رییس جمهور آفریقای جنوبی: آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اتیوپی و ایران به عضویت بریکس درآمدند + فیلم

رئیس جمهور آفریقای جنوبی از توافق سران گروه بریکس درباره عضویت ایران خبر داد و اعلام کرد: در کنار ایران، کشورهای آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی نیز به عنوان اعضای جدید به گروه پیمان اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس پیوستند. به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا به نقل از شبکه خبری ... رییس جمهور آفریقای جنوبی: آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اتیوپی و ایران به عضویت بریکس درآمدند + فیلم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, جهان, چین, خبر, روسیه, عربستان سعودی, مصر, هندوستان

دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا و معاون نخست وزیر چین

وزارت خزانه داری آمریکا اعلان کرد که جانت یلن رئیس این وزارتخانه در دیدار صریح، اصولی و سازنده روز چهارشنبه با لیون هی معاون نخست وزیر چین در زوریخ، درباره گسترش تماس ها در زمینه اقتصاد کلان و مسائل مالی، توافق کرده است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ لیو نیز با ابراز آمادگی برای ... دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا و معاون نخست وزیر چین

ادامه

آمریکا, اروپا, اسپانیا, المان, اندونزی, اوکراین, تانزانیا, جنگ سرد, جهان, چین, کلمبیا

برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

آفریقای جنوبی اعلام کرد دومین رزمایش دریایی خود با روسیه و چین را با هدف مقابله با تلاش‌ها برای منزوی کردن مسکو و پکن ادامه خواهد داد به گزارش باشگاه خبرنگاران: آفریقای جنوبی که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو و پکن را بر هم زده است، اعلام کرده است که دومین رزمایش دریایی سه ... برگزاری رزمایش نظامی آفریقای جنوبی با روسیه و چین

ادامه

افریقا, افریقای جنوبی, اقتصادی, امریکا, تحریم, جنگ سرد, جنوب آفریقا, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاسی, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, هندوستان

عربستان سعودی قصد پیوستن به گروه “بریکس” را دارد

«سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از سفرش به عربستان سعودی، از نیت ریاض جهت پیوستن به بلوک اقتصادی بریکس خبر داد؛ اقدامی که حاکی از گسترش این بلوک آن هم در بحبوحه تنش‌ها با آمریکا بر سر درگیری روسیه – اوکراین است.

ادامه

افریقای جنوبی, اقتصادی, الجزایر, امریکا, اوکراین, برزیل, بریکس, تحلیل, ترکیه, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, مصر, هندوستان

وزیر خارجه چین: بریکس باید مقابله با هژمونی یکجانبه‌گرایی را تقویت کند

وزیر امور خارجه چین در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس، تاکید کرد ضروری است که اعضای این گروه از مرکزیت داشتن سازمان ملل در نظام بین‌المللی در سایه تاثیر سیاست قدرت و هژمونی یکجانبه حفاظت کند.

ادامه

اروپا, استرالیا, افریقای جنوبی, امریکا, اوکراین, برزیل, بریکس, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, هندوستان

تجمع زیمبابوه‌ای‌ها در شماری از شهرهای مختلف جهان برای استعفای موگابه

پایگاه خبر تصویری تایمز لایو آفریقای جنوبی امروز (شنبه) در گزارشی زنده از شهرهای زیمبابوه و آفریقای جنوبی اعلام کرد که صدها هزار شهروند پایتخت زیمبابوه از صبح امروز با تقدیم گل به نظامیان به سبب حمایتشان از برکناری رابرت موگابه رئیس جمهوری مادام العمر کشورشان، با برگزاری تظاهراتی سراسری با عنوان ‘برای زیمبابوه ای جدید’ خواستار خاتمه مقاومت موگابه برای برکناری از قدرت شدند.

 

این پایگاه خبری در گزارشی از بولاوایو، دومین شهر این کشور اعلام کرد که مردم این شهر به همراه مردم پایتخت و برخی شهرهای دیگر زیمبابوه امروز با حضور در خیابان‌ها با تکان دادن پرچم و خواندن سرود جمعی، سقوط احتمالی موگابه را جشن گرفتند.

 

آنها که همچون همه اقوام بومی قاره آفریقا غم و شادی خود را با رقص و پایکوبی بیان می کنند، امروز با در دست داشتن دست نوشته هایی خواستار همراهی ارتش زیمبابوه با مردم این کشور و مقاوت آنها در برابر خواست موگابه ۹۳ ساله برای تحقق خواسته تاریخی شان برای کنار زدن رئیس جمهوری که نزدیک به ۴ دهه در مسند قدرت تکیه زده است، شدند.

 

این شبکه صوتی و تصویری همچنین در گزارشی از پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی که میزبان حدود ۵ میلیون مهاجر زیمبابوه است، اعلام کرد که این دسته از پناهجویان زیمبابوه ای نیز امروز در همبستگی با هم وطن های خود در مقابل عمارت اتحادیه آفریقای جنوبی در مرکز این شهر جمع شدند تا همصدا با آنها سهم خود را برای برکنار رئیس جمهوری کشورشان ادا کرده باشند.

 

این گزارش همچنین از برگزاری تظاهراتی مشابه زیمبابوه ای های کیپ تاون، دومین پایتخت آفریقای جنوبی خبر داد و افزود: این دسته از تظاهرات کنندگان که تعدادشان از ۵۰۰ نفر فراتر می رفت عمدتا با در دست داشتن دست نوشته هایی با تصویر ‘موگابه باید برود’ شعارهایی را سر می دادند که حکایت از همراهی آنها با فرماندهان ارتش کشورشان است، فرماندهانی که تا هفته گذشته از حکومت موگابه حمایت می کردند، اما امروز در کنار مردم قرار گرفتند.

 

برخی از تظاهرات کنندگان پرتوریا در گفت وگو با تایمز آفریقای جنوبی اعلام کردند که قرار است امروز با صدور بیانیه ای از جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی بخواهند برای حل و فصل مسالمت آمیز روند انتقال قدرت از موگابه به نمایندگان مردم نقش بیشتری بازی کنند.

 

گزارش های دیگر نیز حاکی است که تظاهرات مشابهی در شهرهای ویندهوک، پایتخت کشور همسایه نامبیا، بلفاست، پایتخت ایرلند و نیز لندن پایتخت انگلیس در اروپا در حال برگزاری است.

 

گزارش تلویزیون اس ای بی سی آفریقای جنوبی نیز حاکی است که مردم هراره، امروز قرار گذاشتند ضمن حفظ اتحاد ملی، حمل و نقل عمومی در سطح شهر را بصورت رایگان انجام دهند.

 

گزارش رسانه های منطقه ای و بین المللی از هراره حاکی است که تظاهرات امروز این شهر نه تنها از سوی ارتش، بلکه از طرف احزاب، گروه های سیاسی، جامعه مدنی و کهنه سربازان این کشور که روزی همرزم موگابه بودند مورد حمایت قرار گرفت.

 

این درحالی است که گزارش رسانه های زیمبابوه، منطقه ای و بین المللی از کنترل کامل اوضاع این کشور توسط ارتش زیمبابوه خبر می دهند.

 

این گزارشات حاکی است که ارتش این کشور با حضور نظامی در خیابان‌ ها، کنترل اوضاع را در این کشور به دست گرفته است و حتی منازل مسکونی مقامات زیمبابوه را در محاصره خود درآورده است.

ایرنا

حزب موگابه هم خواستار استعفایش شد

با گذشت سه روز از تسلط نظامیان ارتش بر زیمبابوه، فشارها برای کناره‌گیری رابرت موگابه، رئیس‌جمهور ۹۳ ساله این کشور از قدرت، افزایش یافته است. در تازه‌ترین تحول، نمایندگان منطقه‌ای حزب زانو پی‌اف، حزب حاکم، خواستار استعفای موگابه شده‌اند.   به گزارش اسکای نیوز عربی، مسؤولان هشت شاخه از مجموع ۱۰ شاخه منطقه‌ای حزب حزب ... حزب موگابه هم خواستار استعفایش شد

ادامه

جهان, خبر, زیمبابوه

حزب حاکم زیمبابوه معاون پیشین «رابرت موگابه» را به‌عنوان جانشین معرفی کرد

به نقل از اکسپرس، «رابرت موگابه» رئیس جمهور ۹۳ ساله زیمبابوه بازداشت شده است. بر این اساس موگابه و اعضای خانواده اش در بازداشت خانگی به سر می برند.   شبکه پرس تی وی نیز در خبری فوری به نقل از حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرد رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور در اقدامی عاری ... حزب حاکم زیمبابوه معاون پیشین «رابرت موگابه» را به‌عنوان جانشین معرفی کرد

ادامه

جهان, خبر, زیمبابوه

گزارش‌های از وقوع کودتای نظامی در زیمبابوه حکایت دارد

رسانه های محلی و بین المللی طی دیروز و امروز در گزارشاتی از هراره پایتخت زیمبابوه اعلام کردند که نظامیان این کشور در اعتراض به تصمیمات اخیر رابرت موگابه رئیس جمهوری این کشور برای برکناری معاون و قائم مقامش، اقتدار سیاسی او را به چالش کشیدند.   شبکه خبر ۲۴ آفریقای جنوبی امروز گزارش کرد ... گزارش‌های از وقوع کودتای نظامی در زیمبابوه حکایت دارد

ادامه

جهان, خبر, زیمبابوه

همبستگی فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری با اعتصاب عمومی کنگرهٔ سندیکاهای کارگری افریقای جنوبی (کوساتو)

بمناسبت اعتصاب عمومی در افریقای جنوبی در ۲۷ سپتامبر، فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری همبستگی طبقاتی خود را با کوساتو و طبقه کارگر افریقای جنوبی که برای رهایی همه کارگران مبارزه می‌کنند را اعلام می‌نماید.   ما قاطعانه در کنار کوساتو و تمامی سازمانهای همراه در افریقای جنوبی، مانند سندیکای متحد آموزش ملی، بهداشت افریقای جنوبی ... همبستگی فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری با اعتصاب عمومی کنگرهٔ سندیکاهای کارگری افریقای جنوبی (کوساتو)

ادامه

افریقای جنوبی, بیانیه, جهان, کارگری