واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

در بیانیه CGT با اشاره به حادثه مرگ «ناهل» جوان رنگین پوست ساکن فرانسه، به اعتراضات پس از این حادثه اشاره شد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT، این اتحادیه در بیانیه‌ای خواستار رسیدگی شفاف به پرونده مرگ جوان فرانسوی و توقف خشونت‌ها و مماشات با معترضان ... کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

ادامه

اروپا, بیانیه, تنش‌زدایی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آب‌های ویتنام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، ... در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

ادامه

آمریکا, تایوان, تنش‌زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز با اشاره به دیدارهای سطح بالا در روزهای اخیر بین رهبران چین و استرالیا نوشت: یخ‌ها در روابط دوجانبه پکن و کانبرا در حال آب شدن است؛ کانبرا باید در روابط خود با چین و آمریکا، از عقلانیت درستی پیروی کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در ... آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, اندونزی, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

تحکیم روابط چین و اروپا، تلاشی برای مقابله با تهدیدهای آمریکا

برگزاری نشست مجازی رهبران چین و اروپا که دومین نشست مشابه در دو ماه گذشته محسوب می‌شود نشان می‌دهد که چین و اروپا برای مقابله با آنچه تهدیدهای آمریکا خوانده‌اند، مناسبات نزدیک‌تر با همکاری‌های وسیع‌تری را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

 

به گزارش ایرنا نشست ویدیویی دو طرف روز دوشنبه برگزار شد در این نشست «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری خلق چین به صورت ویدیو کنفرانس با رهبران اروپایی شرکت کرد طرفین رایزنی های مهمی درباره مسایل منطقه‌ای، بین‌المللی و مناسبات دوجانبه و چند جانبه داشتند.

 

همزمان قرار است «لی که چیانگ» نخست وزیر چین نیز در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت کند که یکی دیگر از گام‌های دو طرف برای تقویت همکاری‌های آنها در مقابله با تهدیدهای آمریکا محسوب می‌شود.

 

بسیاری از ناظران بر این باورند که آمریکا به دلیل فشارهای بی‌امان، تهدیدها و تحریم‌ها علیه کشورها و پیش‌گرفتن مسیر یکجانبه، به یک مانع برای همکاری‌های بین‌المللی و خطری برای ثبات جهانی تبدیل شده است و چین احساس می‌کند در این شرایط ضرورت دارد همکاری‌های بین‌المللی و مناسبات با اروپا تحکیم شود.

 

در جریان کنفرانس ویدیویی روز دوشنبه، رئیس شورای اروپا چارلز میشل، رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فوندرلاین و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز شرکت داشتند و طرفین درباره مسایلی چون روابط چین و اروپا، چند جانبه‌گرایی و بهبود ساختارهای بین‌المللی برای همکاری‌ها گفت و گو کردند.

 

«جانگ مینگ» کارشناس مسایل چین و جهان امیدوار است که این نشست باعث افزایش اعتماد سیاسی، تقویت همکاری‌های عملی و کاربردی شده و علایمی مثبت برای طرفین به منظور پیشبرد چند جانبه‌گرایی ارسال کند و حمایتی از تجارت جهانی آزاد و بهبود شرایط اقتصادی باشد.

 

روزنامه گلوبال تایمز چین هم‌ در مطلبی نوشت: با وجود بیماری کرونا، ارتباطات بین چین و اتحادیه اروپا متوقف نشده است برعکس در این شرایط تعاملات و ارتباطات تلفنی و مکاتبه‌ای بیشتر هم شده است.

 

مسوولان چینی هم بر این باورند که این گفت و گوها یکی از بهترین فرصت‌ها برای تعمیق همکاری‌ها در فرایند چند جانبه‌گرایی و در حین همه‌گیری کرونا است و آن را مقابله مثبتی با تهدیدها برای روابط بین‌الملل می‌دانند.

 

« هون جیانگ » مدیر بخش مطالعات اروپا در موسسه مطالعات بین‌المللی چین گفت: این نشست درشرایط فشارهای بیش از حد آمریکا علیه چین و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، برای همین بسیار با اهمیت است.

 

او تصریح کرد: این نشست نشان می‌دهد که چین و اروپا به دنبال رهایی از فشارهای آمریکا هستند چین و اروپا برای دفاع از چند جانبه‌گرایی و مقابله با هر تلاشی برای راه اندازی جنگ سرد، با یکدیگر همکاری می‌کنند این یک رابطه پایدار برای پیشبرد اقتصادی جهانی است که درسایه کرونا و در مسیر رکود است.

 

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این کنفرانس ویدئویی زمینه را برای اجلاس سران اتحادیه اروپا فراهم کند جایی که رهبران چین در آن شرکت داشتند و برخی توافقات بزرگ بین دو اقتصاد امضا شد.

 

امسال چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و اتحادیه اروپا است و از نظر بسیاری به عنوان یک سال عطف در روابط چین و اتحادیه اروپا توصیف می‌شود.

 

« لی هایدونگ»  کارشناس مسایل بین‌المللی در چین گفت: با نظرداشت یکجانبه گرایی آمریکا لازم است تحرکات کشورها و چین برای مقابله با تهدیدها برای ثبات جهانی افزایش یابد.

 

چین درحال مشارکت گسترده‌تر در برنامه‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی است و سرعت همکاری‌هایش را در این مناسبات کاهش نداده است و یکجانبه‌گرایی آمریکا نمی‌تواند مانعی برای تحقق اهداف چین و جهان باشد.

 

«وانگ یی»وزیر امور خارجه چین از پیشرفت در گفت و گوی معاهده سرمایه‌گذاری چین و اروپا نیز استقبال کرده و گفته است که لازم است طرفین تصمیماتی بزرگ بگیرند تا مشکلات زودتر حل و فصل شود.

 

در این میان انتظار می‌رود با برگزاری چنین نشست‌هایی همکاری‌های تجاری و اقتصادی طرفین افزایش یابد و پس از کرونا نیز مناسبات رو به تقویت و بهبود باشد و همزمان در زمینه اقتصاد سبز و دیجیتالی و راه ابریشم هم طرفین برنامه‌های مشترکی را دنبال می‌کنند و شمار قطارهای باربری میان چین و شهرهای اروپایی نیز افزایش یافته است.

 

لی هایدونگ می‌گوید: آمریکا به تهدید بزرگی برای ثبات و امنیت جهان تبدیل شده است و می‌کوشد چین را از دنیا جدا کند، اما موفق نخواهد شد. به نفع دنیا است که از نظم بین‌المللی که آمریکا در راستای منافع خود دنبال می‌کند، جدا شود.

لیبیایی‌ها درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وپارلمانی به‌توافق رسیدند

طرف‌هایی لیبیایی با دست‌یابی به نقشه راهی برای حل بحران سیاسی این کشور، درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی به توافق رسیدند.

ادامه

تشنج زدایی, جهان, خبر, سازمان ملل, سوئیس, شمال افریقا, لیبی

پیشنهاد لاوروف به ایران و آمریکا برای کاهش تنش

رئیس برنامه‌های شورای امور بین‌الملل روسیه معتقد است که وزیر امور خارجه روسیه برای کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و همزمان کاهش درگیری‌ها در خاورمیانه و خلیج فارس پیشنهاد مذاکره مستقیم میان دو طرف را مطرح کرده است.

ادامه

اتحادیه عرب, امریکا, ایران, تحریم, تشنج زدایی, روسیه, مذاکرات اتمی

واکنش کرملین به امتناع آمریکا از شرکت در نشست سران درباره ایران

سخنگوی کرملین گفت: خودداری دونالد ترامپ از شرکت در نشست سران آنلاین درباره ایران، امکان برگزاری آن را غیرممکن کرده است، ولی مقامات روس به رایزنی‌های خود با شرکای خارجی در این رابطه ادامه می‌دهند.

ادامه

امریکا, ایران, تشنج زدایی, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, مذاکرات اتمی

لاوروف: امکان وقوع جنگ اتمی باید از بین برود

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های غرب و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات اعلام کرد که باید تلاش کنیم تا امکان وقوع جنگ اتمی از بین برود.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, تاریخ, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, ضد جنگ