چه باید کرد؟ نقش جوانان و دانشجویان در جنبش فرارویِ میهن

در بیست‌ودومین سالگرد جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، میهن‌مان دوران بسیار حساسی را می‌گذراند و نشانه‌هایی بسیار روشن از اعتلای جنبش های اجتماعی را شاهدیم.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, محیط زیست, مقاله

درود بر کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی؛ مبارزهٔ مشترک و خواست‌‌های مشترک!

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت های پیمانکار صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی و تأکید آنان برخواست‌های برحق‌شان از مهم‌ترین رویدادهای چندهفتهٔ اخیر میهن‌مان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, کارگری, مقاله

موج اعتصابات کارگران صنعت نفت / کارگران رسمی صنعت نفت نیز به معترضین می‌پیوندند

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در هفت استان و ۴۰ شرکت، مورد پشتیبانی معلمان، بازنشستگان، دانشجویان و سندیکاها قرار دارد. کمیسیون انرژی مجلس ترتیب نشستی با وزیر نفت و نمایندگان سپاه و دستگاه‌های امنیتی را داده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, دانشجویی, کارگری, گزارش, معلمان

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

مردم کشور ما به‌خصوص جوانان و دانشجویان سیاست هایی به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی را شاهد هستند که از جمله آن‌ها قانون شکنی در استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌ها به‌منظور تقویت و ادامۀ بقای رژیم ولایی، اختصاص سهمیه ورودی دانشگاه ها به داوطلب‌های فاقد شرایط ورود به‌دانشگاه اما سهمیهٔ منتخب سپاه پاسداران و بسیج، ... مبارزه دانشجویان در رویاروئی با سیاست‌های به‌غایت غیرعادلانه در حوزه آموزش عالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, دانشجویی, سیاسی, مقاله

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: ۱۶ آذر؛ نماد آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور با صدور بیانیه‌ای به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو، نسبت به رواج سیاست‌های خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی آموزش هشدار داد.

 

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: ۱۶ آذر سالگرد جان باختن دانشجویان مبارز در دفاع از کیان دانشگاه در سال ۱۳۳۲ است؛ روزی که خون دانشجویان بر سنگفرش‌های دانشگاه تهران جاری شد تا آرمان آزادی طلبی، عدالتخواهی، استقلال و مبارزه با ظلم به محاق نرود. روزی تاریخی و تاریخ ساز که تا به امروز برای پویندگان راه آزادی و برابری، انگیزه‌بخش بوده است و به نام روز دانشجو در تاریخ ایران ثبت شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران این روز را به تمام دانشجویان بخصوص فعالان جنبش دانشجویی در شوراهای صنفی دانشجویان و تشکل‌های مستقل و پیشرو تبریک می‌گوید و از مطالبات بر حق و قانونی ۳۲ تشکل صنفی در اعتراض به وضعیت موجود صنفی و آموزشی حمایت می‌کند.

 

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: همانطور که در بیانیه مشترک تشکل‌های صنفی دانشجویی آمده است، امروزه دانشجویان کشور با مشکلاتی مانند کاهش ظرفیت‌های تحصیل در رشته‌های روزانه، واگذاری فضاهای آموزشی و دانشگاهی به بخش خصوصی، عدم ارایه خدمات دولتی در زمینه تغذیه و اسکان و حمل ونقل دانشجویان و … روبرو هستند و طرح “کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی” آینده شغلی و کاری دانشجویان را تهدید می‌کند، مشکلاتی که ریشه در برنامه‌های پولی‌سازی و خصوصی‌سازی خدمات اجتماعی بخصوص خدمات آموزش دارد؛ برنامه‌هایی که در دولت‌های گذشته و دولت فعلی به صورت راهبردی دنبال شده‌است و نتیجه آن محرومیت گسترده اکثریت نابرخوردار جامعه از خدمات آموزشی با کیفیت، عادلانه و رایگان است. این تبعیض‌ها تنها به حوزه آموزش عالی محدود نمی‌گردد و مدتی است که این سیاست‌ها و برنامه‌ها، آموزش عمومی را هدف گرفته‌اند.

 

در بخشی دیگر می‌خوانیم: این تشکل، بسیاری از خواسته‌های تشکل‌های صنفی دانشجویان مانند حق برخورداری از آموزش باکیفیت و رایگان برای همه، حق تشکل‌یابی مستقل و تضمین امنیت فعالان صنفی و توقف روند کالای‌‌سازی آموزش را همسو با مطالبات بر حق خود می‌داند و تلاش‌های متحدانه دانشجویان ازجمله دختران دانشجو را ارج می‌نهد.

ایلنا

تجمع دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به وضعیت استخدامی

تعدادی از دانش‌آموختگان صنعت نفت صبح امروزشنبه (یازدهم آذر ماه ) برای چند مین بار در یکسال گذشته، در اعتراض به آنچه بدعهدی وزارت نفت در روند استخدامی خود می خوانند ،مقابل ساختمان ریاست جمهوری واقع در خیابان پاستور تجمع کردند.   تجمع‌کنندگان که خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدام‌شان در شرکت ملی نفت، ازسوی دولت ... تجمع دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به وضعیت استخدامی

ادامه

ایران, خبر, دانشجویی

اعتراضات در دانشگاه صنعت نفت و ادامه خودداری دانشجویان از شرکت در کلاس‌های درس

در روزهای گذشته، دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به عملکرد مدیریت دانشگاه، اعتراض کرده و از رفتن به سر کلاس درس امتناع کردند.   این دانشجویان خواستار تغییر مدیریت دانشگاه و به تبع آن تغییر سیاست‌های کلی دانشگاه شده‌اند.   دانشجویان معترض که مطالبات صنفی دارند می‌گویند از برآورده نشدن وعده‌های استخدامی به ستوه ... اعتراضات در دانشگاه صنعت نفت و ادامه خودداری دانشجویان از شرکت در کلاس‌های درس

ادامه

ایران, خبر, دانشجویی

راه پیمایی اعتراضی دانشجویی و دانش آموزی در سراسر ایتالیا

دانشجویان و دانش آموزان ایتالیایی در ۴۰ شهر این کشور علیه اصلاحات آموزشی و کاهش بودجه آموزشی وارد میدان شده و دست به راه پیمایی زدند.   پس از اعتصاب اخیر علیه اصلاحات آموزشی، دانش آموزان و دانشجویان بار دیگر به میدان بازگشته و در ۴۰ شهر ایتالیا علیه اصلاحات آموزشی و کاهش بودجه برای ... راه پیمایی اعتراضی دانشجویی و دانش آموزی در سراسر ایتالیا

ادامه

ایتالیا, جهان, خبر

تجمع های اعتراضی در دانشگاه‌های تهران

دانشجویان معترض دانشگاه تهران نسبت به انتخاب غلامی برای وزارت علوم معترض بودند و فریاد می‌زدند: «امنیتی حیا کن/ دانشگاهو رها کن». تجمع های مشابهی در دانشگاه های شریف و خواجه نصیر برپا شد …   دانشجویان دانشگاه تهران شنبه، ششم آبان‌ماه تجمعی اعتراضی علیه سیاست‌های دولت در عرصه آموزش عالی برپا کردند. تجمع‌های مشابهی ... تجمع های اعتراضی در دانشگاه‌های تهران

ادامه

ایران, خبر, دانشجویی, سیاسی