گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

تداوم اعتراضات جوانان تایلند به نظام سلطنتی

مردم تایلند در جنوب شرق آسیا مدت ها است به شدت نسبت به سیاست های دولت و نظام سلطنتی کشورشان معترض هستند و در این بین جوانان معترض در منطقه کارگری بانکوک هر شب به مدت ۷ هفته در خیابان ها ظاهر شدند.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه «ساوث چیاینا مورنینگ پست» هنگ کنگ، جوانان تایلند خشمگین از دولت و خسته از آموزش و کار آنلاین در دوران همه گیری ویروس کرونا و به ویژه اثرات مخرب موج سوم این همه گیری هر شب به مدت ۷ هفته در مناطق کاگری این کشور به ویژه بانکوک پایتخت دست به اعتراض زده و البته همچنان با واکنش پلیس این کشور رو به رو هستند.

 

در میان رشد صعودی موارد ابتلا به کرونا در تایلند و همچنین واکسینه شدن ۱۱ درصد از جمعیت ۶۶ میلیون نفری این کشور، روز گذشته هزاران نفر از معترضان در خیابان‌های بانکوک پایتخت تایلند اجتماع کرده و به نحوه مدیریت کرونا از سوی دولت اعتراض کردند.

 

برپایه این گزارش درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس امنیتی به استفاده آنها از  گاز اشک آور و ضرب و شتم جوانان منجر شد. برخی شب ها شمار معترضان به صدها نفر هم می رسد. جوانان به معترضان طرفدار دموکراسی در تایلند پیوسته و از منطقه «دین دایینگ» به سمت خانه نخست وزیر راهپیمایی می کنند. جوانان در شب های اعتراض هر شب شیوه های خود را تغییر داده و از وسایل انفجاری هم استفاده می کنند.

 

گزارش رسانه های منطقه ای و بین المللی حاکی است که معرضان در حرکتی جدید سعی می کنند از محفظه های پر از رنگ استفاده کرده و در برابر پلیس آنها را به سمت شان پرتاب می کنند، تا جایی که برخی رسانه های داخلی از این اقدام جوانان تایلند به عنوان “اعتراضات رنگی” هم یاد می کنند.

 

روزنامه یلی میل انگلیس امروز در گزارشی از یکی از شلوغ ترین خیابان های بانکوک یعنی تقاطع نانگ لونگ گرفته شده، هزاران نفر از معترضان از هر رده سنی را به تصویر کشید که مجهز به پلاکاردها، علائم و در برخی موارد راکت های رنگ آمیزی خانگی بودند. این راکت ها در تظاهرات اخیر معترضان در حجم وسیعی به سمت پلیس ضدشورش پرتاب شدند.

 

معترضان از بی کفایتی دولت و نظام سلطنتی در مدیریت بیماری کرونا و بی کفایتی در زمینه واکسیناسیون جمعیت این کشور به شدت ناراضی هستند و هفته هاست علیه این وضعیت تظاهرات می کنند. مشکلات اقتصادی این کشور آسیایی نیز دلیل دیگری برای اعتراضات ضددولتی است.

 

البته آغاز تظاهرات ضددولتی برای استعفای نخست وزیر به یک سال پیش برمی گردد اما هر چقدر زمان پیش رفت بر شدت این تظاهرات ها افزوده می شود و حتی بر شدت خشونت از ها از دو طرف نیز اضافه می شود، تا جایی که گزارش ها حاکی ست نوجوانی ۱۶ ساله در جریان اعتراضات امروز به کما رفت و افرادی از پلیس نیز زخمی شدند.

 

شبکه اجتماعی فیسبوک ابزارِ اصلی سازمان دهی معترضان بوده است و آنها از این شبکه اجتماعی برای متحد شدن و برنامه ریزی زمان اعتراضات و محل تجمع استفاده می کردند. جوانان به ویژه به سیاست های اتخاذ شده از سوی «پرایوت چان اوچا» نخست وزیر تایلند اعتراض دارند. چان اوچا از سال ۲۰۱۴ و با کودتا در تایلند به قدرت رسیده است.

 

پلیس تایلند اعلام کرد این اعتراضات سیاسی نیست با وجود این رئیس پلیس هشدار داد ادامه این اعتراضات ممکن است باعث برهم زدن نظم عمومی در کشور شود. وی در ادامه از مردم خواست از اغتشاش و پیوستن به این گروه اجتناب کنند. از طرفی معترضان می خواهند مقامات تایلند به درخواست های آنان گوش دهند.

 

پرایوت چان اوچا رهبر نظامی کودتای میانمار در سال ۲۰۱۴، پس از برگزاری انتخابات ملی سال ۲۰۱۹ به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شد اما بسیاری معتقدند این انتخابات با تقلب گسترده همراه بوده است.

 

مخالفان سیاسی نخست وزیر و پنج وزیر کابینه را به فساد، سوء مدیریت اقتصادی و ناتوانی در مدیریت شیوع کرونا متهم می‌کنند.

تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به نمایشگاه بین‌المللی خودرو در آلمان

شهر مونیخ در جنوب آلمان همزمان با برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری جهان صحنه تظاهرات هزاران نفر از طرفداران محیط زیست بود که در مواردی پلیس برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از باتوم و اسپری فلفل استفاده کرد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, المان, جهان, چین, خبر, کارگری, محیط زیست

راهپیمایی هزاران تن از کاتالان‌ها در بارسلونا با درخواست استقلال

هزاران تن از کاتالان‌ها روز شنبه به خیابان‌های بارسلونا آمدند، شعار سر دادند، سرود خواندند، پرچم‌های کاتالونیا را تکان دادند و خواستار استقلال این منطقه از اسپانیا شدند.

ادامه

اسپانیا, اعتراضات اجتماعی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر

تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا برای محافظت از حق رای

هزاران معترض با تجمع در واشنگتن و دیگر شهرهای آمریکا، خواستار محافظت از حق رای شدند؛ معترضان تلاش دارند تا بر قانونگذاران کنگره به‌منظور تصویب قانونی برای مقابله با محدودیت رای‌دهی در ایالت‌های تحت رهبری جمهوریخواهان فشار وارد کنند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر