چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

ترامپ فرمان جدید مهاجرتی را امضا کرد

انتظار به سر رسید و فرمانی که بارها اعلام و امضایش به تعویق افتاده بود دوشنبه ۶ مارس امضا شد. دونالد ترامپ در این فرمان مهاجرتی جدید، عراق را حذف کرده است. مخالفان می‌گویند، شکایت خواهند کرد.

 

کاخ سفید از امضای فرمان مهاجرتی جدید آمریکا از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور خبر داده است. در این فرمان شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان، از جمله ایران به صورت موقت از سفر به آمریکا منع شده‌اند. شهروندان عراق منع سفر به آمریکا نخواهند داشت. برنامه پذیرش پناهجویان نیز به مدت ۱۲۰ روز به حال تعلیق در خواهد آمد.

 

 

پیش از این کلین کانوی، مشاور ترامپ خبر داده بود که قرار است دوشنبه ۶ مارس (۱۶ اسفند) ترامپ فرمان جدیدی را در این رابطه امضا کند.
به گفته کانوی، قرار است فرمان جدید بعد از چند روز و از ۱۶ مارس به اجرا در آید. این فرمان سندی اصلاح‌شده از فرمان قبلی است که ترامپ ‌آن را در ماه ژانویه ارائه داده بود.

 
در اولین فرمان مهاجرتی ترامپ نام هفت کشور عمدتا مسلمان ایران، عراق، لیبی‌، یمن، سوریه، سومالی و سودان به چشم می‌خورد.

 
علاوه بر آن برنامه پذیرش پناهجویان نیز مانند فرمان جدید برای ۱۲۰ روز متوقف شده بود. با این تفاوت که در فرمان پیشین برای پذیرش مجدد پناهجویان سوری زمانی تعیین نشده و گفته شده بود که تا اطلاع ثانوی آن‌ها پذیرش نخواهند شد.

 
فرمان نخستین بلافاصله حالت اجرایی به خود گرفت و با بلاتکلیف شدن برخی از مسافران آمریکا در بسیاری از فرودگاه‌ها هرج و مرج ایجاد شد. در سراسر دنیا اعتراض‌هایی به فرمان ترامپ صورت گرفت. در آلمان نیز صدای منتقدان بلند شد تا این که فرمان بالاخره با یک حکم قضایی متوقف شد.

 
از آن زمان به بعد کاخ سفید بر روی یک فرمان جدید کار کرد. امضای این فرمان بارها اعلام شد و به تعویق افتاد. قرار بود فرمان جدید طوری تنظیم شود که دادگاه نتواند آن را متوقف کند.

 
کانوی، مشاور ترامپ گفت کسانی که اقامت دائم مانند گرین کارت دارند در فرمان جدید منظور نشده‌اند. به علاوه با پناهجویان سوری نیز مانند دیگر پناهجویان رفتار شده است.

 
استقبال وزارت خارجه عراق

 
وزارت خارجه عراق از این که عراق در فرمان مهاجرتی جدید، در فهرست ‌منع‌شدگان قرار ندارد استقبال کرده است.

 
احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق در این باره گفته است، این یک “قدم مهم در مسیر درست” برای تقویت “ائتلاف بین بغداد و واشنگتن” به‌ویژه در جنگ علیه تروریست‌هاست.

 
برخی از سازمان‌های مدافع حقوق مدنی مانند “اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا” (ACLU) اعلام کرده‌اند که علیه فرمان جدید هم به دادگاه شکایت خواهند کرد.

 
ترامپ با این استدلال که هدفش از فرمان مهاجرتی محافظت از آمریکایی‌ها در برابر تروریست‌هاست، از آن دفاع کرده است. شان اسپایسر، سخنگوی او چند هفته پیش گفته بود، اگر فرمان ترامپ سریع اجرا شد به این خاطر است که انسان در موقع خطر منتظر نمی‌ماند.

 
از گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا که چند روز پیش در روزنامه نیویورک تایمز بازتاب یافت، برمی‌آید که از هفت کشور منظورشده در فرمان ترامپ خطر تروریستی جدی متوجه آمریکا نبوده است.

 
به علاوه، شمار کسانی که از این هفت کشور به آمریکا آمده‌اند بسیار کم بوده است. در این گزارش آمده که مسئله شهروندی، ملاک قابل اعتمادی برای فعالیت‌های احتمالی تروریستی نیست.

 
در این گزارش سه‌صفحه‌ای نتیجه‌گیری شده که خطر تروریستی بسیار فراتر از این هفت کشور است. در گزارش آمده است که در محدوده زمانی‌ مورد تحقیق وزارت امنیت داخلی آمریکا، اشخاصی از ۲۶ کشور به سمت حملاتی علیه آمریکا جلب شده‌اند.

 
کاخ سفید این گزارش را رد کرده و گفته است که انگیزه آن “سیاسی” است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای چین، ژاپن و کره‌ جنوبی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در پایان ماه جاری میلادی در سفری از سه کشور چین، ژاپن و کره‌جنوبی بازدید می‌کند.   براساس گزارش‌ها این سفر در راستای بررسی برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی صورت می‌گیرد.   این نخستین سفر رکس تیلرسون از زمان انتصاب وی به عنوان وزیر خارجه آمریکا به منطقه ... سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای چین، ژاپن و کره‌ جنوبی

ادامه

امریکا, جهان, خبر

۴ هزار کلاهک هسته‌ای آمریکا برای نابودی چندباره جهان

یک روزنامه آمریکایی تاکید کارشناسان غیرنظامی پنتاگون بر ضرورت استفاده محدود از تسلیحات هسته‌ای را خطرناک و غیرقابل قبول توصیف کرد و نوشت ۴ هزار کلاهک هسته‌ای فعلی آمریکا می‌تواند جهان را چندین بار نابود کند.   به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به قلم «دایان فاینستاین» قانونگذار دموکرات ایالت کالیفرنیا در سنای ... ۴ هزار کلاهک هسته‌ای آمریکا برای نابودی چندباره جهان

ادامه

امریکا, جهان, خبر

ترامپ: سیاست کلینتون در سوریه به جنگ جهانی سوم ختم می‌شود!

نامزد جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری گفت که طرح رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون درباره سوریه به جنگ جهانی سوم ختم می‌شود.   به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در مصاحبه با خبرگزاری رویترز که عمدتا روی مسائل سیاست خارجی متمرکز بود، گفت، شکست داعش اولویت بالاتری نسبت به متقاعد کردن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای ... ترامپ: سیاست کلینتون در سوریه به جنگ جهانی سوم ختم می‌شود!

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انتخابات, جهان, خبر