پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

بیانیه مشترک نشست وزرای خارجه ایران، روسیه ، چین و پاکستان درباره افغانستان

بیانیه مشترک نشست وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه ، چین و پاکستان در حاشیه اجلاس کشورهای عضو سازمان شانگ‌های و پیمان امنیت دسته جمعی در خصوص افغانستان منتشر شد.

 

به گزارش ایسنا، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی پاکستان در حاشیه اجلاس شانگ‌های و پیمان امنیت دسته جمعی در تاریخ شانزده سپتامبر ۲۰۲۱ در شهر دوشنبه به منطور بحث و بررسی وضعیت افغانستان با یکدیگر دیدار نمودند.

 

وزرای امورخارجه بار دیگر بر اراده خود نسبت به تقویت صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و کل منطقه تاکید کردند.

 

وزرای امور خارجه ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، بار دیگر بر رعایت اصل پایه ای « به رهبری افغان ها، در مالکیت افغان ها» تصریح نموده و بر ادامه احترام به حق برخورداری از صلح، ثبات ، توسعه و رفاه مردم افغانستان تاکید نمودند.

 

وزرای امور خارجه بر ضرورت مرتبط ماندن با کشورهایی که دارای مسئولیت اولیه بازسازی اجتماعی، اقتصادی دوران پس از جنگ در افغانستان می‌باشند به منظور فراهم نمودن کمکهای اقتصادی و بشردوستانه اضطراری ، تصریح نمودند.

 

وزرای امور خارجه بر لزوم شکل گیری آشتی ملی در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر جهت تامین منافع تمامی نیروهای سیاسی و قومی کشور تاکید کردند.

 

وزرای امور خارجه با امعان نظر به چالش های امنیتی با منشا قلمرو افغانستان، بر ضرورت هماهنگی تلاش‌ها جهت مقابله با تهدیدات از جمله گسترش تروریزم و قاچاق مواد مخدر ، با هدف تضمین ثبات منطقه‌ای و پاسخگویی به نگرانی‌های مشروع کشورهای همسایه و منافع آنها تاکید کردند.

 

وزرای امور خارجه نگرانی خود از وضعیت شکننده انسانی ، اجتماعی و اقتصادی در افغانستان و نیز خطرات بوجود آمدن یک موج آوارگان در منطقه را بیان داشتند.

 

وزرای امور خارجه بر ضرورت احیای زندگی مسالمت آمیز و بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید کرده و از جامعه بین‌المللی برای استمرار کمکهای بشردوستانه اضراری به افغانستان دعوت به عمل آوردند.

 

وزرای امور خارجه توافق کردند تا هماهنگی‌های بین چهار کشور جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان در مورد افغانستان ادامه یافته و دیدارها در سطوح وزرا، نمایندگان ویژه و سفرا در زمان‌های تعیین شده را برگزار نمایند.

بی‌تفاوتی دولت ایران به کشتار مردم پنجشیر تاوان خواهد داشت

روزنامه اطلاعات در یادداشتی که به مسائل افغانستان اختصاص دارد نوشت: پاکستان، ترکیه و عربستان سعودی لحظه‌ای در حمایت و دفاع و تجهیز طالبان تأخیر و تشکیک نکرده‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, پاکستان, تحلیل, ترکیه, جهان, حضور نظامی, عربستان سعودی

چرا ایران از احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت افغانستان حمایت نمی‌کند؟

دلیل اتخاذ سیاست عدم حمایت ایران از احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان برای افکار عمومی و حتی کارشناسان محل سوال است؛ اینکه چرا ایران به هم‌پیمان قدیمی خود پشت کرده و رابطه با طالبان را برگزیده است.

ادامه

اسراییل, اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, تروریسم, جهان, فرانسه

موضع‌گیری‌های رژیم ولایی و نیروهای سیاسی کشورمان نسبت به رویدادها و تحول‌‌های افغانستان

با اتمام پروژهٔ واگذاری کامل افغانستان به نیروهای اسلام‌گرای طالبان، سیاست‌های راهبردی آمریکا در قبال کشورهای منطقۀ جنوب‌غربی آسیا و هماهنگ با برنامه‌های سیاسی- نظامی‌اش در خاور دور به مرحله‌ای تازه وارد شده‌اند.

ادامه

اسلام سیاسی, اسیای مرکزی, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, ایران, پاکستان, ترکیه, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, قطر, مقاله, نئولیبرالیسم, ویتنام