بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

تجربه «برده‌داری مدرن» کارگران در انگلیس، از کار در کارواش تا بردگی در فاحشه‌خانه‌ها!

بیش‌ از ۱۰۰ هزار کارگر در بریتانیا گرفتار برده‌داری مدرن هستند که این تعداد بسیار فراتر از حد انتظار است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، شرایط کاری ۱۰۰ هزار کارگر بریتانیایی مساعد نیست و این افراد «برده‌داری مدرن» را تجربه می‌کنند. اگرچه وضعیت کاری ۱۰۰ هزار کارگر در بریتانیا مناسب نیست و از حقوق خود محروم هستند، اما با گسترش کرونا شرایط آنها وخیم‌تر هم شده است.

 

اندیشکده «مرکز عدالت اجتماعی» در بریتانیا گزارشی درباره کارگران منتشر کرد و در این گزارش نوشت: شرایط کاری ۱۰۰ هزار کارگر بریتانیایی به هیچ وجه مناسب نیست. کارگرانی که شرایط نامساعدی دارند برای تامین معاش زندگی، مجبور هستند برده‌داری مدرن را تجربه کنند.

 

مرکز عدالت اجتماعی؛ همچنین جامعه‌ی آماری کارگرانی که برده‌داری را تجربه می‌کننند را بیش‌ از حد انتظار می‌داند. این اندیشکده درباره تعداد آنها می‌گوید: تعداد کارگران بسیار زیاد است و این میزان ۱۰ برابر آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات رسمی بریتانیا است.

 

کنشگران اجتماعی مرکز عدالت اجتماعی معتقدند: دو عامل بالا آمدن خط فقر و نبود فرصت‌های شغلی در بریتانیا، سبب بروز برده‌داری مدرن و قاچاق انسان‌ها شده است. همچنین برده‌داری مدرن جرم و جنایت را در سراسر بریتانیا افزایش داده است.

 

فعالان اجتماعی این اندیشکده، انتقاداتی را به نظام اداری بریتانیا وارد می‌کنند و می گویند: متاسفانه نظام اداری بریتانیا بسیار پیچیده است و به همین  بررسی شرایط کاری و زندگی افرادی که به مساعدت دولت نیاز دارند، زمانبر است. افرادی که در محیط کاری خود برده‌داری مدرن را تجربه کرده‌اند، ماه‌ها و گاهی سال‌ها چشم انتظار مساعدت دولت می‌مانند ولی انتظار آنها بیهوده است.

 

این اندیشکده بریتانیایی درباره جرم و جنایات ناشی از برده‌داری مدرن نوشت: ۱۰ هزار ۶۲۷ نفر در سال ۲۰۱۹ قربانی جرم و جنایت شدند که این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد رشد کرده است. اغلب قربانیان جرم و جنایت کارگری، اهل کشورهای آلبانی، نیجریه و ویتنام هستند.

 

««««« بنیاد مبارزه با برده‌داری بریتانیا نیز درباره کارگرانی که شرایط برده‌داری مدرن را تجربه می‌کنند، گفت: متاسفانه تعداد این دست از کارگران بسیار زیاد و بیشتر از حد تصورات ما است. کرونا و گسترش سراسری آن می‌تواند تعداد کارگرانی که برده‌داری مدرن را تجربه می‌کنند را افزایش دهد و آنها را به کارهای اجباری مثل کار در کارواش و فاحشه‌خانه‌ها سوق دهد. »»»»»

 

مرکز عدالت اجتماعی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: کارگران در سراسر بریتانیا شرایط دشواری را تجربه می‌کنند و با خطر بیکاری روبرو هستند. کارگران شرکت «بوهو» یکی از فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه مد، تعداد زیادی از نیروهای خود را با بهانه شیوع کرونا تعدیل کرده است و هیچ حمایتی از کارگران بیکار شده نمی‌شود.

 

«رابرت باکلند» وزیر دادگستری بریتانیا درباره گزارش منتشر شده درخصوص برده‌داری مدرن گفت: برده‌داری مدرن در تمامی شهرها رواج دارد، از این رو سیستم قضایی ادعای کارگران درباره برده‌داری مدرن را بررسی خواهد کرد. سیستم قضایی بریتانیا در حال بررسی برده‌داری مدرن در صنعت پوشاک‌ است.

گاردین: اتحادیه اروپا به دنبال تصویب قانون «حداقل دستمزد کارگران» / سوئد و دانمارک مخالفند

اتحادیه اروپا به دنبال قانونی کردن حداقل دستمزد کارگران برای کشورهای عضو این اتحادیه است ولی تمامی اعضا با این طرح موافق نیستند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, دانمارک, سوئد, کارگری

کارگران خط مقدم مبارزه با کرونا یعنی پرستاران، خدمه بیمارستانها، کارگران حمل‌و‌نقل هدف خشونت و آزار و اذیت از سوی کارفرمایان‌اند

سازمان بین‌المللی کار با هدف افزایش ایمنی و پایداری محیط خانه و کار مقاوله‌نامه جدیدی را ارائه داده است و در این میان تاکنون فقط اروگوئه و فیجی پیشگامان اجرای این کنوانسیون شده‌اند.

ادامه

ارژانتین, اروگوئه, جهان, حقوق بشر, سازمان بین‌المللی کار, فرانسه, فیجی, کارگری

تعدیل، تعرض و تبعیض جنسی علیه زنان کارگر در صنعت پوشاک

اگرچه بیشتر کارگران سراسر جهان از آثار کرونا منفی مصون نمانده‌اند ولی کارگران برخی از صنوف در بخش‌های مختلف این کره خاکی بیشتر آسیب دیده‌اند. کارگران آسیایی که در صنعت پوشاک فعالیت می‌کنند، در زمره گروهی قرار دارند که بیشتر تحت آثار منفی کرونا قرار گرفته‌اند.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, کارگری, گزارش