دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل با سخنان نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله ایران به اسرائیل برگزار شد. در این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد هشدار دادیم ... دفاع روسیه و چین از ایران در نشست اضطراری شورای امنیت

ادامه

اسراییل, الجزایر, امریکا, امنیتی, انگلیس, ایران, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوریه, صلح, فرانسه, گزارش

دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

پس از آنکه «سیمونا هالپرین» سفیر اسرائیل در مسکو گفت که اسرائیل از روسیه انتظار دارد که پاسخ موشکی گسترده ایران به این رژیم را محکوم کند، این اظهارات با واکنش منفی مسکو مواجه شد. به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه خطاب به سفیر اسرائیل نوشت: «سیمونا، به من یادآوری ... دست رد سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به‌ درخواست سفیر اسرائیل

ادامه

اسراییل, اوکراین, ایران, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان ملل, سوریه, شرق اروپا

کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

پِپه اسکوبار (Pepe Escobar) کارشناس و ناظر کهنه‌کار امور بین‌الملل اعلام کرد که حمله تروریستی دولتی به مرکز دیپلمالتیک ایران در دمشق، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, اسکوبار افزود: اسراییل با حمله تروریستی به دمشق کنوانسیون وین در مورد مصونیت دیپلماتیک را نقض کرد، همچنین ... کارشناس برزیلی: حمله تروریستی به کنسولگری ایران، حمله به بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های است

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, ایران, برزیل, بریکس, تروریسم, چین, خاورمیانه, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شانگ‌های, فرانسه, کره جنوبی, گزارش, مالت, ناتو

بیش از ۷۰۰ تن کشته یا زخمی به دنبال هشتمین انفجار در سریلانکا و اعلام حکومت نظامی

منابع خبری صبح امروز یکشنبه، از وقوع شش انفجار همزمان در سه هتل و سه کلیسا در پایتخت و شهرهای دیگر سریلانکا با صدها کشته و زخمی خبر دادند. ساعاتی بعد پلیس سریلانکا از وقوع انفجار هفتم در نزدیک پایتخت و نیز انفجار هشتم خبر داد. همچنین با افزایش تعداد انفجارها مقامات این کشور از ساعت ۶ عصر امروز تا ۶ صبح فردا وضعیت منع آمد و شد اعلام کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، پلیس سریلانکا صبح امروز یکشنبه، اعلام کرد که انفجارهای هم‌زمان سه کلیسای این کشور را در مراسم عید پاک هدف قرار دادند. همچنین سه هتل نیز در این حملات هدف قرار گرفتند.

 

رویترز هم گزارش داد دو هتل و یکی از کلیساهایی که در این انفجارها هدف قرار گرفته شده‌اند، در کلمبو، پایتخت واقع هستند. انفجارهای دیگر در نقاط دیگر از جمله در یکی از کلیساهای “نگومبو” واقع در شمال سریلانکا رخ داده‌اند.

 

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد که سقف کلیسای سن‌سباستین در شهر نگومبو ویران شده و خون و خرده شیشه در همه جا دیده می‌شود.

 

منابع پزشکی و دولتی اعلام کردند که در این انفجارها تاکنون ۲۰۷ تن کشته شده و بیش از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 

از سوی دیگر، نخست وزیر سریلانکا جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی تحولات کشور پس از این انفجارها تشکیل داد.

 

وی از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست تا جلسه اضطراری را پس از وقوع این انفجارها برگزار کند.

 

نخست وزیر سریلانکا با محکوم کردن این انفجارها، این حملات را اقدامی بزدلانه علیه مردم خواند و نسبت به انتشار اطلاعات غیرقطعی هشدار داد. وی تاکید کرد که دولت گام‌های سریعی برای مقابله با وضعیت موجود بر می‌دارد.

 

در همین حال، رئیس پلیس سریلانکا اعلام کرد که پیش از انفجارهای امروز، نسبت به وقوع حملات انتحاری هشدار داده بود.

 

به گفته رسانه‌های سریلانکایی، احتمالاً تعدادی از توریست‌های خارجی نیز در این حملات کشته شده‌اند. به گفته برخی رسانه‌ها از میان کشته‌ها ۳۵ تن خارجی هستند.

 

هیچ طرفی تا به این لحظه مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است، با این حال به گفته مقامات، چندین تن بازداشت شده‌اند و سه نیروی پلیس در حمله به خانه‌ای در کلمبو کشته‌اند.

 

در پی وقوع این انفجارها که گفته می‌شود شاید از سوی عوامل انتحاری نیز صورت گرفته باشند، شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌اپ، فیس‌بوک، وایبر و … به طور موقت فعالیتشان در سریلانکا متوقف شده است.

 

مراسم عید پاک که روز یکشنبه برگزار می‌شود، یکی از اصلی‌ترین اعیاد مذهبی مسیحیان جهان است.

 

سابقه درگیری‌ها در سریلانکا چیست؟

 

از سال ۲۰۰۹ میلادی که جنگ داخلی در سریلانکا به پایان رسید، خشونت‌های مذهبی همچنان به شکل مداوم ادامه داشته است.

 

در بسیاری از این خشونت‌ها به طور معمول گروههای تندروی بودایی به مساجد یا املاک متعلق به مسلمانان حمله می‌کنند. اکثریت جمعیت سریلانکا بودایی هستند.

 

به دلیل همین خشونت‌ها در ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی (حدود یکسال پیش) در این کشور وضعیت اضطراری اعلام شد.

 

جنگ داخلی سریلانکا نتیجه مبارزه مسلحانه شورشیانی بود که با نام “ببرهای تامیل” برای استقلال سرزمین‌هایی که اقلیت قومی تامیل در آن زندگی می‌کنند، می‌جنگیدند.

 

این جنگ داخلی که به مدت ۲۶ سال به طول انجامید، در نهایت با شکست “ببرهای تامیل” به پایان رسید. در جریان این جنگ بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر کشته شدند.

 

بر اساس تازه‌ترین سرشماری‌ها، حدود ۷۰ درصد جمعیت ۲۲.۵ میلیونی سریلانکا از بودائیان ترواده هستند. پیروان این دین در سریلانکا از قومیت سینهالی هستند که اکثریت جمعیت این کشور را در بر می‌گیرند. سینهالی‌ها بر اساس قانون اساسی سریلانکا نسبت با باقی شهروندان از امتیازهایی برخوردارند.

 

جمعیت هندوی سریلانکا نزدیک به ۱۳ درصد و مسلمانان نیز حدود ۱۰ درصد از جمعیت این کشور هستند.

 

بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۲، حدود یک و نیم میلیون مسیحی نیز در سریلانکا زندگی می‌کنند که اکثریت آنها از پیروان کلیسای کاتولیک رم هستند.

تایم؛ دردسرها و مخاطرات اقدام علیه سپاه برای مقامات و نیروهای آمریکایی

یک نشریه آمریکایی با پرداختن به تأثیرات و پیامدهای اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه پاسداران، آن را اقدامی بی‌سابقه توصیف کرد که می‌تواند دردسرهایی را برای مقامات آمریکایی و خطراتی را نیز برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به همراه داشته باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, قطر, لبنان

آمریکا، بریتانیا و فرانسه تروریست‌ها را به استفاده از مواد شیمیایی ترغیب کرده‌اند

دمشق تاکید کرد که کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه سازمان‌های تروریستی را به استفاده از مواد سمی و شیمیایی در خان شیخون، دوما، حلب و روستای الرصیف ترغیب کرده‌اند.

ادامه

امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, فرانسه

رویترز: آمریکا دوشنبه سپاه را به عنوان گروه تروریستی معرفی می‌کند

به گزارش عصرایران، دو رسانه آمریکایی و انگلیسی یعنی روزنامه وال استریت ژورنال و خبرگزاری رویترز در خبرهای جداگانه ای به نقل از مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشد گفتند که وزارت خارجه آمریکا در روز دوشنبه آینده، سپاه پاسداران را به لیست گروه های تروریستی این کشور اضافه خواهد کرد.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, تروریسم, جهان, خبر, سیاسی