بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

بیش از ۱۰۰میلیون نفر بیمار شدند، بیش از ۲میلیون نفر جان خود را از دست دادند، و میلیون‌ها نفر دیگر با وخامت چشمگیر شرایط زندگی خود و بن‌بست‌های اجتماعی سرمایه‌داری مانند بیکاری، تشدید استثمار، و سرکوب مواجه شده‌اند. حزب‌های کمونیست و کارگری امضاکنندهٔ این بیانیهٔ مشترک پیش از هر چیز همبستگی خود را با آسیب‌دیدگان همه‌گیری کووید-۱۹، کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، کسانی که بیمار شده‌اند، ابراز می‌کنند، و سپاس گرم خود را به پزشکان و پرستاران، و کارکنان بیمارستان‌ها و دیگر مؤسسات بهداشتی و درمانی تقدیم می‌کنند که یک سال است در این عرصه نبرد می‌کنند و با دشواری‌های بزرگی مواجه‌اند.

 

در تمام این مدّت، محدودیت‌ها و دشواری‌های حادّ در مراکز مراقبت‌های پزشکی اوّلیه و بیمارستان‌ها، کمبود کادر پزشکی و پرستاری، کمبود تخت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو)، و کمبود وسایل حفاظتی لازم [مثل ماسک و دستکش و گان و غیره]، به دلیل کمبود بودجه و تجاری‌سازی و خصوصی‌سازی خدمات بهداشتی ملّی و تولید وسایل پزشکی و دارو، روندی بوده که در سراسر جهان سرمایه‌داری به گونه‌ای چشمگیر خود را نشان داده است. هم‌زمان، گروه‌های انحصاری و شرکت‌های داروسازی سودآوری خود را افزایش داده‌اند و میلیاردها پول به جیب زده‌اند. دارو، لوازم پزشکی، واکسن، و پژوهش در دست سرمایهٔ کلان به موضوع سودجویی، و به عاملی در تشدید نابرابری‌ها در میان کشورها و تقابل‌های ژئوپلیتیک تبدیل شده است. شدید شدن رقابت در تولید و توزیع واکسن‌ها و داروها، تأخیر در مایه‌کوبی (واکسیناسیون) لازم، انحصارگری صنایع داروسازی و افشا نشدن قراردادها[ی دولت‌ها] با صنایع دارویی، همگی نشان‌دهندهٔ بن‌بست‌های نظام استثماری سرمایه‌داری است که بر شالودهٔ سودِ گروه‌های انحصاری عمل می‌کند. در این شرایط است که اهمیت مبارزه در راه حقوق کارگران و ملّت‌ها، و ضرورت برقراری سوسیالیسم که می‌تواند امکان‌های علمی و فنّی معاصر را در خدمت نیازهای مردمی قرار دهد، برجسته می‌شود.

 

* حزب‌های کمونیست و کارگری از تلاش‌های کارکنان بهداشت و درمان و همچنین مبارزات کارگران، کشاورزان، و خویش‌فرمایان [دارای شغل آزاد] استقبال می‌کنند که خواستار انجام اقداماتی در حمایت از درآمد و حفاظت از سلامت خود هستند.

 

* ما دولت‌هایی را که در شرایط همه‌گیری کنونی اقدامات جدید ضدمردمی و ضدکارگری تصویب می‌کنند که باز هم بار بحران را بر دوش کارگران و مردم می‌اندازد، و در ضمن مبارزهٔ آنها [زحمتکشان] با خودکامگی و شیوه‌های دولت پلیسی را سرکوب می‌کنند، محکوم می‌کنیم.

 

* ما حزب‌های کمونیست و کارگری به مبارزهٔ خود ادامه می‌دهیم. ما در هر یک از کشورهای خود، خواهان خدمات بهداشتی-درمانی همگانی و رایگان، و انجام اقدامات اساسی زیر برای مقابله با همه‌گیری کنونی، و حفاظت از سلامت و زندگی مردم هستیم:

 

* تقویت فوری خدمات بهداشتی-درمانی همگانی با بودجهٔ دولتی، و استخدام کادر دائمی پزشکی و پرستاری با حقوق کامل. برآورده کردن تمام نیازهای بخش‌های مراقبت ویژه (آی‌سی‌یو) و زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت کامل خدمات دولتی در زمینهٔ مراقبت‌های بهداشتی-درمانی و پژوهش.

 

* مایه‌کوبی سریع‌تر مردم در هر کشور، با واکسن‌های مؤثر، مطمئن، و رایگان، بدون انحصار در عرضهٔ واکسن به صورتی که امروزه به زیان مردم کشورهای سرمایه‌داری کمتر توسعه‌یافته رخ می‌دهد. لغو حق ثبت اختراع واکسن‌ها و تمام فراورده‌های دارویی ضروری دیگر که می‌توانند به مقابله با همه‌گیری کمک کنند.

 

* تأمین فوری همگانی و فراگیر تمام وسایل لازم برای حفاظت و پیشگیری (ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی کننده، و غیره)، و همچنین آزمایش‌های تشخیصی، توسط دولت، به صورت رایگان.

 

تأمین حمایت از درآمد و حقوق قشرهای کارگری و مردمی. حمایت از بیکاران، تشدید مبارزه با سرمایه و سخن‌گویان سیاسی آن که تلاش دارند مزدها و حقوق بازنشستگی، بیمه، حقوق کار و حقوق دموکراتیک را پایمال کنند. انجام اقداماتی برای حفاظت از کارگران در محیط‌های کار، در حمل‌ونقل عمومی، و در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها.

 

* خودداری از ایجاد هرگونه محدودیتی در حقوق دموکراتیک ملّت‌ها به بهانهٔ ویروس کرونا.

 

* تشدید مبارزه علیه مداخله‌های امپریالیستی و پایان دادن فوری به تمام تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی که در شرایط همه‌گیری حتّیٰ ناعادلانه‌تر و تبهکارانه‌تر از پیش است، مانند محاصرهٔ تبهکارانهٔ کوبا و ونزوئلا توسط امپریالیسم آمریکا، و لغو اقدام غیرقابل‌قبول آمریکا که کوبا را دوباره در فهرست آمریکایی به‌اصطلاح «حامیان دولتی تروریسم» قرار می‌دهد.

 

* ما به مداخله‌های امپریالیستی و تمرین‌های نظامی، مانند عملیات ناتو، نه می‌گوییم و خواستار تأمین منابع لازم و بودجهٔ کافی برای نظام ملّی بهداشت-درمان همگانی و دولتی و تأمین اجتماعی هستیم.

 

۲۴ فوریه ۲۰۲۱ [۶ اسفند ۱۳۹۹] حزب کمونیست آلبانی، حزب کمونیست ارمنستان، حزب کمونیست استرالیا، حزب کار اتریش، تریبون مترقی دموکراتیک- بحرین، حزب کمونیست بنگلادش، حزب کمونیست بلژیک، حزب کارگران بلژیک (PTB-PVDA)، حزب کمونیست برزیل (PcdoB)، حزب کمونیست برزیل، حزب کمونیست بریتانیا، حزب کمونیست جدید بریتانیا، حزب کمونیست بلغارستان، حزب کمونیست کانادا، حزب کارگران سوسیالیست کرواسی، حزب کمونیست کوبا، آکل- حزب مترقی زحمتکشان قبرس، حزب کمونیست در دانمارک، حزب کمونیست دانمارک، حزب کمونیست فنلاند، حزب کمونیست آلمان، حزب کمونیست یونان، حزب کارگران مجارستان، حزب کمونیست هند (مارکسیست)، حزب کمونیست کردستان- عراق، حزب تودهٔ ایران، حزب کارگر ایرلند، حزب کمونیست (ایتالیا)، حزب کمونیست اردن، جنبش سوسیالیستی قزاقستان، حزب سوسیالیست لتونی، حزب سوسیالیست (لیتوانی)، حزب کنگرهٔ استقلال ماداگاسکار (AKFM)، حزب کمونیست مکزیک، حزب کمونیست جدید هلند، حزب کمونیست پاکستان، حزب کمونیست فلسطین، حزب مردم فلسطین، حزب کمونیست پاراگوئه، حزب کمونیست پرو، حزب کمونیست فیلیپین (PKP-1930)، حزب کمونیست لهستان، حزب کمونیست پرتغال، حزب سوسیالیست رومانی، حزب کمونیست فدراسیون روسیه، حزب کارگر کمونیست روسیه، حزب کمونیست اتحاد شوروی، کمونیست‌های صربستان، حزب کمونیست جدید یوگسلاوی، حزب کمونیست آفریقای جنوبی، حزب کمونیست کارگران اسپانیا، حزب کمونیست مردم اسپانیا، کمونیست‌های کاتالونیا، حزب کمونیست سری‌لانکا، حزب کمونیست سودان، حزب کمونیست سوآزیلند، حزب کمونیست سوئد، حزب کمونیست سوریه، حزب کمونیست ترکیه، حزب کمونیست اوکراین، اتحاد کمونیست‌های اوکراین، حزب کمونیست ونزوئلا،

احزاب دیگر؛ اتحادیهٔ کمونیست‌ها در بلغارستان، قطب احیای کمونیستی در فرانسه، جبههٔ کمونیستی (ایتالیا)، اتحادیهٔ مردمی گالیسیا، حزب کمونیست (سوئیس)، حزب سوسیالیسم و رهایی، حزب کمونیست‌ها ایالات متحد آمریکا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

شکست یخچال طبیعی در هند؛ امید برای نجات ده‌ها کارگر محبوس در تونل کمرنگ شد + ویدیو

با گذشت سه روز از فاجعه شکست یک یخچال طبیعی در کوهپایه‌های هیمالیا در شمال هند و جاری شدن سیل، امیدها برای نجات جان بازماندگان احتمالی این حادثه کمرنگ شده است.

ادامه

جهان, خبر, کارگری, محیط زیست, هندوستان