گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

تاس: طالبان مجبور به عقب نشینی از پنجشیر شده است

خبرگزاری روسی تاس به نقل از منابع محلی مدعی شد که نیروهای طالبان با تحمل خسارات سنگین مجبور به عقب نشینی از مواضع خود در اطراف دره پنجشیر شده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری روسی تاس به نقل از منابعی در ولایت پنجشیر گزارش داد که نیروهای طالبان در حمله اخیر خود به دره پنجشیر متحمل خسارات سنگینی شده و مجبور به عقب نشینی شده‌اند.

 

به گفته این منابع، طالبان در پنج شنبه شب و در ساعات اولیه روز جمعه تلاش کردند از طریق «دره اندرآب» در منطقه پل حصار و همچنین از طریق منطقه گلبهار به پنجشیر نفوذ کنند. آنها در هر دو منطقه ناکام ماندند و با خسارات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.

 

این منابع حاضر در پنجشیر مدعی شدند که تعداد زیادی نیز از نیروهای طالبان اسیر شدند.

 

خبرگزاری تاس به نقل از همین منابع گزاش داده است که شرایط فعلا در اطراف دره پنجشیر آرام و باثبات است.

 

از روز چهارشنبه درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و طرفداران احمد مسعود در پنجشیر گزارش شده است. طالبان پیش از این از تحمیل خسارات به هر دو طرف درگیری خبر داده بود.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز جمعه با اشاره به مساله پنجشیر گفت، ما از طالبان و دیگر گروه‌های قومی و سیاسی در افغانستان خواسته‌ایم بر سر تشکیل دولت انتقالی فراگیر به توافق برسند. ما فعلاً برنامه‌ای برای ایفای نقش میانجی در این مذاکرات نداریم. تاجیکستان به‌عنوان متحد روسیه در حال ایفای نقش درباره موضوع «پنجشیر» است.

 

انعام‌الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان، در این باره گفت: ”اعضای طالبان با حملات از سوی نیروهای پنجشیر، رو به رو شده اما به آنها پاسخ دندان شکنی داده‌ شده است.»

 

جریان‌های سیاسی در کابل از طالبان و نیروهای مخالف طالبان می‌خواهند تا دو باره وارد مذاکره شوند و مشکل پیش آمده را از راه گفت‌وگو حل کنند تا جنگ در افغانستان پایان یابد.

نخستین تظاهرات زنان در هرات تحت تسلط طالبان

شماری از زنان در استان غربی هرات افغانستان با برگزاری یک تظاهرات خواهان اعاده حقوق خود هنگام اداره کشور توسط گروه طالبان شده و برای حق آزادی، کار، تحصیل و آموزش خود شعار دادند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

جبهه مقاومت ملی؛ حملات طالبان را خنثی کرده وصدها تن از اعضای آن‌ها را از پای درآوردیم

درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و طرفداران احمد مسعود در پنجشیر وارد دومین روز شد و طالبان می‌گویند که تلفاتی به هر دو طرف وارد شده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, خبر

امرالله صالح در پاسخ به طالبان: امروز دره پنجشیر میزبان همه و مایه امید ملت افغانستان است

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهوری افغانستان و یکی از رهبران کنونی «جبهه مقاومت» در پنجشیر، به اظهارات یکی از مقامات طالبان واکنش نشان داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, خبر

لاوروف؛ غرب تلاش می‌کند هند را وارد رویارویی‌ها در شرق کند/ شکست در اعمال سیستم غربی در افغانستان

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: تلاش آمریکا و متحدان این کشور برای اعمال سیستم غربی در افغانستان اشتباه بزرگی بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, هندوستان