تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران «شرکت زغال سنگ کرمان»

کارگران «زغال سنگ کرمان» در ادامه اعترضات سال ۹۹، روز پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت مقابل ساختمان شرکت، واقع در مرکز استان، تجمع کردند.

 

به گزارش ایلنا، روز گذشته هم گروهی از آنها مقابل استانداری کرمان جمع شدند و خواستار ملاقات با مسئولان استان شدند. جلسه‌ای هم میان تعدادی از کارگران در استانداری برگزار و قرار شد که پیگیری خواسته‌‌‌های حدود ۳ هزار کارگر این شرکت تسریع شود.

 

حاضران در تجمع امروز، گفتند: «همچنان خواهان افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲، دائمی شدن قراردادهای کار، و اجرای نافذ و موثر طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم.»

 

آنها با اشاره به سفر «رضا مسرور» رئیس صندوق بازنشستگی فولاد به کرمان در روز ۲۲ اردیبهشت و برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگران، مدیرکل کار استان و فرمانداران، افزودند: «از آنجا که شرکت زغال سنگ کرمان در مالکیت صندوق بازنشستگی فولاد است، آقای مسرور به کرمان آمد اما خارج از این جلسه دیداری میان وی و کارگران برگزار نشد. ایشان مواردی مانند طرح طبقه‌بندی مشاغل را در جلسه مطرح کرد تا مدیرعامل شرکت آنها را پیگیری کند.»

 

معترضان افزودند: «با توجه به قراری که با ائمه‌ی جمعه‌ی شهرستان‌های راور، زرند و کوهبنان داشتیم، باید زودتر از اینها به خواسته‌های کارگران رسیدگی می‌شد اما چنین اتفاقی رخ نداد. به همین دلیل، بازگشت به کار کارگران از تاریخ اعلام شده در این جلسه، به تاخیر افتاده است.»

 

برابر مصوبه جلسه‌ی نام برده، قرار شد که کارگران از ۲۲ اردیبهشت در محل کار حاضر شوند و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم از فردای این روز اجرایی و در دستمزد فروردین ماه لحاظ شود اما در مورد افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲ تصمیم‌گیری نشد؛ چراکه به گفته‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، «افزایش ضریب ۱.۵ با ۱۵ سال کار یا ضریب ۲ با ۲۰ سال کار بازنشستگی» تنها با ورود مجلس و الحاق یک ماده قانونی امکان پذیر است.

 

یکی دیگر از خواسته‌های کارگران جلوگیری از بورسی شدن زغال سنگ کرمان به واسطه‌ی ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد (دالاهو) به بورس است؛ چراکه برابر تصمیم مدیران این نهاد بازنشستگی قرار شد که چند شرکت متعلق به صندوق از طریق ورود به دالاهو، وارد بورس شوند تا محصولاتی همچون ذغالسنگ ، کک وکنسانتره در بورس عرضه و قیمت‌گذاری شوند.

 

معترضان اعتقاد دارند که ورود شرکت زغال سنگ کرمان از طریق دالاهو به بورس، دلاهو را بیشتر از اینها اختیاردار تمدید یا عدم تمدید قراردادهای کارگران می‌کند؛ در نتیجه تعداد زیادی از کارگران شغل خود را ازدست می‌دهند.

 

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان افزودند: «از آنجا که تا این لحظه عدم افزایش ضریب سختی کار و جلوگیری از ورود دالاهو به بازار بورس ملغی نشده‌‌اند و دائمی شدن قراردادهای کار هم با ابهام مواجه است، به اعتراض خود ادامه دادیم و امروز مانند روزهای گذشته مقابل شرکت جمع شدیم. اگر به خواسته‌های ما رسیدگی کردند به محل کار بازمی‌گردیم، اگر نه، به زودی به تهران می‌رویم تا حداقل آنجا پاسخ بگیریم.»

 

آنها با اشاره به اختلاف دستمزد خود با کارکنان قراردادی و رسمی شهرداری‌ها، افزودند: «یک نیروی قراردادهای شهرداری ماهی ۳ تا ۴ میلیون تومان و یک نیروی رسمی شهرداری در ماه ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند اما دریافتی کارگر معدن که زیرزمین جانش را کف دستش گذاشته، پس از ۲۰ سال کار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. اگر می‌خواهند اصلاحاتی انجام دهند، باید از همین نقطه شروع کنند.»

یک فعال کارگری؛ شاخص مطالبات کارگران ایران حق داشتن سازمان کارگری مستقل و آزاد، متوقف‌شدن خصوصی‌سازی…

حسین اکبری، فهرست مطالبات کارگران از دستمزد تا حق تشکل و اصلاح قانون کار را برمی‌شمارد و در مورد هریک توضیحاتی ارائه می‌دهد؛ اینکه این مطالبات چگونه و در چه نقطه‌ای از تاریخ دهه‌های گذشته ظهور کرده‌اند و چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند، موضوع بسیار مهمی است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو

دستبرد رژیم ولایت فقیه به اموال کارگران در سازمان تأمین اجتماعی

علی خامنه‌ای به‌مناسبت “هفتهٔ کار و کارگر”- “هفته”‌ای که در سال‌های نخست پس از انقلاب به‌منظور مقابله با جنبش کارگری ایران، و مهار حرکت آن، و از میان بردن سنت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، طراحی و اجرایی شده است- در ارتباط با حقوق کارگران بار دیگر سخنانی عوام‌فریبانه بر زبان آورد.

ادامه

ایران, سیاسی, کارگری, مقاله

سازمان بازرسی کل کشور؛ جلسه شورایعالی کار برای بررسی مجدد حداقل دستمزد کارگران تشکیل می‌شود

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: شورایعالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داده و موضوع افزایش حداقل دستمزد کارگران و افزایش حق مسکن آنها در سال جاری را در دستور کار قرار می‌دهد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری