گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

اعتصاب و اعتراض‌های کارگران و زحمتکشان در چهار گوشهٔ کشور یکی از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی و مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری حاکم در این مقطع زمانی است. اعتصاب کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی در روزهای اخیر اعتصاب کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری در حداقل هفت دکل نفتی و اعتصاب‌های کارگران پولاد ... گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

ادامه

استبداد, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, معیشت, مقاله, نفتگران

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

به‌رغم تشدید فشار و تحمیل فقر و محرومیت به بخش بزرگی از جامعه از سوی رژیم فاسد و غارتگر ولایی برای غارت زحمتکشان و تحمیل حالت تدافعی به آنان، روزانه شاهد گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های بخش‌های مختلف زحمتکشان هستیم. اعتراض‌های بازنشستگان صندوق‌های مختلف و مبارزه کارگران بخش‌های مختلف صنعت نفت مانند: اعتراض و اعتصاب کارگران ... سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معلمان, معیشت, نفتگران

دورانی پُرتلاطم برای چپ در اروپا

فروپاشی سریع ائتلاف چپ “اتحاد نوین زیست‌محیطی و اجتماعی خلق” (NUPES) در فرانسه و تشکیل حزبی جدید در آلمان به رهبری سارا واگن‌کنشت نمایانگر دوره‌ای پرتلاطم برای نیروهای مترقی اروپاست. در هفته های گذشته، شاهد تغییرهای چشمگیر در نیروهای چپ فرانسه و آلمان بودیم. بحران اقتصادی کنونی در اروپا، که برآمد فرمان‌برداری اروپا از استراتژی ... دورانی پُرتلاطم برای چپ در اروپا

ادامه

آلمان, اروپا, اسراییل, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, بازنشستگان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوسیالیسم, صلح, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فرانسه, فقر, کمونیسم, مبارزه طبقاتی, محیط زیست, نئولیبرالیسم

پنجاه سال پس از کودتای شیلی، وظیفۀ ما دفاع از دموکراسی است!

«۵۰ سال پس از کودتا، وظیفهٔ ما دفاع از دموکراسی است» آخرین مقاله‌ای بود که گی‌یرمو تئی‌یر پیش از مرگش نوشت. او نگارش این مقاله را درحالی که در بیمارستان بستری و در وضعیتی حساس به‌لحاظ سلامتی به‌سر می‌برد با تلاش و زحمت بسیار نوشت. او اظهار داشت می‌خواهد به تعهدی که با “ال سیگلو” ... پنجاه سال پس از کودتای شیلی، وظیفۀ ما دفاع از دموکراسی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, استبداد, تاریخ, حقوق بشر, سوسیالیسم, سیاسی, شیلی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, کمونیسم

بیش از چهار میلیارد نفر در جهان فاقد پوشش تامین اجتماعی هستند

سازمان بین‌المللی کار در جدیدترین گزارش خود آورده است با وجود گسترش بی‌سابقه حمایت‌های اجتماعی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان، هنوز ۴.۱ میلیارد نفر تحت پوشش نظام‌های تامیناین گزارش می‌افزاید: در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت جهان به عبارتی ۴.۱ میلیارد نفر از اجتماعی قرار ندارند.

 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از تارنمای سازمان ملل متحد، پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان، ناکافی و ناهمگن است، شکاف بین کشورهای پردرآمد و کم درآمد افزایش یافته و نتوانسته است حمایت اجتماعی مورد نیاز هر فرد را ارائه دهد.

 

حمایت‌های اجتماعی شامل دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و امنیت شغلی در صورت بیکاری، بیماری، معلولیت، حوادث ناشی از کار، زایمان یا از دست دادن نان آور خانواده است.

 

گای رایدر، مدیرکل سازمان بین المللی کار در این رابطه گفت: کشورها در بحبوحه مقابله با شیوع کرونا بر سر یک دوراهی هستند.

 

به گفته وی، ایجاد نظام‌های حقوقی حمایت اجتماعی برای کارگران و کارفرمایان در برابر بحران‌های آینده، اطمینان و امنیت شغلی به ارمغان می‌آورد.

 

مدیرکل سازمان بین المللی کار تصریح کرد: حمایت اجتماعی جامع و موثر، برای تحقق عدالت اجتماعی و همچنین آینده‌ای امن و پایدار ضروری است.

 

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت جهان به عبارتی ۴.۱ میلیارد نفر از حداقل درآمد تضمین شده از طریق نظام تامین اجتماعی ملی برخوردار نیستند.

 

از نظر تامین اجتماعی، نابرابری‌های منطقه‌ای نیز قابل توجه است؛ اروپا و آسیای مرکزی دارای بالاترین میزان پوشش تامین اجتماعی هستند، به گونه‌ای که ۸۴ درصد از افراد حداقل مزایای تامین اجتماعی را دریافت می‌کنند.

 

این رقم در  قاره آمریکا،  آسیا و اقیانوسیه، کشورهای عربی و آفریقا به ترتیب ۶۴.۳، ۴۴، ۴۰ و ۱۷.۴ درصد است.

 

همچنین اکثریت قریب به اتفاق کودکان در جهان هنوز تحت پوشش واقعی حمایت اجتماعی نیستند. از هر چهار کودک تنها یک نفر (۲۶.۴ درصد) از مزایای حمایت اجتماعی برخوردار می‌شوند.

 

تنها ۴۵ درصد از زنان دارای نوزاد کمک هزینه زایمان دریافت می‌کنند. تنها یک نفر از هر سه نفر با معلولیت شدید (۳۳.۵ درصد) در سراسر جهان مستمری از کارافتادگی دریافت می‌کند.

 

این گزارش تاکید می کند کسری بودجه  دولت‌ها (هزینه‌های اضافی مورد نیاز برای اطمینان از حداقل تامین اجتماعی برای همه) از زمان شروع بحران شیوع کرونا نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 

بنا بر این گزارش، تامین اجتماعی یک ابزار مهم است که می‌تواند در تمام مراحل توسعه، مزایای وسیع اجتماعی و اقتصادی برای کشورها به همراه داشته باشد و زمینه بهبود سلامت و آموزش برای مردم، برابری بیشتر، سیستم‌های اقتصادی پایدارتر، مدیریت بهتر مهاجرت و احترام به حقوق اساسی را فراهم آورد.

 

از زمان بحران شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲۱۹ میلیون و ۲۸۷ نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان، بیش از ۴ میلیون و ۵۴۵ هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۹۶ میلیون نفر بهبود یافته‌اند.

آتشِ مقدّسِ امیدواری: روزهای خوب را خواهیم دید… در بزرگداشت ناظم حکمت، شاعر کمونیست

دربارهٔ زندگی و آثار ادبی و هنری و مبارزهٔ‌ سیاسی ناظم حکمت (۱۹۰۲-۱۹۶۳)، شاعر کمونیست ترک، مطلب زیاد نوشته شده است. شعرها و منظومه‌های او نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

ادامه

اتحاد شوروی, ترکیه, جهان, سوسیالیسم, شعر, فرهنگ, کارگری, کمونیسم, کوبا, یادنامه

گاردین؛ ورود عفو بین‌الملل به پرونده مرگ کارگران سازنده استادیوم‌های جام‌جهانی

سازمان عفو بین‌الملل خواستار شفاف‌سازی علت مرگ هزاران کارگر خارجی در قطر شده است. این نهاد حقوق بشری معتقد است که قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در بررسی دلیل فوت کارگران کوتاهی کرده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان بهداشت جهانی, قطر, کارگری, گزارش

چگونه حقوق ۹۷ درصد از کارگران پایمال شد؟ / قرارداد موقت ابزار تشدید استثمار کارگران + ویدئو

به گفته رئیس سابق کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران، بیش از ۹۷ درصد کارگران در کشور با قرارداد موقت کار می‌کنند. همچنین از میان کارگران موجود در کشور فقط ۱۱ میلیون نفر بیمه هستند و هفت میلیون نفر بدون بیمه و به صورت زیرزمینی کار می‌کنند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, ویدیو

مشکلات زحمتکشان با حاکمیت سوداگران و طرفدار بازار آزاد و آزادسازی قیمت‌هاست

مرتضی افقه معتقد است: حتی سرمایه‌دارترین و لیبرال‌ترین کشورها هم در شرایط حساس و خاص در اقتصاد دخالت می‌کنند. الان ما در شرایط عادی قرار نداریم و به دلیل تحریم، شرایط اقتصادی کشور حتی از زمان جنگ هم بدتر است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری