مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

تحرک ارتش سوریه به سمت شرق فرات همزمان با تصمیم خروج آمریکا

پس از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد نیروهایش را از سوریه خارج کند، تغییرات میدانی چشمگیری در سوریه رخ داده، به عنوان مثال فرماندهان کردهای این کشور برای مقابله با عملیات احتمالی ترکیه دیداری با رئیس‌جمهوری سوریه داشته‌اند و ارتش سوریه نیز از اطراف ادلب به شرق رودخانه فرات منتقل شده است.

 

رسانه‌های محلی سوریه اعلام کردند، یگان‌های ارتش این کشور برای شروع عملیات نظامی در شرق سوریه به حومه شرقی دیرالزور گسیل شده‌اند. در این رابطه سایت “اوقات الشام الاخباریه” گزارش داد، ارتش سوریه بخشی از نیروهای خود را از اطراف استان ادلب به سمت منطقه شرق سوریه برده است.

 

این در حالی است که چنین اقدامی پیش از این با واکنش منفی و سرسختانه آمریکا روبه‌رو می‌شد و جنگنده‌های آمریکایی نیروهای سوریه را به هنگام عبور از رودخانه فرات به طور مستقیم هدف می‌گرفتند.

 

دفتر اطلاع‌رسانی نیروهای هنگ “الطرامیح” وابسته به “نیروهای ببر” در ارتش سوریه نیز تاکید کرد: یگان الطرامیح دستوراتی را در زمینه خروج از جبهه‌های درگیری در حومه شمالی حماه و حومه شرقی ادلب به سمت دیرالزور دریافت کرده‌ است.

 

این دفتر افزود: نیروها برای شروع عملیات نظامی در شرق فرات علیه داعش به این منطقه منتقل شده‌اند.

 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری نیز گزارش داد، تجهیزات نظامی و نیروهای ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان به حومه شرقی دیرالزور رسیده‌ و در مقابل منطقه محاصره شده داعش (در محدوده شهر هجین و روستاهای آن تا کرانه شرقی رود فرات) مستقر شده‌اند.

 

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این نیروها بر دو شهر البوکمال و المیادین تمرکز خواهند داشت و صدها نیروهای ارتش به همراه تجهیزات نظامی و سلاح‌های سنگین در میان آمادگی برای عملیات نظامی احتمالی ارتش در منطقه شرقی سوریه منتقل شده‌اند.

 

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این تجهیزات و نیروها در پی تصمیم واشنگتن برای خروج از شرق رود فرات است که اکثر مناطق آن تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است در حالی که نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانان‌شان در کرانه غربی رود فرات مستقر هستند.

 

فعالان مخالف نیز در شبکه‌های اجتماعی گفتند، نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه در منطقه البوکمال تجهیزاتی را به حومه غربی رقه و حومه غربی دیرالزور فرستاده‌اند.

 

می‌توان گفت با چرخش غیرمنتظره در مواضع مکرر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ماندن نیروهای این کشور در سوریه تا زمان خروج نیروهای ایرانی از خاک سوریه قواعد درگیری نیز در این کشور تغییر کرده و موجب بازنگری در موضعگیری همه طرف‌ها شده است.

 

البته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم می‌نویسد، نیروهای نظامی آمریکا سوریه را ترک خواهند کرد اما آمریکا هرگز سوریه را رها نخواهد کرد. میان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و دست کشیدن این کشور از سیاست‌هایش تفاوت وجود دارد. این کشور سعی می‌کند به منظور اجرای سیاست‌های خود بر طرف‌های بومی و منطقه‌ای بدون حضور سربازان آمریکایی تکیه داشته باشد. به هر حال این تصمیم ناگهانی و اختلاف‌نظرهایی که در دولت ترامپ به وجود آورده، طرف‌های مهم منطقه را به اعتماد بر روسیه برای تحقق منافع‌شان سوق خواهد داد.

 

در پی این تصمیم ترامپ، شبه‌نظامیان کرد سوریه تشویق شدند برای مقابله با هرگونه عملیات نظامی ترکیه در شرق سوریه، با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به توافق برسند. طبق برخی اطلاعات، فرماندهان کرد روز پنج‌شنبه با هلی‌کوپتر خود را به دمشق رساندند و گفتند حاضرند با ارتش سوریه وارد همکاری شوند. این در آستانه عملیات احتمالی ترکیه علیه کردها در شرق فرات و تنها ماندن کردها پس از تصمیم آمریکاست. البته جزئیات این خبر و روند مذاکرات اعلام نشده‌اند. با غیاب بازیگر اصلی منطقه (آمریکا)، روابط سه جانبه ترکیه، ایران و روسیه دچار تغییر خواهد شد.

 

پیتر بایر، کمیسیونر دولت آلمان در امور آمریکا گفت، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه توازن قوا را در منطقه برهم می‌زند و شرکای بین‌المللی را دچار شوک کرده و باعث می‌شود نیروهای کرد هم‌پیمان آمریکا در جنگ چند جانبه تنها بمانند.

 

یک کارشناس دیگر در امور خارجه آلمان نیز اظهار کرد: دیگر پروازهای تورنادو بر فراز سوریه فایده‌ای ندارند، تصاویری که پهپادها ثبت‌ می‌کردند، در درجه اول برای طرف‌های آمریکایی بودند.

 

پهپادهای آلمانی تورنادو در عملیات بین‌المللی مبارزه با داعش در سوریه و عراق شرکت دارند.

 

به دنبال این تحولات، یک گروه سوری مسلح در شرق این کشور ایجاد گذرگاهی امن برای عبور نیروهایش از منطقه التنف و غیرنظامیان موجود در اردوگاه الرکبان به سمت شمال سوریه که پیش از این تحت حمایت آمریکا بودند، خواستار شد.

ایسنا

 

انتقاد پارلمان عراق از نقض حاکمیت دولت مرکزی و اشغالگری جدید توسط آمریکا

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اقدام آمریکا در انتقال نظامیان این کشور به کردستان عراق را اشغالگری جدید و نقض حاکمیت این کشور توصیف کرد.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق

تلویزیون اسرائیل: مخالفت نتانیاهو با معامله روسیه – آمریکا درباره سوریه و ایران

یک رسانه اسرائیلی فاش کرد که نخست‌وزیر این رژیم معامله روسی- آمریکایی، موسوم به «سند پاتروشیف» درباره سوریه و ایران را رد کرده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

شبه‌نظامیان کُرد کنترل میادین راهبردی نفت و گاز را به دولت سوریه واگذار می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا از هراس حمله ناگهانی ترکیه در حال رایزنی با دمشق برای استقرار ارتش سوریه در مناطق شمال‌ شرقی این کشور هستند.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا