفاع گرفته است. قایق که به «سید یدیم» نزدیک می شود، او می گوید: آنجا خانه من است، آب تا کولر بالا رفته است و دیگر کاری از ما ساخته نیست.

 

او از مسئولانی که برای بازدید منطقه آمده اند گلایه دارد و می گوید: هر کدام از مسئولان وعده هایی به ما می دهد اما وقتی می روند، دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند.

 

سید علی وقت خداحافظی دستش را بلند می کند و می گوید: صدای ما را به همه برسانید. اول خدا را داریم و بعد هم شما

گزارش از نادره وائلی زاده

ایرنا اهواز

همبستگی تشکیلات دموکراتیک زنان ایران با قربانیان فاجعه سیل روزهای اخیر در کشور ما

نوروز و بهار سال ۱۳۹۸ با فاجعه سیل خانمانسوز و در غیاب هشدارهای ضروری هواشناسی،  در شمال و در بسیاری از استان های  ایران آغاز شد. روستاهای زیادی زیر آب رفتند و یا در محاصره آب قرار گرفتند.

ادامه

ایران, بیانیه, محیط زیست

پروفسور کردوانی: ایران وارد دوره ترسالی نشده است

پروفسور کردوانی خبری که از قول وی در فضای مجازی مبنی بر پایان دوره خسکسالی و آغاز یک دوره ترسالی در ایران منتشر شده را تکذیب کرد و گفت: ایران همچنان در شرایط خشکسالی و کم‌آبی قرار دارد و بارش‌های اخیر هم اتفاقی رخ داده است.

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو