تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

بیانیۀ مشترک حزب‎های کمونیست امریکای جنوبی دربارۀ کووید -۱۹

به مناسبت گسترش کووید- ۱۹ حزب‎های کمونیست امریکای جنوبی امروز (۳۰ مارس ۲۰۲۰) بیانیۀ مشترکی صادر کردند و نقش تعیین‎کنندۀ کارگران بخش بهداشت و سایر بخش‎ها را در مبارزه با همه‎گیری ویروس کرونا برجسته کردند.

 

متن کامل بیانیه:

 

ما حزب‎های کمونیست در امریکای جنوبی با غرور طبقاتی نقش تعیین‎کنندۀ کارگران بخش‎های مختلف و به‎طورعمده بخش بهداشت را در نبرد با بیماری همه‎ گیر کووید- ۱۹ که جهان را ویران می‎کند، برجسته می‎کنیم.

 

ما از برگزاری کنفرانس تلفنی وزیران بهداشت و وزیران امور خارجی جامعۀ کشورهای امریکای لاتین و کارائیب (CELAC) که توسط ریاست نوبتی آن، مکزیک فراخوانده شده است، استقبال می‎کنیم، با توجه به این‎که این یگانه فضایی است که همۀ کشورهای «امریکای ما» می‎توانند با حضور ارزشمند کوبا، پیشگام جهان در نوآوری پزشکی و بیوشیمیایی و اخلاق اومانیستی، و هم‎چنین سازمان بهداشت پان‎امریکا و هیئت بلندپایۀ جمهوری خلق چین گردهم آیند.

 

پاندمی کووید- ۱۹ به ‎طرز‎غم‎انگیزی کاستی‎های اساسی در سیستم‎های بهداشت عمومی در اکثر کشورهای منطقه را نشان می‎دهد که پیش از ظهور ویروس کرونا شناخته شده بودند. این کاستی‎ها نتیجۀ سیاست‎های ضد مردمی است که دولت‎ها در خدمت سرمایه‎های بزرگ برای سوداگری و خصوصی‎سازی مراقبت‎های بهداشتی به‎کار می‎برند و از سودآوری گروه‎های انحصاری حمایت می‎کنند.

 

افزون‎براین، این سیاست‎ها ظرفیت‎های علمی و تکنولوژیکی موجود برای تأمین نیازهای پیش‎گیرانه و مراقبت گسترده از مردم را تضعیف کرده است. تجربۀ کنونی ماهیت ضد اجتماعی و انگلی نئولیبرالیسم و برتری مداخلۀ دولت در حوزه‎های حیاتی هر ملتی و برنامه‎ریزی براساس نیازهای مردم را برجسته می‎کند، هم‎چنین ثابت می‎کند که آن‎ها را نمی‎توان با منطق مسکین سرمایه‎داری اداره کرد. این امر مسایل بهداشتی، ارائۀ مراقبت‎های اولیه و پیش‎گیری، بیمارستان‎های مناسب، آزمایشگاه‎های مجهز، پزشکان و پرستاران، داروها، دستگاه‎های تنفسی، آزمایش‎ها و معاینه‎ها و هر آن‎چه را که برای تأمین نیازهای مداوم و فوری مردم مورد نیاز است، دربرمی‎گیرد.

 

ما تضمین حقوق کارگران، بیکاران، نیمه‎شاغلان و فقیرترین قشرهای اجتماعی را به‎عنوان یک حرکت انسانی و حمایتی که درعین‎حال حفظ اساس فعالیت‎های اقتصادی را تضمین می‎کند، ضروری می‎دانیم. باید پرداخت دستمزد و همین‎طور حداقل دستمزد برای کلیۀ کارگران غیررسمی تضمین شود. این‎ها [کارگران و قشرهای کم‎درامد] نباید هزینۀ بحران را بپردازند. به این منظور، سیاست‎های ریاضت مالی باید معکوس شود و دولت باید مسئولیت‎های فوق‎العاده‎ای برای حفظ فعالیت اقتصادی، ازجمله تضمین سهم سیستم‎های بانکی مالی به‎عهده بگیرد.

 

لازم است یک‎بار و برای همیشه به تحریم و سایر اقدام‎های سرکوبگرانه و یکجانبه علیه کوبا و ونزوئلا و نیکاراگوئه که در این اوضاع بحرانی خصلت خودپسندانه، تبعیض‎آمیز و ناعادلانۀ آن‎ها برجسته‎تر است، پایان داده شود. در همین راستا، ما به سخنان رییس جمهور آرژانتین، آلبرتو فرناندز که افزون ‎بر اتخاذ مجموعه‎ای از اقدام‎های مناسب در این موقعیت اضطراری، به‎طورشایسته و درخور در این زمینه صحبت کرده است، ارج می‎نهیم.

 

ضروری است که به‎طورقطعی و فوری بدهی‎های کشورهای ما به صندوق بین‎المللی پول و بانک‎های بین‎المللی نزول‎خور بخشیده شود.

 

ما به پزشکان و پرستاران، کارکنان بیمارستان‎ها و واحدهای درمانی که درحال ‎مبارزه با مشکلات بزرگی هستند، سپاس صمیمانۀ خود را ارسال می‎کنیم. ما همبستگی خود را با همۀ کسانی‎که مبتلا به کووید- ۱۹ هستند، ابراز می‎کنیم و برای آنان بهبودی سریع آرزو می‎کنیم.

 

ما به کشورهایی مانند چین، کوبا و روسیه که با آسیب‎دیده‎ترین کشورها درحال انجام اقدام‎های همبستگی مانند ارسال مواد محافظت‎کننده، دستگاه‎های تهویه و متخصصان حوزۀ بهداشت هستند، درود می‎فرستیم. اقدام‎هایی که با اقدام‎های ایالات متحد امریکا مغایر است. ایالات متحد و ناتو که هم‎چنان مصرانه به نقل‎و‎انتقال نیروهای نظامی خود ادامه می‎دهند، همان‎طور که به‎تازگی در چندین کشور در اروپا انجام دادند، از بودجه‎های هنگفت نظامی پشتیبانی می‎کنند که مغایر با سلامت و رفاه اجتماعی است.

 

ما برای دگرگونی‎های بنیادی که از اتحاد کارگران و خلق‎ها حاصل می‎شود، مبارزه می‎کنیم. موضع ما بر احساس مسئولیت و انسانیت استوار است. ما برای مبارزه در جهت اقدام‎های فوری برای حمایت از سلامت و حفظ حقوق همۀ خلق‎ها در همۀ گوشه‎های کرۀ زمین حضور داریم.

 

حزب کمونیست آرژانتین – حزب کمونیست بولیوی – حزب کمونیست برزیل – حزب کمونیست برزیلی – حزب کمونیست کلمبیا – حزب کمونیست شیلی – حزب کمونیست اکوادور – حزب کمونیست پاراگوئه – حزب کمونیست پرو – حزب کمونیست پرو- میهن سرخ – حزب کمونیست اوروگوئه حزب کمونیست ونزوئلا

سایت حزب تودهٔ ایران

بزرگ‌ترین شرکت نفتی روسیه کل دارایی‌های این شرکت در ونزوئلا را به شرکت‌های دولتی روسیه خواهد فروخت

بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت روسیه اعلام کرد که تمام پروژه‌های عملیاتی خود در کشور ونزوئلا را تعطیل خواهد کرد و کل دارایی‌های این شرکت در رابطه با عملیات‌های نفتی ونزوئلا را به شرکت‌های دولتی روسیه خواهد فروخت.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ونزوئلا

مسکو اتهامات امریکا علیه مادورو را «پوچ» و «ددمنشانه» خواند

روسیه به اقدام اخیر آمریکا در طرح اتهام قاچاق مواد مخدر علیه رئیس جمهور ونزوئلا و تعیین جایزه برای بازداشت وی واکنش نشان داده و این اتهام‌ها را پوچ خواند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, ونزوئلا

درخواست‌ها برای لغو تحریم‌های کوبا و ونزوئلا با هدف مقابله با کرونا

شماری از قانونگذاران و سازمان‌های آمریکایی خواستار لغو تحریم‌ها علیه ونزوئلا و کوبا با هدف کمک به این دو کشور در روند مقابله با ویروس کرونا شدند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا, ونزوئلا