روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد تأسیسات اروپای شمالی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در خود جای‌ داده است، در صورت درگیری مستقیم بین فدراسیون روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌عنوان اهداف نظامی قانونی در نظر گرفته می‌شوند. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در ... روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

روی آوردن مردم سوئد به پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله در سطح شهر‌ها

با گسترش گروه‌های تبهکار، مردم عادی در سوئد به پوشیدن جلیقه ضدگلوله روی آورده‌اند که واکنش منفی پلیس این کشور را به دنبال داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ گفته می‌شود تعداد فزاینده‌ای از کودکان و نوجوانان در سوئد هنگام تردد در شهر‌ها جلیقه ضدگلوله می‌پوشند، زیرا سطح خشونت در این کشور افزایش یافته و ... روی آوردن مردم سوئد به پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله در سطح شهر‌ها

ادامه

پناهجویی, جهان, خبر, سوئد, شمال اروپا, فقر

نروژ: ناتوانی شورای امنیت درتصویب قطعنامه آتش‌بس غزه تاسف‌آور است

وزیر خارجه نروژ ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه را تاسف‌آور دانست. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، وزیر خارجه نروژ مانع تراشی آمریکا بر سر تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه را مورد انتقاد قرار داد. «اسپن بارت اید» وزیر خارجه نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که ... نروژ: ناتوانی شورای امنیت درتصویب قطعنامه آتش‌بس غزه تاسف‌آور است

ادامه

آزادی, آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, شمال اروپا, فلسطین, کودکان, نروژ

فنلاند:‌ نیازی به استقرار تسلیحات اتمی آمریکا نداریم

نخست وزیر فنلاند گفت، هلسینکی نیازی به استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا ندارد. به گزارش ایسنا، «پتری اورپو» نخست وزیر فنلاند گفت: ضرورتی ندارد که تسلیحات اتمی آمریکا در فنلاند مستقر شود چون ناتو خودش بازدارندگی اتمی ارائه می‌کند. به نقل از خبرگزاری تاس، وی در گفت‌وگویی با روزنامه لهستان Rzeczpospolita خاطرنشان کرد، تسلیحات اتمی در ... فنلاند:‌ نیازی به استقرار تسلیحات اتمی آمریکا نداریم

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جهان, شمال اروپا, فنلاند, لهستان, ناتو

دادستان سوئد تحقیقات درباره پرونده «نورد استریم» را پایان می‌دهد

دفتر دادستانی سوئد قصد دارد پایان تحقیقات در مورد انفجارهای نورد استریم را اعلام کند. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، دادستان سوئد قصد اعلام پایان تحقیقات پرونده انفجارهای نورد استریم را دارد. روزنامه زوددویچه سایتونگ با استناد به منابع خود و نتایج تحقیقات مشترک با شرکت های تلویزیونی و رادیویی و نشریه «زیت» ... دادستان سوئد تحقیقات درباره پرونده «نورد استریم» را پایان می‌دهد

ادامه

آلمان, آمریکا, بالتیک, جهان, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, نروژ

ترامپ، ماجرای خرید «گرینلند» و روحیه استعمارگری آمریکا

شبکه خبری راشاتودی در یادداشتی روز چهارشنبه نوشته درخواست ترامپ برای خرید «گرینلند» به آشکارترین شکل روحیه استثناپنداری و حیله‌گری آمریکا را فریاد می‌زند.

 

اظهارات قاطع مقام‌های دانمارک و گرینلند علیه ایده فروش این منطقه‌ خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک به واشنگتن، عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشته و او سفر از قبل برنامه‌ریزی شده‌اش به دانمارک را لغو کرد.

 

 

ماجرا از آنجا شروع شد که ابتدا روزنامه جمهوری‌خواه «وال استریت ژورنال» و سپس شبکه دموکرات «سی‌ان‌ان» از علاقه دونالد ترامپ برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک خبر دادند، جزیره‌ای که میزبان یک پایگاه راداری آمریکا برای رصد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

 

طبق گزارش شبکه سی‌ان‌ان، «ترامپ چندین دفعه موضوع خریدن گرینلند از دولت دانمارک را مطرح کرده است و دفتر مشاور حقوقی کاخ سفید نیز در حال بررسی این موضوع است.

 

گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و منطقه‌ای خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک است و ۲۱۶۶۶ کیلومتر مساحت و ۵۵ هزار و ۸۷۷ نفر جمعیت دارد.

 

به دنبال جنجال‌ها درباره این موضوع، مقام‌‍‌های گرینلند و دانمارک قاطعانه فروش گرینلند به آمریکا را رد کرده و آن را موضوعی «مضحک» خواندند .

 

شبکه خبری راشاتودی در یادداشتی روز چهارشنبه نوشته درخواست ترامپ برای خرید این جزیره به آشکارترین شکل روحیه استثناپنداری و حیله‌گری آمریکا را فریاد می‌زند.

 

این رسانه می‌نویسد: «رئیس‌جمهور آمریکا هنگامی که تلاش خود برای خرید بزرگترین جزیره آمریکا را «یک معامله ملکی دیگر» توصیف کرد دنیا را به آشکارترین شکل ممکن در شوک فرو برد.»

 

ترامپ هفته جاری گفته بود: «در اصل، [خرید این جزیره] مثل یک معامله ملکی خیلی بزرگ است. کارهای زیادی می‌توان آنجا انجام داد. این جزیره به دانمارک آسیب می‌زند چون آنها سالانه ۷۰۰ میلیون دلار بابت نگه داشتن این جزیره از دست می‌دهند. بنابراین، آنها با نگهداری این جزیره ضرر می‌کنند، ولی از لحاظ راهبردی برای آمریکا داشتن این جزیره فوق‌العاده خواهد بود. ما جز متحدان بزرگ دانمارک هستیم و به این کشور کمک می‌کنیم و از آن محافظت می‌کنیم.»

 

راشاتودی نوشته اگر بخواهیم از روی این حرف‌ها قضاوت کنیم به نظر می‌رسد ترامپ فکر می‌کند که دانمارکی‌ها چیزی به آمریکا بدهکار هستند و مثلا باید جزیره‌ای به مساحت ۲۱۶۶۰۸۶ متر مربع، سرشار از منابع معدنی و منابع دیگر (گرینلند) را بدهند تا از قید این بدهکاری رها شوند.

 

این رسانه روس نوشته است: «البته بسیار با اهمیت است بدانیم که این فقط روحیه خودخواهانه ترامپ نیست که این مزخرفات را بر سر زبان می‌آورد، بلکه اینها نمایی از روحیه استکبار و بی‌شرمی یک ابرقدرت جهانی است که تمام حس شرافت و عقلانیت خودش را از دست داده است. همان ابرقدرتی که در سال ۲۰۰۳ حجم عظیم مخالفت‌ها را نادیده گرفته و صرفاً به دلیل آنکه می‌تواند به جنگ عراق رفت و آن را نابود کرد؛ همان ابرقدرتی که سال ۲۰۱۱ ترجیح داد لیبی را تخریب کند چون قذافی تصمیم گرفته بود از دینارهای طلا به جای دلارهای کاغذی استفاده کند؛ همان ابرقدرتی که در سال ۲۰۱۳ اوکراینی‌ها را ترغیب کرد علیه رئیس دولت منتخب مردمی خودشان به خیابان‌ها بیایند.»

 

راشاتودی، علاقه به تصرف گرینلند را ماجرایی تاریخی دانسته که از علاقه ترامپ به خرید آن فراتر می‌رود: «با آنکه مشهور است که هری اس ترومن بعد از جنگ جهانی دوم تلاش کرد گرینلند را خریداری کند، مسئله‌ای که کمتر دانسته می‌شود این است که این تلاش‌ها هیچ وقت متوقف نشدند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۱، جان میلر، خبرنگار نشنال‌ریویو، مقاله‌ای درباره اهمیت استراتژیک گرینلند و ضرورت مالکیت آمریکا بر آن به رشته تحریر درآورد. اگر بگوییم که نظرات مطرح شده در این مطلب، شوک‌آور هستند، هنوز حق مطلب ادا نمی‌شود.»

 

میلر در آن مقاله نوشته است: «شرم‌آور است که کشور کوچکی مانند دانمارک روی مسئله‌ای که تا این حد برای امنیت ملی آمریکا مهم است تا این حد نفوذ داشته باشد.»

فارس

نخست‌وزیر دانمارک: ایده ترامپ برای خرید گرینلند “مضحک” است

پس از آن که مشاور اقتصادی ترامپ، تمایل آمریکا را برای خرید بزرگترین جزیره جهان تایید کرد، نخست‌وزیر دانمارک گفت که گرینلند فروشی نیست و ایده فروختن آن به آمریکا، “مضحک” است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, دانمارک, شمال اروپا

نخست‌وزیر سوئد؛ دلیلی برای گفت‌و‌گو با آمریکا درباره این پرونده وجود ندارد

«استفان لوفن» نخست‌وزیر سوئد در پاسخ به اظهارات تند اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره بازداشت یک خواننده آمریکایی در این کشور گفت: «دلیلی برای گفت‌و‌گو با آمریکا درباره این پرونده وجود ندارد».

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, سوئد, ویدیو

با پیروزی سوسیال دموکراتها، فردریکسون ۴۱ ساله جوانترین نخست‌وزیر دانمارک می‌شود

اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات دانمارک بعد از شمارش تقریبا صد در صدی آراء انتخابات پارلمانی این کشور نشان داد، سوسیال دموکراتهای چپ میانه‌ این کشور در این انتخابات پیروز شده‌اند و رهبر آنها یعنی میته فردریکسن قرار است نخست وزیر جدید این کشور شود.

ادامه

دانمارک, سوئد, شمال اروپا, فنلاند