هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

بی‌اعتنایی نشست عربی – اروپایی به درخواست‌های عربستان و امارات / بیانیه نشست شرم الشیخ

نشست عربی- اروپایی شرم الشیخ، به میزبانی مصر امروز دوشنبه، در حالی بیانیه پایانی خود را صادر کرد که گفته می شود ادعاهای ضد ایرانی عربستان، بحرین و امارات در این بیانیه لحاظ نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ابراهیم العساف وزیر امورخارجه عربستان گفت: ما برخی ملاحظات و نکته ها را برای اصلاح بیانیه مشترک ارائه دادیم اما در نسخه‌ای که توزیع کردند، این موارد لحاظ نشده بود. وی به این مسائل اشاره‌ای نکرد.

 

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این باره گفت: امارات، بحرین و عربستان نقطه نظرات و ملاحظاتی در خصوص بیانیه مشترک داشتند.

 

وی افزود: پس از گفت و گو با طرف اروپایی، بیانیه صادر شده تایید و نیاز به اصلاح آن رفع شد.

 

ابوالغیط درباره ملاحظات این سه کشور توضیحی نداد اما کارشناسان و ناظران معتقدند که این مسائل به انتقاد از ایران و آنچه آنان ‘مداخله تهران در امور داخلی و ایجاد ناامنی در خاورمیانه’ می‌خوانند، می‌شود.

 

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیز که میزبان این نشست بود، در مراسم اختتامیه گفت: طبیعی است که در نخستین نشست عربی – اروپایی با تنوع دیدگاه‌ها و نقطه نظرات روبه رو شویم.

 

وی گفت، وجوه مشترک کشورهای عربی و اروپایی بسیار بیشتر از اختلافات است.

 

السیسی تصریح کرد: بیانیه مشترک حاوی مهمترین مسائل راهبری میان کشورهای عربی و اروپایی است؛ تقویت شراکت با اروپایی ها، توسعه همکاری های دو جانبه، یافتن راهکار مواجهه با چالش های مشترک و توافق بر سر برگزاری نشست آتی در بروکسل طی سال ۲۰۲۲ از دیگر موضوعات در این زمینه است.

 

طرف های شرکت کننده در این نشست در بیانیه پایانی، بر حل بحران لیبی از طریق توافق صخیرات، توقف جنگ در یمن با تکیه بر توافق سوئد و حل بحران سوریه با اجرای روند انتقال سیاسی تاکید کردند.

 

نشست شرم الشیخ با صدور بیانیه ای پایان یافت

 

نشست سران عربی- اروپایی در شرم الشیخ مصر امروز دوشنبه، با صدور بیانیه پایانی پیشنهادات خود را برای پایان دادن به بحران های منطقه ای ارائه کرد.

 

نقل از شبکه خبری ‘العربیه’، در بیانیه پایانی شرم الشیخ بر التزام همه طرف ها به توافق ‘صخیرات’ برای حل بحران لیبی و ارسال کمک های بشردوستانه به یمن و اجرای توافق ‘استکهلم’ تاکید شد.

 

توافق صخیرات سه سال گذشته میان اعضای پارلمان لیبی و کنگره ملی سراسری این کشور و دیگر شخصیت های لیبی با نظارت سازمان ملل متحد در شهر صخیرات مغرب برای تشکیل دولت وحدت ملی به امضا رسید.

 

توافق استکهلم نیز پس از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز جنگ یمن، آذر ماه امسال با میانجیگری «مارتین گریفیث» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد به امضا رسید.

 

نمایندگان جنبش انصارالله و دولت فراری یمن پس از یک هفته مذاکره، به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده ظرف ۱۴ روز دست یافتند.

 

بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌های بشردوستانه از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.
بیانیه پایانی شرم الشیخ همچنین خواستار التزام همه طرف ها برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و تلاش برای مقابله با خشونت، افراط گرایی و نژادپرستی و خشکاندن منابع مالی تروریسم شد.

 

این بیانیه بار دیگر با یادآوری مواضع مشترک طرف های اروپایی و عربی برای برقراری صلح در خاورمیانه، خواستار به رسمیت شناخته نشدن شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین و برقراری دو دولت فلسطینی و اسرائیلی برای پایان دادن به بحران فلسطین شد.

 

بیانیه یاد شده همچنین بر ضرورت برچیده شدن تسلیحات کشتار جمعی از خاورمیانه و کمک به حل بحران سوریه از طریق روند انتقال سیاسی همگام با قطعنامه های بین‌المللی تاکید کرد.

 

نشست سران عربی – اروپایی در شرم الشیخ در مصر دیروز با سخنان رئیس جمهوری مصر آغاز شده بود.

 

اروپایی‌ها پیش از آغاز این نشست، بر بررسی مسائل امنیتی در همکاری با جهان عرب تاکید کرده بودند.

 

در این نشست مقاماتی از ۴۹ کشور شامل ۲۱ کشورعربی و ۲۸ کشور اروپایی شرکت داشتند.

 

در نشست شرم الشیخ که با شعار ‘سرمایه گذاری باثبات’ برگزار شد، مشکلات و چالش های مشترک میان کشورهای عربی و اروپایی و مسائلی همچون تجارت و سرمایه گذاری، مهاجرت، رویارویی با تروریسم و بحران های خارومیانه بررسی شد.

ایرنا

وزیر کشور اتریش: تروریست‌های داعش باید در خاورمیانه محاکمه شوند

وزیر کشور اتریش با تشبیه شهروندان اروپایی عضو گروه تروریستی داعش به «بمب‌های ساعتی» خواستار محاکمه فوری آنها در کشورهای خاورمیانه شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, امریکا, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه

تضمین واشنگتن به هم‌پیمانان کرد سوری؛ ۲۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه می‌مانند

به گزارش رویتر؛ مسئولان کُرد سوری اعلام کردند: ادامه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه باعث ادامه حضور نظامیان دیگر کشورهای اروپایی نیز خواهد شد.

ادامه

امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

کنفرانس ورشو نماد روشنی از سیاست های ضدمردمی و مداخله جویانۀ امپریالیسم و ارتجاع محلی

گردهمایی ورشو به سرکردگی دولت نو فاشیستی ترامپ و گروهی سیاست مدار ماوراء راست و سردمداران رژیم های ارتجاعی منطقه و دولت اسرائیل، با هدف ایجاد یک جبهه منطقه ای-جهانی، برای دخالت مستقیم در امور کشور ما برگزار شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, شرق اروپا, لهستان, یمن

اروپایی‌ها درخواست آمریکا برای ماندن در سوریه را رد کردند

روزنامه ‘واشنگتن پست’ به نقل از مقام‌های آمریکایی و غیرآمریکایی نوشت: نزدیک ترین متحدان ایالات متحده در اروپا درخواست دولت ‘دونالد ترامپ’ برای ماندن در سوریه پس از عقب‌نشینی نیروهای آمریکا را رد کردند.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه