چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

تجمع اعتراضی در دانشگاه امیرکبیر؛ «مردم درگیر فقرند، اینا درفکر رای‌اند»

همزمان با چهلمین روز کشته شدن مسافران هواپیمای اوکراینی که در اثر شلیک موشک‌ های سپاه پاسداران ساقط شد، جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تهران روز یکشنبه ۲۷ بهمن در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

 

به گزارش یورونیوز؛ دانشجویان در این تجمع شعارهایی در ارتباط با اعتراضات و رخدادهای چند ماه اخیر از جمله اعتراضات آبان ماه ۹۸ و کشته شدن صدها نفر در این اعتراضات، پنجمین نوبت دستگیری بهاره هدایت دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، تحریم انتخابات، افزایش فقر عمومی در جامعه و شعارهایی علیه سپاه پاسداران سر دادند.

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه با اشاره به اینکه آماری که از تعداد کشته‌شده‌های ناآرامی‌های آبان ماه منتشر شده با آمار واقعی فاصله زیادی دارد گفت: «آمار کشته شده‌های آبان در اختیار پزشکی قانونی کشور است و می توانند اعلام کنند و مشکلی نیست.»

 

از جمله شعارهای دانشجویان می توان به این موارد چون «نه تحریم، نه سرکوب، این است حرف مردم»، «سپاهی، سپاهی، قاتل ما شمایی»، «مردم درگیر فقرند، این‌ها تو فکر رای‌اند»، «نه صندوق، نه آراء، تحریم انتخابات» و «۱۵۰۰ نفر کشته آبان ما» اشاره کرد.

 

بنا بر گزارش‌ها در جریان این تجمع و زمانی که یکی از دانشجویان بیانیه معترضان را می‌خواند، تعدادی از اعضای حراست و بسیج دانشگاه به دانشجویان حمله ور شدند تا این دانشجویان را پراکنده کنند و مانع خواندن بیانیه شوند.

مراسم ۱۶ آذر؛ تریبون‌ها در اشغال حکومتیان و”فضای ارعاب” دردانشگاه‌ها

یک فعال دانشجویی از تشدید “فضای ارعاب” علیه دانشجویان در آستانه برگزاری مراسم روز دانشجو خبر داد. در حالی که او از عدم صدور مجوز برای ۹۰ درصد میهمانان خبر داده، ابراهیم رئیسی قرار است سخنران مراسم دانشگاه تهران باشد.

ادامه

ایران, دانشجویی, گزارش

بیست سالگی ۱۸ تیر! و تأملی بر ضرورت بازسازی جنبش دانشجویی کشور

بیش از بیست سال از یورش خونین گزمگان ارتجاع به جنبش دانشجویی کشور می‌گذرد. بیستمین سالگرد یورش رژیم به دانشگاه‌های کشور امسال در سکوت آزار دهنده‌ای گذشت و نشانی بود از دشواری‌های جدی جنبش دانشجویی کشور در مصاف با سال‌های طولانی سرکوب خشن و خونین مبارزه دانشجویان کشور توسط رژیم ولایت فقیه.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی, سیاسی