بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری دربارهٔ گسترش شیوع ویروس کرونا! هیچ کارگری شغل خود را نباید از دست بدهد!

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، به‌نمایندگی از سوی صد میلیون عضو خود در سراسر جهان، نسبت به همه کارگران در سراسر جهان یعنی آنانی که با عواقب از بین رفتن سلامتی‌شان و خطر از دست دادن حقوق کار و امنیت شغلی‌شان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا که هم‌اکنون شمار زیادی را آلوده و موجب مرگ عدهٔ بسیاری شده است، پشتیبانی‌اش را اعلام می‌کند.

 

ما از دولت‌ها می‌خواهیم که بلافاصله به‌منظور حاصل کردن اطمینان از درمان و سلامت کارگران و همچنین حفاظت از حقوق کار آنان اقدام‌های لازم را انجام دهند.

 

خانوادهٔ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، بر این نکته تأکید دارد که، کارکنان خدمات درمانی، پرستاران، و پزشکان در بیمارستان‌ها و در عرصه دیگر خدمات مربوط به سلامت و بهداشت که برای حفاظت از کارگران و مردم جان‌شان را بر کف دست گذاشته‌اند، در وضعیتی سخت و با امکانات بهداشتی و درمانی‌ای نامناسب قرار دارند.

 

آمار و برآوردها ثابت می‌کنند که کمبودهای فاحش در سیستم درمانی از اختصاص نیافتن بودجه کافی و تجاری و خصوصی‌سازی خدمات درمانی ناشی شده‌اند. دولت‌ها و سرمایه‌داران درمان و پیشگیری را در حکم حقی عمومی نمی‌دانند، بلکه آن‌ها را به‌چشم کالا برای کسب سود بیشتر برای شرکت‌های دارویی و درمانی می‌نگرند. زیرساخت‌های معیوب، حتی نبود همین زیرساخت‌ها هم در کشورهای آفریقایی، آسیایی، و آمریکای لاتینی، کارگران را در برابر بیماری‌هایی همه‌گیر خطرناک بی‌دفاع رها می‌کند.

 

کارگران نباید به‌دلیل اخراج‌شان از کار در بخش‌هایی مانند گردشگری، کار از خانه، یا حتی ساعات کار متغیر، هزینه تأثیرات شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهانی را پرداخت کنند.

 

خواست‌های ما عبارتند ار:

 

۱.‌  استخدام دائمی کارکنان بخش درمانی و پرستاران و همچنین ایجاد تأسیسات جدید بهداشتی همگان؛

۲.‌  تمامی خدمات عمومی باید با تجهیزات ضدعفونی مناسب مجهز شود و این اقلام برای عموم مردم به‌وسیلهٔ دولت به‌طور رایگان تأمین گردد؛

۳.‌ روزهای مرخصی بیشتری با پرداخت بیمه و حقوق برای: کارگرانی که بیمارند، کارگرانی که اجباراً و به‌دلیل شرایط اضطراری کار را تعطیل کرده‌اند، برای اشخاصی که از کودک یا یکی از اعضای بیمار خانواده یا از فرزند مدرسه‌رو خود به‌دلیل تعطیلی اجباری مدرسه‌ها و مهد کودک‌ها در خانه مراقبت می‌کنند؛

۴.‌ اقدام‌های ایمنی و حفاظتی‌ای کافی و بنیادی در همه محیط‌های کاری؛

۵.‌  بایستگی ممانعت جدی از سودجویی شرکت‌های چندملیتی و انحصارها در این شرایط به‌خاطر حفظ منافع عموم مردم.

 

در عصر گسترش و پیشرفت سریع فنا‌وری‌ها، امکان‌ها و ابزارهایی علمی و مؤثر به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در بین مردم وجود دارند، اما به‌رغم این واقعیت، توده مردم و کارگران از عواقب عملکرد وحشیانه سرمایه‌داری آسیب ‌دیده‌اند و خود و خانواده‌شان را در معرض خطر می‌بینند.

 

ما از همه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی درخواست می‌کنیم که بدون تأخیر به‌منظور حفاظت از جان کارگران و مردم و نیز حفظ حقوق بنیادین کار اقدام‌هایی اساسی و کاملی درپیش گیرند.

دبیرخانه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۸

ضمیمهٔ‌کارگری «نامهٔ مردم»

اعتصاب کارگران آمریکایی به دنبال اجبار برای حضور در محل کار

اجبار شرکت آمازون به حضور کارگران خود در محل کار، منجر به اعتصابات سراسری کارکنان این شرکت در کشور‌های مختلف شده است.   به گزارش ایلنا، شبکه خبری فرانس ۲۴ روز سه‌شنبه از اعتصاب شمار زیادی از کارگران در آمریکا خبر داد که در بین آنها کارکنان اینستاکارت و آمازون حضور چشمگیری دارند.   اعتصاب ... اعتصاب کارگران آمریکایی به دنبال اجبار برای حضور در محل کار

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

قرنطینه سراسری هند هزاران کارگر را با گرسنگی مواجه ساخت

در یکی از بزرگ‌ترین مهاجرت‌های تاریخ معاصر هند، حرکت صدها هزار کارگر با پای پیاده به سوی خانه‌های خود است که با فرمان جدید برای قرنطینه ۲۱ روزه از سوی نارندرا مودی نخست وزیر این کشور اتفاق افتاد و می رود تا درآمد این افراد را متوقف کرده و آن‌ها را با گرسنگی روبرو سازد.

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, هندوستان

دبیرکل سازمان ملل: کرونا ۳.۴ تریلیون دلار به کارگران زیان می‌رساند

دبیرکل سازمان ملل متحد، شرایط ناشی از کرونا را یک بحران انسانی دانست و گفت: کارگران سراسر جهان، ۳.۴ تریلیون دلار درآمد خود را به دلیل کرونا از دست می‌دهند.

ادامه

جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, سازمان ملل, کارگری

کارگران با سیاست کاهش سطح دستمزدها مبارزه می‌کنند!

مصاحبهٔ روزنامه “عصر ما” با “اورت وین بیکووه- سویدرسکی”، دبیر کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان “ازآنجاکه دستمزدها کافی نیست، سه میلیون کارگر مجبورند در کنار شغل اصلی خود یک کار جنبی دیگری نیز انجام بدهند تا بتوانند از پس هزینۀ زندگی بربیایند. کاهش دستمزدها به‌شکل انفجاری درآمده است. “

ادامه

المان, جهان, حقوق بشر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری, مصاحبه و گفتگو