تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۳ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تداوم بازداشت حسن سعیدی، فعال کارگری به رغم پایان تحقیقات پرونده

در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر اول می، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و اتفاقات پس از آن، تعداد زیادی از کارگران بازداشت و احضار شدند.

در همین رابطه، صالح نیکبخت، وکیل کارگران سندیکای شرکت واحد در گفت‌وگو با امتداد، ضمن اشاره به آخرین وضعیت این کارگران، اظهار داشت:

 

حدود ۱۰ روز پس از دستگیری و بازداشت کارگران در اول ماه می، رضا شهابی، فعال کارگری با معرفی کفیل آزاد شده و با اطلاع کارگران و هماهنگی‌های بعدی، برای شرکت در یکی از کنفرانس‌های کارگری به فرانسه سفر کرد.

 

به غیر از وی، چند نفر دیگر از کارگران که همان روز بازداشت شده بودند، با مبالغ اندک، به عنوان وجه‌الکفاله و معرفی کفیل در ۳ روز نخست آزاد شدند.

 

حدود یک هفته پس از آن، سیدرسول طالب‌مقدم، یکی دیگر از کارگران عضو سندیکا نیز با معرفی کفیل آزاد شده است. اما متاسفانه، حسن سعیدی، عضو دیگر سندیکا، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازداشت به سر برده و حسب اعلام همسر وی به بنده، تحقیقات از او پایان یافته، اما دادسرا همچنان از آزادی این فعال کارگری امتناع کرده است. در حالی که بازداشت یکماهه، سقف بازداشت برای اتهاماتی نظیر اتهامات این زندانی است، ولی بر اساس آنچه در قانون آئین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده، به محض پایان تحقیقات و عدم لزوم نگهداری فرد بازداشتی، باید برای این‌گونه افراد قرارهای تامین خفیف‌تر صادر شده و از نگهداری فرد بازداشتی خودداری شود.

 

کارگران شرکت واحد دارای سندیکایی با قدمت حدود ۶۰ سال سابقه هستند و این سندیکا، هم توسط وزارت کار و هم در احکام محاکم عالی قضایی کشور، در جایگاه قانونی شناخته شده است. متاسفانه دیدگاه‌هایی وجود دارد که با مطالبات صنفی کارگران به صورت امنیتی و سیاسی برخورد می‌کند و همین امر نیز سبب شده تا در طول دو دهه گذشته، چند نفر از اعضای هیئت مدیره این سندیکا و کارگران عضو آن، بازداشت و محکوم شوند.

 

بر این اساس، این مسئله موجب شده که در سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه‌های سندیکایی بین‌المللی در صنایع مختلف، ایران را به این دلیل محکوم کنند. در حالی که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(اصل ۲۷) تشکل‌های کارگری در قالب سندیکا، انجمن و یا سایر تشکل‌‌ها به رسمیت شناخته شده و مسائل صنفی را نمی‌توان با مسائل سیاسی یکسان کرده و با آن برخورد امینتی کرد.

 

اکنون هم ابراهیم مددی، یکی دیگر از اعضای ارشد هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به ۵ سال و ۳ ماه زندان در مرحله تجدیدنظر محکوم شده است. او، درخواست اعاده دادرسی خود را به دیوان عالی کشور تقدیم کرده و بنده به عنوان وکیل این پرونده، در مراحل بدوی و تجدیدنظر، این انتظار را از مقام قضایی دارم که مسائل مربوط به امور صنفی کارگران و معلمان را صرفا به جهت ماهیت صنفی اقدامات آنان مورد رسیدگی قرار داده و این‌گونه اقدامات را در محور سیاسی قرار ندهد.

کلمه