هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

“تاگس اشپیگل” ؛ نگاهی به عواقب فاجعه‌بار کرونا در نوانخانه جهان عرب

یک روزنامه آلمانی در گزارشی کرونا را بحرانی جدید ارزیابی کرد که با تمام قدرت به مردم یمن که سال‌هاست بر اثر عواقب جنگ، فقر، گرسنگی و بیماری ضعیف شده‌اند، آسیب وارد کرده است.

 

به گزارش تسنیم، روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان در گزارشی به شرایط فاجعه بار کشور جنگ زده یمن که مورد تهاجم وحشیانه رژیم سعودی قرار گرفته بعد از ورود بحران جدید دیگری به این کشور یعنی کرونا پرداخت و نوشت: جنگ، فقر و حالا کرونا هم اضافه شده است. این بیماری همه‌گیر با قدرت هر چه تمام‌تر نوانخانه جهان عرب را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

 

نویسنده در ادامه به اوضاع وخیم یکی از ساکنان یمن پرداخته و نوشت: “سالم” هیچ راه دیگری ندارد. وی به عنوان یک پدر باید کودک بیمار خود را به یک کلینیک ببرد اما او می‌ترسد مبتلا به ویروس کرونا شود. چشمان کودک بیمارش چاره دیگری برای او باقی نگذاشته بود.

 

این مرد ۴۵ ساله این گونه به یکی از کارکنان صندوق نجات کودکان توضیح می‌دهد که “بسیاری خانواده‌ها به دلیل این بیماری همه‌گیر خود را در خانه حبس کرده‌اند. اما این چه فایده‌ای دارد وقتی کودکی در اثر یک بمباران و یا اینکه نمی‌تواند به بیمارستان مراجعه کند می‌میرد.”

 

سازمان ملل، یمن را به عنوان بزرگترین فاجعه انسانی دنیا بر شمرده است. بیش از ۵ سال است که نوانخانه جهان عرب در ترکیب مرگباری از جنگ، فقر، گرسنگی و بیماری گرفتار شده است. بیش از ۲۴ میلیون نفر که حدود ۸۰ درصد مردم این کشور را شامل می‌شوند نیازمند کمک هستند. برای اکثر آن ها هیچ راهی جز دریافت کمک برای بقا و زندگی وجود ندارد.

 

سوء تغذیه به ویژه دراین کشور بیداد می‌کند. گرسنگی در بخش‌های وسیعی از یمن رواج دارد. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) به تنهایی حدود ۱۲ میلیون یمنی را تامین غذایی می‌کند.

 

البته کمک‌های پولی برای تامین نیازهای مردم این منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است. در یک نشست اخیری که برای جمع آوری کمک‌ها برگزار شد تنها ۱.۳ میلیارد دلار جمع آوری شد در حالی که ۲.۴ میلیارد نیاز مالی برای کمک به مردم این کشور وجود داشت.

 

دریافت مواد غذایی در بازار آزاد برای اکثر ساکنان یمن تقریبا غیر ممکن است. هزینه های مواد غذایی به شدت افزایش پیدا کرده است. ارز این کشور بی ارزش شده است و بسیاری مشاغل هم مشکل دارند.

 

سازمان های کمکی از مادران ناتوان و رنجوری خبر می‌دهند که دیگر نمی‌توانند به کودکان خود شیر دهند. آن‌ها از مردان ناامید یمنی می‌گویند که گریه می‌کنند چرا که نمی‌دانند وعده بعدی غذایی خانواده خود را چگونه باید تهیه کنند.

 

در این شرایط هیچ جای تعجب نیست که بحران کرونا با تمام قدرت این منطقه را در نوردد. البته تا به حال تنها حدود ۱۶۰۰ مورد ابتلا به کرونا در این کشور گزارش شده است. اما کارشناسان اطمینان دارند که با توجه به ظرفیت پایین گرفتن تست کرونا در این کشور آمارهای رسمی واقعی نیست. آمارها حاکی از آن است که میزان خاکسپاری‌ها در قبرستان‌های یمن نسبت به قبل از دوران بحران کرونا افزایش چشمگیری داشته است.

 

این دلایل زیادی دارد. سیستم بهداشت و درمان یمن پیامد جنگی دراز مدت در هم شکسته است. بسیاری بیمارستان‌ها ویران شده‌اند. معدود بیمارستان‌هایی هم که کار می‌کنند به ندرت از طرف بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب این بیماران در شرایطی که جانشان در معرض خطر قرار می‌گیرد برای درمان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. بسیاری از بیماران از ترس ابتلا به کرونا به بیمارستان نمی‌روند. رعایت اقدامات بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها و رعایت قواعد فاصله گذاری به ندرت امکان پذیر است.

 

“ژان نیکلاس بوز”، نماینده یمن در آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در این باره می‌گوید: رعایت فاصله اجتماعی در یمن غیر ممکن است. مردم نمی‌توانند در خانه بمانند و باید برای تهیه وعده غذایی برای خانواده خود به بیرون بروند.

 

وی در گفتگو با روزنامه تاگس اشپیگل گفت: بخصوص وضعیت برای میلیون‌ها آواره یمنی بسیار وخیم است. غالبا چندین خانواده که دیگر چیزی برای آن ها باقی نمانده در فضاهای محدود و در چادرها زندگی می‌کنند. هیچ گونه دسترسی به آب و سرویس‌های بهداشتی برای آن‌ها و در نتیجه امکان حفاظت از خودشان وجود ندارد.

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این بیماری همه گیر و نبود ظرفیت‌های پزشکی به ویژه برای کودکان یمنی عواقب وخیمی داشته است. صندوق نجات کودکان اعلام کرده است که شمار بازدیدها برای دریافت خدمات برای کودکان بین ژانویه تا آوریل بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته است.

 

نویسنده با اشاره به اینکه بسیاری کودکان یمنی به شدت دچار سوء تغذیه هستند همچنین نوشت: این مسئله باعث می‌شود که آن ها به ویژه در برابر این ویروس آسیب پذیر شوند. بر اساس ارزیابی صندوق نجات کودکان کرونا به هیچ عنوان در یمن هنوز به نقطه اوج خود نرسیده است.

تلویزیون چین: همکاری تهران-پکن، یکجانبه گرایی آمریکا را به چالش کشیده است

تلویزیون مرکزی چین در گزارشی تحلیلی برنامه جامع همکاری های ایران و چین را محصول و معلول فشارهای حداکثری و تحریم های آمریکا علیه ایران دانست و تاکید کرد که همکاری تهران و پکن یکجانبه گرایی آمریکا را به چالش کشیده است.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, کره جنوبی