خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تداوم بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر علیرغم تودیع قرار

در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر (اول ماه می) در مقابل ساختمان مجلس و اتفاقات پس از آن ده‌ها تن بازداشت و به زندان‌های اوین، قرچک و تهران بزرگ منتقل شدند.

۲۲ تن از این افراد کماکان در بازداشت به سر می‌برند و تداوم بازداشت چهار تن از این افراد به نام های ندا ناجی، عاطفه رنگریز، محسن سلیمانی نژاد و ناهید خداجو علیرغم صدور قرار کفالت و وثیقه صورت می‌گیرد. گفته می‌شود از این بین قرار کفالت ۳ تن تودیع شده است با این حال برخلاف قانون تاکنون از آزادی آنان نیز جلوگیری شده است.

 

علیرغم تودیع قرار کفالت سه تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به نام‌های ندا ناجی، عاطفه رنگریز و محسن سلیمانی نژاد، از آزادی آنان جلوگیری شده است.

 

از میان ۲۲ تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر که کماکان در بازداشت به سر می برند برای این سه تن قرار کفالت و برای ناهید خداجو قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی صادر شده است. با این حال این ۴ تن کماکان در بازداشت به سر می برند.

 

علاوه بر این ۴ تن، ۱۸ بازداشت شده دیگر به نام‌های “مرضیه امیری، سمانه طاهری، اعظم خضری، نسرین جوادی، رضا شهابی، حسن سعیدی، فرهاد شیخی، رسول طالب مقدم، خرسندی، عباس شیخی، عادل گرجی، مهدی عظیمی، محمد اصلاغی، کیوان صمیمی، داود رفیعی، حسین مرادی، محسن حادث و اکبر جمشیدی” در بلاتکلیفی و در بازداشت به سر می برند.

 

برخورد با فعالان کارگری در روز کارگر در ایران به اعتراضات زیادی در سطح داخلی و بین المللی منتهی شد. دستگاه قضایی در واکنش به این اعتراضات تا کنون حاضر به شفاف سازی در باب اتهامات مطروحه و دلایل دستگیری این افراد نشده است.

 

لازم به یادآوری است که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند.

 

تا تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه، ۲۲ تن از بازداشت شدگان به نام‌های ” آنیشا اسداللهی، زهرا تهرانی‌زاده، لیلا ناصروندی، سمیرا امیری و حسنی ویژه از زندان قرچک ورامین و مهدی فخری، محمد علی اصلاغی، ماهان صالحی، کامیار فکور، محمدعلی (مرداس) طاهری، علی یاور، محمد اخلاقی، افشین میرزاخانی، سهیل خدابخش، محمدرضا پناهی، محمد عادل فر، هادی سلیمانی، وحید فریدونی و ناصر محرم زاده، نیما ویژه، قاسم خالویی و سعید رضایی از زندان تهران بزرگ” با تودیع قرار کفالت آزاد شده بودند.

 

پیش از این در روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه، تعدادی از فعالین کارگری که تعدادشان ۱۲ تن برآورد شده بود در پارک جهان نما واقع در اتوبان تهران-کرج بازداشت شدند. ۳ تن از این فعالین به نام های پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده در بازداشت مانده و به مکان نامعلومی منتقل شدند. باقی افراد ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند.

 

روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت نیز “احمد تقی زاده” فعال کارگری ساکن ارومیه و روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه، دو فعال کارگری سنندج به نام های “غالب حسینی” و “مظفر صالح نیا” نیز توسط نیروهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. احضار این افراد در آستانه روز جهانی کارگر صورت گرفته و به آنها اعلام شد هیچگونه مجوزی برای تجمعات کارگری صادر نشده و در صورت تجمع، با آنها برخورد خواهد شد.

 

هرانا پیشتر طی گزارشی در نگاهی آماری به وضعیت کارگران در سال ۹۷-۹۸ پرداخته است. بر اساس این گزارش طی یک سال گذشته (۱۰ اردیبهشت ۹۷ تا ۱۰ اردیبهشت ۹۸)، مرگ دست کم ۸۵۱ کارگر، تعداد ۱۴۶۵ مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار ثبت شده است. همچنین دست کم ۷۶ هزار و ۵۷۱ کارگر بیش از ۲ هزار و ۵۹ ماه معوقات مزدی دارند و در این بین کارگران حداقل ۴۹۸ بار دست به تجمع اعتراضی زدند.

صاعقه جان چوپان جوانی را گرفت

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: چوپان ۲۴ ساله شهر نور بهار از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان بر اثر برخورد صاعقه، جان خود را از دست داد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری