همبستگی با کوبا؛ سد کشورهای دوست دربرابر خصومت آمریکا

ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کوبا, گزارش, مکزیک, همبستگی, ویتنام

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی

تحقق تعهدات چین در تامین واکسن کرونای جهان

بر اساس گزارش رسانه‌های امارات متحده عربی، وزارت بهداشت و پیشگیری این کشور امروز ۹ دسامبر/۱۹ آذرماه اعلام کرد که واکسن‌های غیرفعال کننده ویروس کرونا تولید شده توسط گروه دارویی ملی چین را رسما به ثبت رسانده است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ طی روزهای گذشته، ۱ میلیون دوز واکسن کرونای ساخت چین به «سائوپائولو» پایتخت برزیل رسیده است؛ مجموعه اول واکسن های ارسالی چین شامل ۱.۲ میلیون دوزی می‌شود که این کشور به جاکارتا پایتخت اندونزی ارسال کرده است.

 

«شی جین پینگ» رهبر چین با حضور در نشست اخیر گروه ۲۰ تاکید کرد که: ما تعهدات خود را عملی خواهیم کرد و از سایر کشورهای در حال توسعه پشتیبانی و به آنها کمک می‌کنیم و در تلاشیم تا واکسن‌ها را به عنوان یک محصول همگانی ارائه کنیم تا مردم تمام کشورهای جهان بتوانند از آن استفاده کنند و استطاعت مالی برای پرداختن هزینه آن را داشته باشند.

 

اکنون شما قضاوت کنید؛ در حال حاضر در عین پیشرفت هموار و آرام مسیر تحقیق و توسعه واکسن ضد کرونا در چین، تعهدات پکن به واقعیت پیوسته‌اند.

 

می‌توان گفت که چین به آنچه در این برهه حیاتی گفت، عمل کرد؛ چنین رویکردی از سوی چین باعث کاهش اختلاف بین زنجیره عرضه و تقاضای جهانی واکسن شده و امید تازه‌ای به مبارزه جهان علیه اپیدمی کووید-۱۹ بخشیده است؛ مجله آمریکایی «فورچون» نیز اخیرا در مقاله‌ای تاکید کرده است که واکسن‌های کرونای تولید شده توسط شرکت‌های چینی، شکاف و خلأهایی که در زنجیره عرضه جهانی این واکسن‌ها وجود دارد را پر می‌کنند.

 

چین به عنوان کشوری با بالاترین سطح تحقیق و توسعه در جهان، وارد فاز سوم آزمایشات بالینی واکسن‌های تولیدی خود شده و دارای ظرفیت و قابلیت‌های کافی برای تولید واکسن است؛ چین در عین‌ حال با هدف ارتقاء توزیع عادلانه واکسن‌های مهار کننده کرونا، به برنامه «کواکس» (تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کرونا) پیوسته است تا تضمین دهد که کشورهای در حال توسعه به این واکسن‌ها تجهیز می‌شوند؛ چین با پیوستن به کواکس درصدد تشویق هر چه بیشتر کشورهای توانمند جهت ملحق شدن آنها به کواکس و حمایت این کشورها از اجرای این برنامه است.

 

با این وجود، برخی از رسانه‌ها و سیاستمداران غربی هستند که نمی‌توانند شاهد پیشرفت روند تحقیق و تولید واکسن های کرونای چین و توزیع این واکسن‌ها در جهان باشند؛ این رسانه ها و سیاستمداران غربی با سوء نیت درصدد تحریف و بی اعتبار کردن واکسن‌های چین هستند و با پخش شایعات، مدعی شده‌اند که چین از واکسن به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیکی استفاده می‌کند و تکنولوژی تحقیق و توسعه واکسن غرب را به سرقت برده است!

 

برای مثال، زمانی که واکسن‌های مهار کننده کرونا وارد کشور اندونزی شدند، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» با انتشار گزارشی به دروغ مدعی شد که استفاده از واکسن های چینی به دلیل فاکتورهای سیاسی اقدامی خطرناک است.

 

همانطور که برخی از تحلیلگران نیز تاکید کرده اند، تلاش های مکرر غرب جهت تهدید آمیز نشان دادن واکسن‌های چین، نه تنها با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد بلکه با هدف تامین منافع تجاری این کشور و قبضه هر چه بیشتر بازار جهانی پیگیری می شوند.

 

واکسن های مهار کننده کرونا ساخت چین توسط برخی از کشورهای مهم هم‌پیمان و شریک پکن به رسمیت شناخته شده‌اند که این روند بهترین پاسخ به شایعه پراکنی‌های غرب محسوب می‌شود.

 

در حال حاضر، تعداد کلی موارد تائید شده ابتلا به کرونا در سراسر جهان از مرز ۶۸.۴۸ میلیون نفر گذشته است و حداقل ۲۹ کشور با روند رو به رشد ابتلای روزانه بیش از هزار نفر به کووید-۱۹ روبرو هستند.

 

اگرچه بشر نمی‌تواند همه امیدش برای غلبه بر اپیدمی کرونا را به واکسن معطوف سازد، اما هیچ تردیدی وجود ندارد که واکسیناسیون یک نیاز مبرم و ضروری در بسیاری از کشورهای جهان است.

 

چین به حمایت از ابتکارات سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی و همکاری نزدیک با تمام طرفین ادامه خواهد داد و تامین واکسن کشورهای در حال توسعه را در اولویت قرار می‌دهد و توزیع مناسب، متعادل و منطقی واکسن‌ها را پیش می‌برد و همواره حضوری امیدبخش خواهد داشت و همانند نوری در انتهای تونل تاریک همه گیری کرونا می‌درخشد.

از مبارزه برای تأمین خواست‌های فوری تا پیوند با جنبش همگانی ضد استبدادی

در گرماگرم همه‌گیری بیماری کوید-۱۹ و وخیم‌تر شدن وضعیت معیشت زحمتکشان، وزارت کار بار دیگر مزد منطقه‌ای و صنفی را همراه با مقررات‌زدایی در روابط کار و قوانین تأمین اجتماعی در دستورکار خود قرار داده ‌است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله, همبستگی

چین برای توزیع واکسن کرونا در کشورهای فقیر تعهد داد

چین با امضای توافق‌نامه‌ای با سازمان جهانی بهداشت به طرح این سازمان برای توزیع واکسن کرونا پیوست و تعهد داد واکسن‌هایی را که در آینده برای کووید۱۹ می‌سازد در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار بدهد.

ادامه

امریکا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, دانش, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا, همبستگی

بانک جهانی؛ اقتصاد چین در سال آینده ۷.۹ درصد رشد خواهد داشت

در گزارش بانک جهانی که روز دوشنبه منتشر شد، پیش‌بینی رشد اقتصادی چین در سال جاری به ۲ درصد افزایش یافته است علاوه بر این، بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد چین در سال آینده ۷.۹ درصد رشد خواهد داشت.

ادامه

اقتصادی, بانک جهانی, جهان, چین, شرق آسیا, همبستگی

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی خواستار پایان نژادپرستی شد

رییس جمهوری آفریقای جنوبی به نمایندگی از اتحادیه آفریقا از سازمان ملل متحد خواست برای پایان دادن به نژادپرستی خصوصی و دولتی در هرشکل و هر جایی، تلاش کند.

ادامه

اپارتایت, اتحادیه آفریقا, اسراییل, افریقای جنوبی, تبعیض‌نژادی, تحریم, جنوب آفریقا, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سازمان تجارت جهانی, سازمان ملل, سخنرانی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, فساد, فلسطین, کوبا, همبستگی