مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در هفته‌های پایانی سال گذشته توسط رژیم ولایت فقیه، دشواری‌های معیشتی و اقتصادی طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما را تشدید کرد. این برنامه ضد مردمی که توسط دولت رئیسی به‌اجرا درآمده مانند طرح‌های مقررات زدایی، اصلاح قانون کار با هدف تأمین منافع کارفرما و بخش خصوصی، و بی‌اعتنایی به ... پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه

استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

بیانیه پایانی تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی + فیلم

بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار سازمان تامین اجتماعی شدند در حالیکه متاسفانه حتی وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی از بازنشستگان کشوری و لشکری هم بدتر است.

 

به گزارش ایلنا، در بیانیه پایانی تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی آمده است: وضعیت معیشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران و از کار افتادگان هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت گذاشته، بطوریکه در حال حاضر حقوق یک بازنشسته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بسیار پایین‌تر از خط فقر که ده میلیون است می‌باشد. اما دولت تا به امروز همچنان از پرداخت بدهی خود به صندوق بازنشستگان تأمین اجتماعی که بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد تومان است سر باز زده، با اینکه روز گذشته مجلس شورای اسلامی مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را برای اجرای همسان‌سازی مستمری‌ها و رفع تبعیض بین بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی با صندوق‌های کشوری و لشکری اختصاص داده است اما این مبلغ با توجه به تورم و گرانی موجود پاسخگوی وضعیت معیشتی ما نیست بخصوص اینکه این مبلغ نیز احاله به سال ۱۴۰۰ و دولت آینده شده است.

 

ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم که یکبار دیگر با صدای بلند مطالبات قانونی و مشروع خود به شرح زیر را بیان کرده و خواهان اجرای آن‌ها شویم:

 

1- سازمان تأمین اجتماعی موظف به افزایش و ترمیم عقب ماندگی حقوق بازنشستگان تراز با نرخ تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و خط فقر است که الان به ده میلیون رسیده است.

 

2- اجرای صحیح همسان‌سازی مطابق ماده‌ی ۹۶ تامین اجتماعی بر اساس نرخ واقعی تورم سالیانه برای تمام سطوح به صورت عادلانه به استناد بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه.

 

3- بکارگیری باقیمانده ۳۲ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی مرحله دوم سال ۱۳۹۹

 

4- پرداخت مزایای شغلی چون کمک معیشت، حق مسکن، حق عائله‌مندی و اولاد به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی متناسب با شاغلین

 

5- سازمان تامین اجتماعی طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی مسئول تامین درمان کامل بازنشستگان بیمه‌پرداز اجباری به طور مستقیم است و ما خواهان اجرایی شدن این ماده قانونی هستیم.

 

6- ما خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار سازمان تامین اجتماعی هستیم. متاسفانه حتی وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی از بازنشستگان کشوری و لشکری هم بدتر است.

 

7- سازمان تامین اجتماعی موظف است به وضعیت از کار افتادگان و مستمری‌بگیرانی که در شرایط سخت مالی بسر می‌برند و توان اداره امور خود و انجام شغل دیگری را ندارند رسیدگی نموده و مشکل معیشتی و بیمه آن‌ها را حل نماید.

 

8- ما خواهان اجرای بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجساله ششم و پرداخت حق منطقه جنگی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در مناطق جنگی هستیم.

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

۲۴ اسفند ماه۱۳۹۹

 

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

بازنشستگان مقابل سازمان برنامه؛ چرا بودجه مناسب برای همسان‌سازی کارگرانِ بازنشسته اختصاص نمی‌دهند؟

کارگران بازنشسته امروز بیست و ششم بهمن، بعد از تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و استمداد از نمایندگان مجلس، مقابل سازمان برنامه و بودجه رفتند تا با مقامات این سازمان در ارتباط با مطالبات خود و تبعیض در اختصاص بودجه‌ها مذاکره کنند.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری

بیانیه پایانی تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی باردیگر با تجمع در استان‌های مختلف نسبت به وضعیت معیشتی، بدهی ۳۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان و عیدی به بازنشستگان تجمع کردند.

ادامه

ایران, بازنشستگان, بیانیه, حقوق بشر, کارگری