رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

تایید تغییرات قانون اساسی کوبا در پارلمان

رئیس جمهوری کوبا پس از مناظره قانونگذاران بر روی پیش‌نویس قانون اساسی جدید و تصویب آن، به آنها گفت که وضعیت اقتصادی در کشور در چند ماهه گذشته ضعیف بوده است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، قانون اساسی جدید کوبا به دنبال حفظ سیستم تک حزبی سوسیالیستی است و در عین حال تغییرات اساسی در آن در نظر گرفته شده و راه برای به رسمیت شناخته شدن مشاغل خصوصی، داشتن املاک شخصی و همچنین رعایت حقوق همجنسگرایان هموارتر شده است.

 

دولت تلاش می‌کند تا تغییراتی را در اقتصادی به سبک شوروی سابق ایجاد کند و هدفش ایجاد “سوسیالیسم شکوهمند و با دوام” است.

 

از دیگر بخش‌های مهم پیش نویس قانون اساسی، کاهش بازه ریاست جمهوری به ۲ دوره پنج ساله و تعیین سن حداکثر ۶۰ سال در آغاز دوره نخست ریاست جمهوری هر فرد است.

 

طرح مذکور، پست نخست وزیری را اضافه کرده و رئیس مجلس را همزمان به عنوان رئیس شورای دولت تعیین می‌کند.

 

با وجود تغییرات یاد شده، قانون اساسی جدید همچنان تاکید می‌کند که حزب کمونیست تنها حزب سیاسی این کشور و حرف آخر در تعیین سیاست‌های کلی است.

 

همزمان با بررسی این طرح، «میگل دایاز کانل» رئیس جمهوری جدید این کشور هم روز شنبه هیات وزیران خود را معرفی و در بیشتر وزارتخانه‌ها، وزیران دولت «رائول کاسترو» رئیس جمهوری پیشین را در سمت خود ابقا کرد.

 

میگوئل دیاز-کانل، رئیس جمهوری کوبا در جلسه پارلمان این کشور به رشد ضعیف اقتصادی اشاره کرد و گفت،‌ رشد اقتصادی در کوبا در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ تنها ۱.۱ درصد بوده درحالیکه دولت پیش بینی رشد دو درصدی را در سال جاری میلادی داشت. در سال گذشته میلادی ۱.۶ درصد رشد اقتصادی در کوبا ثبت شده بود.

 

دولت هاوانا گفته است که به رشد سالانه هفت درصدی برای پوشش کامل و توسعه نیاز دارد.

 

رئیس جمهوری روز یکشنبه همچنین از مقام‌ها و مردم کوبا خواست تا برای بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد مجدد و تدریجی اعتبار مالی کشور سخت تلاش کنند.

 

وی ادامه داد: اوضاع مالی کشور به شدت متشنج است. از مردم و مقام‌ها می‌خواهم تا فعالیت بازار سیاه را متوقف کنند.

 

این پیش‌نویس قبل از تایید نهایی باید در نوامبر سال جاری میلادی به رفراندوم عمومی گذاشته شود.

 

انقلاب سوسیالیستی و ضدامپریالیستی کوبا در سال ۱۹۵۹ به رهبری «فیدل کاسترو» به پیروزی رسیده بود.

 

فیدل از سال ۲۰۰۸ به علت کهولت سن، به نفع برادرش رائول از قدرت کنار رفت. رائول هم چند ماه پیش زمینه را برای قدرت گرفتن فرد دیگری خارج از خاندان کاسترو فراهم کرد و خود به عنوان رئیس حزب کمونیست، اصلاحات قانون اساسی را در دستور کار قرار داد.

آمریکا در خاک آرژانتین دست‌کم سه پایگاه‌های نظامی احداث می‌کند

به نقل از السومریه‌نیوز، روزنامه مکزیکی «آریستگو نوتیسیاس» به نقل از منابع آگاه نوشت، «مائوریسیو مکری» رئیس‌‌جمهوری آرژانتین موافقت کرده است که ایالات متحده دست‌کم سه پایگاه نظامی در این کشور احداث کند.

ادامه

ارژانتین, امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, میلیتاریسم

وزیر معدن ونزوئلا: به‌دلیل تحریم‌ها طلاهای خود را به ترکیه می‌فرستیم

بانک مرکزی ونزوئلا در سال‌های اخیر اقدام به خرید طلا از صاحبان معدن جنوب این کشور کرده و آن‌ها را در راستای تقویت ذخیره طلای بین‌المللی خود استفاده می‌کند و این اقدام در شرایطی انجام می‌گیرد که حاکمیت سوسیالیستی در ونزوئلا باعث کوچک شدن اقتصاد این کشور شده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, ترکیه, جهان, خبر, ونزوئلا