گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

جلسه امروز اتحادیه اروپا در بروکسل تحت الشعاع کشاورزان معترضی قرار گرفت که برای اعتراض به شرایط خود مقابل پارلمان اروپا تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «اگر ببینید که با چه تعداد امروز در این‌جا حضور داریم و اگر ببینید که (اعتراضات) سراسر اروپا را فراگرفته، پس باید امیدوار باشیم. شما به ما نیاز ... بحران کشاورزان اروپایی به پارلمان اروپا کشیده شد

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, ایتالیا, بلژیک, پرتغال, جهان, حقوق بشر, خبر, دهقانی, فرانسه, کشاورزی, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رژیمِ ناتوان از حلِ مشکلات اساسی مردم ادامۀ گرانی مواد اساسی غذائی خصوصاً نان، اجارۀ مسکن، و نیز افزایش تعرفه اینترنت به‌میزان ۳۴ درصد در هفته‌های گذشته، فشار بیشتری بر گردۀ زحمتکشان وارد آورده‌ است. خالی شدن صندوق توسعه ملی به‌دلیل برداشت‌های پی در پی دولت از این صندوق، عدم پرداخت حقوق کارگران و نیز ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, وکلا

تالاب‌های مهاباد میزبان ۳۰ هزار پرنده مهاجر

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: همزمان با آغاز کوچ بهاره پرندگان بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر وارد تالاب‌های این شهرستان شد.

 

فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چند هزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در روزهای اخیر وارد تالاب‌های این شهرستان شدند.

 

وی اضافه کرد: در بین تالاب‌های این شهرستان تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» پذیرای بیشترین تعداد پرنده مهاجر بوده و تالاب‌های «حسن‌خان»، «گروس»، «قره‌قشلاق»، «داش‌خانه» و «قوپی‌باباعلی» در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

 

وی گفت: این پرندگان از گونه‌های آبزی و کنارآبزی شامل غاز خاکستری، اردک‌ تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر، کشیم، فلامینگو، خروس‌کولی سینه‌سیاه و دم‌سفید است.

 

وی با اشاره به وضعیت مطلوب آب در تالاب‌های این شهرستان با توجه به بارش‌های خوب زمستانی پیش‌بینی کرد که فرود پرندگان در این تالاب تا پایان امسال و اوایل بهار سال آینده ادامه داشته باشد و شمار پرندگان مهاجر و بومی در آنها به بیش از ۵۰ هزار قطعه برسد.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از جنوب به شمال مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با افزایش دما در این منطقه کوچ خود را به مناطق سردتر (شمالی‌تر) ادامه می‌دهند.

 

«سخنور» اظهار داشت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب‌ها متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز در تالاب کانی‌برازان و دیگر تالاب‌های منطقه لانه‌سازی و جوجه‌آوری می‌کنند.

 

وی در خصوص ممنوعیت بازدید گروهی در تالاب‌های این شهرستان نیز افزود: برای مقابله با گسترش ویروس کرونا هرگونه بازدید از تالاب‌های این شهرستان ممنوع شده و سایت پرنده‌نگری تالاب «کانی‌برازان» تعطیل شده است.

 

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

 

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در تالاب‌های این شهرستان شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید.

 

از گونه‌های مهم پرندگان تالاب‌های این شهرستان می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

 

در مهاباد علاوه‌ بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.

نگذاریم حاشیه‌نشینان میزبان کرونا شوند

ویروس کرونا برای حاشیه نشین‌ها و ساکنان مناطق آسیب‌پذیر اجتماعی بویژه در اصفهان که از کانون‌های این بیماری خطرناک است تهدیدی جدی و اساسی به شمار می‌رود، بنابراین باید هرچه سریع تر از شیوع آن در چنین نقاطی جلوگیری کرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

جلوگیری از جنگ، تلاشی ضروری در متوقف کردن تغییرهای آب‌وهوایی زیانبار

جنگ صرفاً تلف کردن منابع و امکاناتی نیست که از آنها می‌توان برای مقابله با تغییرهای آب‌وهوایی ناخواسته استفاده کرد، بلکه خودش یکی از علّت‌های مهم آسیب‌های زیست‌محیطی است.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, سودان, محیط زیست

وضعیت نگران‌کننده آب‌های زیرزمینی کشور

تغییرات اقلیمی، حقایق اجتناب‌ناپذیری هستند که جامعه انسانی بایستی به‌طور جدی به بررسی آن‌ها پرداخته و از تبعات آن‌ها بکاهد. در این خصوص، محققان کشور تأثیر این پدیده‌ها را بر روی کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مطالعه کرده و به نتایج قابل تأملی دست یافته‌اند.

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست