هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

بیانیهٔ پایانی گردهمایی حزب‌های کمونیست کشورهای عربی

بیانیهٔ پایانی گردهمایی حزب‌های کمونیست کشورهای عربی سیاست تشنج آفرین آمریکا که هدف آن بی‌ثبات کردن منطقه و به‌طورمشخص تحرکات نظامی و تهدید جنگ بر ضد ایران است را محکوم کرد!

 

نشست حزب‌های کمونیست در کشورهای عربی [بیروت- ۳۰ و ۳۱ خردادماه ۹۸/ ۲۰ و ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹] به‌میزبانی حزب کمونیست لبنان برگزار شد. حزب‌های کمونیست از: لبنان، سوریه (متحد)، عراق، اردن، فلسطین، مصر، سودان، کویت (جنبش ترقی‌خواه)، کویت (تریبون ترقی‌خواه)، و مراکش (حزب سوسیالیسم و پیشرفت) در این اجلاس شرکت داشتند.

 

راه‌های بسیج جنبش آزادی‌بخش ملی عرب در مقابله با پروژهٔ آمریکایی- صهیونیستی به‌اصطلاح “معامله قرن”، تقویت همبستگی با مردم فلسطین، و جلوگیری از خطر شعله‌ور شدن جنگی دیگر در خلیج فارس که عواقبی فاجعه‌بار برای صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد داشت، موضوع‌های محوری بحث‌های نشست بودند. این نشست، سیاست آمریکا که بر اساس برپایی جنگ و دامن زدن به درگیری‌ها و تحمیل تحریم‌های اقتصادی است و هدف آن بی‌ثبات کردن منطقه و به‌طورمشخص تحرکات نظامی و تهدید جنگ بر ضد ایران است را محکوم کرد.

 

یکی دیگر از موضوع‌‌های مهم در دستورکار این نشست، قیام خلق‌های عرب و جنبش‌های اعتراضی مردمی در منطقه بود. دربارهٔ نقش کمونیست‌ها و نیروهای چپ در این جنبش‌های اعتراضی مردمی برای تغییرهایی ملی و دموکراتیک و همچنین در به‌وجود آمدن تحول‌هایی سیاسی و اجتماعی با هدف برپایی نظام‌هایی مدنی و دموکراتیک و دستیابی به عدالت اجتماعی در کشورهای عربی سخنرانی‌هایی متعدد از سوی شرکت کنندگان در گردهمایی ایراد شد.

 

این نشست موافقت کرد که در همبستگی با مردم فلسطین، سوریه و سودان اقدام‌هایی مشترک را سازمان دهد. همچنین راه‌های تقویت همکاری و هماهنگی بین حزب‌های کمونیست به‌بحث گذاشته شد. برای اطلاع خوانندگان، متن کامل بیانیه نهایی مصوب این نشست در ادامهٔ مطلب آمده است. حزب‌های کمونیست کشورهای عرب در شرایطی که در سطح بین‌المللی و اقلیمی تحول‌هایی مهم و خطرناک صورت می‌گیرد دربیروت گردهم آمدند. ایالات متحده آمریکا به‌هدف حفظ موقعیتش در مقام ژاندارم جهانی، تهاجم‌هایش را بر ضد مردم و کشورهای دیگر ادامه می‌دهد. این کشور- و در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی و اردوگاه سوسیالیستی- در چارچوب قطب واحد، توانست سلطه‌اش را بر جهان تحمیل کند. اما به‌زودی دریافت که در برابر کشورهای نوظهور در سطح بین‌المللی ناچار به عقب‌نشینی است. البته این وضعیت را در سطح اقلیمی نیز می‌توان ‌مشاهده کرد. چین و روسیه به‌طور مشخص و کشورهایی دیگر، توازن قوای جهانی‌ای جدید را فراهم آورده و معادله‌ای جدید را بر اساس جهان چند قطبی را در سال‌های اخیر مطرح کردند. این وضعیت فرصتی را برای مردم کشورهای جهان به‌منظور تغییر و پیشرفت به‌وجود آورده است.

******************

 

بیانیهٔ پایانی گردهمایی حزب‌های کمونیست کشورهای عربی

 

بحران فعلی جهان سرمایه‌داری از سال ۲۰۰۸ و با پیدایش رکود و افزایش بدهی‌ها و سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی آغاز گردید و عمق بحران سرمایه‌داری جهانی را به‌تصویر کشید. در همان زمان کشورهای دیگر توانستند موقعیت سیاسی، اقتصادی و نظامی‌شان را تثبیت کرده و مرحلهٔ تاریخی‌ای جدید که ویژگی آن عقب‌نشینی آمریکا و انتقال آن به جهان چند قطبی بود رقم زدند..

 

در چنین شرایطی تناقض درون بلوک سرمایه‌داری آغاز گردید. این تناقض عبارت بود از: جدال میان جناح نولیبرالی و جناح راست افراطی (یعنی جناحی که از سوی جنبش‌های پوپولیستی [عوام‌فریب] و نیروهای ناسیونالیستیِ نژادپرست و فاشیست در آمریکا و اروپا به‌راه افتاده بود).

 

با پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، هژمونی گرایش راست افراطی تثبیت شد. این به‌معنای اتخاذ سیاست‌هایی جدید است که وجه مشخصهٔ آن‌ها جنگ و دشمنی و رشد راسیسم (نژادپرستی) و کینه‌توزی است. بازگشت سیاست قیمومیت و هم‌زمان استفاده ایالات متحده آمریکا از روش تحریم‌ها، مجازات، محاصره و هراس‌آفرینی و دخالت‌های نظامی منجر به جنگ‌هایی می‌شوند که رسیدن به هدف‌های سیاسی آن از جیب مردم و کشورهای دیگر تأمین می‌گردد. هراس‌آفرینی و تدارک برای جنگ با ایران و ونزوئلا و سایر کشورها نمونه‌ای هستند از این سیاست‌های دشمنانه.

 

هم‌اکنون پروژهٔ “معاملهٔ قرن” به‌ابتکار آمریکا به‌هدف حذف کامل مسئلهٔ فلسطین و از بین بردن حقوق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت خویش و تأسیس دولت ملی و مستقل‌شان و بازگشت پناهندگان‌شان به سرزمین خود، خطرناک‌ترین تحول پیشاروی منطقه ما است. کارگاه اقتصادی بحرین نخستین گام در اجرای این پروژه است، پروژه‌ای که فقط درخدمت دشمن صهیونیستی و ضد حقوق خلق فلسطین و سایر مردم منطقه است. ایالات متحده درحال حاضر به‌منظور لغو حق بازگشت میلیون‌ها تن از فرزندان فلسطینی‌های خارج به سرزمین‌شان و محروم کردن آنان از حق پناهندگی، و خلاصه کردن حق پناهندگی و بازگشت به فلسطین تنها برای چندهزار تن از افراد مسن، سعی در بازتعریف مفهوم “پناهنده” دارد.

 

اعطای تابعیت به پناهندگان در کشورهایی که که در آن‌ها سکونت دارند به‌ازای کمک‌های مالی و افزایش مساحت زمین‌های آبادی‌نشین‌ها [شهرک‌های یهودی‌نشین] در کرانه غربی به‌وسیله تملک و معاوضه و غارت به‌منظور استیلای کامل بر سرزمین تاریخی فلسطین، از دیگر پیشنهادهای آمریکا در طرح “معاملهٔ قرن” است. تصمیم ایالات متحده آمریکا به قطع کمک‌های آژانس امدادرسانی و اشتغال‌یابی فلسطینی‌ها (“انروا”) که مسئولیت پشتیبانی از پناهندگان فلسطینی را به‌عهده دارد، توقف کار این آژانس و درنتیجه محرومیت فلسطینی‌های ساکن در اردوگاه‌ها از ابتدایی‌‌ترین حقوق‌شان یعنی بهداشت و آموزش را باعث شده است. این تصمیم عامل دیگری در جهت از بین بردن حق بازگشت فلسطینی‌ها به وطن‌شان و سپس دادن تابعیت به آنان به‌خصوص در کشورهای همسایه است. هم‌زمان با گرفتن این‌گونه تصمیم‌ها، کینه‌ورزی صهیونیستی نسبت به فلسطینی‌ها با توسعه آبادی‌نشین‌ها [شهرک‌های یهودی‌نشین]، محاصره و حمله به غزه با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا و ناتو همچنان ادامه دارد.

 

قانون تأسیس “دولت یهودی” گام خطرناک دیگری است به سوی محرومیت شهروندان عرب از حقوق شهروندی و تهدیدی برای آینده آنان به‌صورت موج مهاجرتی اجباری به خارج از سرزمین‌های‌شان است.

 

حزب‌های کمونیست برپاییِ “کارگاه” اقتصادی “معاملهٔ قرن” در بحرین را به‌شدت محکوم کرده و شرکت هر کشور یا سازمان عربی در کنفرانس منامه (بحرین) شکلی از شکل‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل دانسته و رویارویی همه‌جانبه با پروژه “معامله قرن” و طرح آمریکا در منطقه- در همه سطح‌ها و با همه وسایل- را خواستار است. حزب‌های کمونیست پشتیبانی مستمر ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانان و حکومت‌های وابسته به آن را از دشمن صهیونیستی و درپیش گرفتن سیاست‌هایی در جهت انتقال سفارتخانه‌هایشان به شهر بیت‌المقدس که هدف آن از بین بردن باقی‌ماندهٔ حقوق فلسطینی‌ها است، به‌شدت نکوهش می‌کند. حزب‌های کمونیست عربی، از اتحادیه کشورهای عربی و حکومت‌های عربی که با دشمن صهیونیستی روابط دیپلوماتیک، تجاری یا هرگونه روابط عادی‌سازی دارند می‌خواهند تا به خواست‌های مردم عرب توجه کرده و کلیه این روابط را متوقف کنند. حزب‌های کمونیست عربی، جنگ‌ها، تجاوزها و اشغال و تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا و دشمن صهیونیستی و ترکیه و هم‌پیمانان آن‌ها در ضدیت با تمامی مردم منطقه را محکوم کرده و توقف فوری جنگ ویرانگر علیه مردم یمن و پایان دادن به اشغال شمال سوریه از سوی ترکیه را خواستار است. حزب‌های شرکت‌کننده در گردهمایی، ادامه اشغال بلندی‌های جولان از سوی اسرائیل و در کنار آن تصمیم حکومت آمریکا به تأیید حاکمیت اسرائیل بر جولان عربی و تمهیدات در دست اجرا به‌منظور گرفتن تصمیمی مشابه آن در مورد کرانه غربی رود اردن را به‌شدت محکوم می‌کنند.

 

حزب‌های کمونیست، از حق مردم فلسطین برای برپایی دولتی ملی، مستقل به‌پایتختی بیت‌المقدس و حق بازگشت تمامی پناهندگان فلسطینی به میهن پشتیبانی کرده و بر ضرورت پایان دادن به تشتت و نداشتن وحدت عمل در رویارویی با اشغالگران اسرائیلی و پروژه آمریکایی [“معاملهٔ قرن”] تأکید می‌کنند همان‌گونه که از حق تمامی خلق‌ها در مقاومت در برابر اشغالگران و تجاوزگران و دفاع از خود و حق خلق‌ها در تعیین سرنوشت خویش پشتیبانی می‌کنند.

 

حزب‌های شرکت‌کننده، از راه‌حل سیاسی‌ای که حقوق سیاسی کل مردم را در چارچوب دولتی سکولار و دموکراتیک و شکست گروه‌های تروریستی و رهایی منطقه‌های اشغال‌شده و عقب‌نشینی کلیه نیروهای اشغالگر و مداخله‌جو در بحران سوریه پشتیبانی می‌کنند. در همین چارچوب راه‌حل سیاسی‌، حزب‌های کمونیست کلیه تحریم‌های اعمال‌شده از جانب حکومت آمریکا در مورد برخی از کشورهای منطقه که بحران‌هایی اقتصادی را باعث شده‌اند و تاوان این بحران‌ها را هم خلق‌های منطقه باید بپردازند محکوم و الغای فوری تحریم‌ها را خواستارند. حزب‌های کمونیست همچنین شیوه‌های آمریکایی تراشیدن دشمنان فرضی را رد و سیاست واشنگتن را در تهدید ملت‌ها و کشورها و دامن زدن به جنگ‌ها و درگیری‌ها با هدف ایجاد ناامنی و از بین بردن آرامش و ثبات در منطقه و همچنین تدارکات نظامی و تهدید به جنگ بر ضد ایران در دنبالهٔ تحمیل تحریم‌ها و محاصرهٔ اقتصادی این کشور را محکوم می‌کنند. تحول‌های ناشی از این شیوه از سیاست‌های آمریکایی، خطر برافروختن آتش جنگی دیگر که عواقبی فاجعه بار در تخریب صلح و ثبات منطقه و جهان داشته و قربانیان اصلی و نخست در این آتش‌افروزی خلق‌های منطقه بوده و جز ویرانگری و رنج برای مردم چیز دیگری در بر نخواهد داشت. حزب‌های کمونیست اقدام‌های تحریک‌آمیز اخیر آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش را محکوم می‌کنند و ابتکارهای مردمی و سیاسی- با مشارکت طیف وسیعی از نیروهای چپ و دمکرات و ملی در منطقه و جهان- به‌منظور مقابله در برابر برافروختن آتش جنگ و الغای تحریم‌ها با تأکید بر حق مردم در انتخاب رهبران و حکومت‌هایشان با اراده خودشان و به‌دور از هرگونه مداخلهٔ خارجی را خواستارند.

 

حزب‌های کمونیست از ابتکار سیاسی به‌منظور تقویت هماهنگی سیاسی بین فلسطین و سوریه و لبنان به‌منظور طرحی بین‌المللی علیه اشغال صهیونیستی سرزمین‌های فلسطینی حمایت می‌کنند.

 

حزب‌های شرکت‌کننده، اشغال بخشی از خاک لبنان از سوی نظام اشغالگر اسرائیل در منطقه کشتزارهای “شَبعا” و تپه‌های “کَفَر شوبا” و “الغجر” و تجاوزهای هوایی و زمینی و دریایی ارتش این رژیم و تلاش برای غارت ثروت‌های نفتی مردم لبنان را محکوم و از حق مقاومت مشروع مردم لبنان در برابر این تهدیدها و تجاوزها و فشارهای اقتصادی و سیاسی، پشتیبانی می‌کنند. بر اثر جنایت‌های گروه‌های تروریست که در پوشش دین دست به کشتار، انفجار، ویرانگری، تهاجم و اشغال سرزمین‌هایی وسیعی از کشورهای‌مان، منطقه ما و جهان نیز مشکل‌ها و نابسامانی‌ها تحمل کرد. این گروه‌ها ابزاری بودند در دست نیروهای اقلیمی و بین‌المللی به‌منظور پیش‌بُرد طرح تجزیه کشورهای منطقه. حزب‌های کمونیست کشورهای عربی، مبارزه با این گروه‌ها و شکست نهایی‌شان و همچنین رهایی سرزمین‌های زیر اشغال آن‌ها و تلاش برای حل ریشه‌ای مشکلات اجتماعی زایندهٔ تروریسم به‌گونه‌ای که منابع بروز و تقویت‌شان از بین برود را خواستارند. برنامه‌های نولیبرالی حکومت‌های منطقه، افزایش استثمار طبقاتی، بیکاری، گرسنگی، فساد، غارت سازمان‌یافته منابع اقتصادی و فقر روزافزون خلق‌ها در کشورهای ما را باعث شده‌اند.

 

قراردادهای تجارت آزاد، خصوصی‌سازی و سیاست‌های حکومت‌های منطقه در حمایت از سودهای بی‌کران سرمایه که بر پایه رانت و در رقابت با بخش‌های تولیدی جا خوش کرده‌اند، فشارهایی هلاکت‌بار بر دستاوردهای اجتماعی و حقوق طبقه کارگر در منطقه وارد کرده‌اند.

 

پیامدهای جنگ در منطقه و نیز فقر و بیکاری، در موج‌های انسانی مهاجرت و در پی آن مرگ رقت‌بار سالیانه هزاران نفر از پناهندگان در دریای مدیترانه خود را آشکار می‌کنند. این قربانیان جنگ و فقر در منطقه به‌سبب پذیرفته نشدن تقاضای پناهندگی‌شان از سوی کشورهای اروپایی به کام مرگ می‌روند. علاوه بر این، مهاجرت بین کشورهای منطقه و آوارگی در داخل کشورها، پدیده اجتماعی‌ای سهمگینی است که از مرز ده‌ها میلیون تن در کشورهای عراق، لیبی، سوریه، یمن و پناهندگان فلسطینی می‌گذرد و همگی در وضعیتی نابسامان و غیرانسانی زندگی می‌کنند.

 

خلق‌های منطقه در واکنش به شرایط نابسامان و رنج‌آور فقر، استثمار، فساد، استبداد و نبود هرگونه چشم‌اندازی برای توسعه و دستیابی به حقوق‌شان، در برابر حکومت‌ها و نظام‌های حاکم بر وطن‌شان به‌پا می‌خیزند. جنبش مردم سودان نمونه بارزی است از مبارزه برای آزادی و عدالت اجتماعی. جنبش‌های مردمی در لبنان، الجزائر، عراق، اردن، تونس و مراکش نیز در پاسخ به بحران سیاسی‌اجتماعی برخاسته در کشورهای مختلف در منطقه است.

 

نیروهای چپ نقشی مهم در این جنبش‌ها به‌عهده دارند. حزب کمونیست سودان نقشی اساسی در قیام مردمی سودان بازی می‌کند.

 

حزب‌های کمونیست، همبستگی و پشتیبانی خود را از این جنبش‌های اجتماعی که در مرکز مبارزه برای ترقی و تغییر در منطقه‌اند اعلام می‌دارند و به‌طور مشخص مبارزات مردم در سودان را ستوده و آزادی بی‌درنگ همه بازداشت شدگان سیاسی اسیر در زندان‌های حکومت را خواستارند. همچنین نسبت به سرکوب وحشیانه این جنبش‌های ترقی‌خواهانه و شجاعانه هشدار داده و کودتای نظامی‌ای که به برکناری دیکتاتور عمرالبشیر منجر شد و سپس به‌منظور حفظ و تثبیت مسئولان امنیتی همان نظام پوسیده دیکتاتوری قبلی و انحراف و تغییر مسیر جنبش مردم سودان صورت گرفته است، محکوم می‌کنند. حزب‌های کمونیست عربی پشتیبانی‌شان را از ادامه و تکمیل انقلاب مردمی در سودان تا تشکیل شورای انتقالی مدنی برای تحقق دولت دموکراتیک و مدنی، اعلام می‌دارند.

 

در همین چارچوب، حزب‌های کمونیست عربی کشتار وحشیانه مردم متحصن در برابر ستاد ارتش که با تصمیم شورای نظامی و از سوی نیروهای واکنش سریع صورت گرفت را محکوم می‌کنند و اجرای تحقیق مستقل از سوی موسسه‌های بین‌المللی و محاکمه قاتلان و مجازات آنان را خواهان‌اند.

 

حزب‌های کمونیست عربی، همبستگی‌شان را با جنبش مردمی و هدف‌های اصلاح‌طلبانه سیاسی و اقتصادی و پرهیزش از وابستگی اقتصادی به بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در اردن اعلام می‌دارند و آزادی کلیه بازداشت شدگان سیاسی مرتبط با این جنبش را خواهان‌اند.

 

شرکت‌کنندگان در گردهمایی، از مبارزهٔ مردم مصر و نیروهای دمکراتیک- ملی و در رأس آن‌ها نیروهای چپ در راه الغای قوانین بازدارندهٔ فضای باز سیاسی که در برابر فعالیت حزب‌های سیاسی و سازمان‌های توده‌ای و مبارزه‌شان با استیلای تک‌صدایی سیاسی مانع به‌وجود می‌آورند، پشتیبانی می‌کنند. شرکت‌کنندگان در گردهمایی، از مبارزات مردم مصر برای تحقق عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد و احتکار و رویارویی با گرانی فاحش و خصوصی‌سازی و سیاست‌های نولیبرالی طرفدار سرمایه‌داری بزرگ نیز حمایت می‌کنند. این سیاست‌ها افزایش فقر فقرا و به‌زحمت افتادن نیرو‌های مردمی مصر در برخورد با تلاش حاکمیت برای وابستگی و دنباله‌روی را باعث شده‌اند که جز از بین بردن امکان ترقی برای کشور نتیجه‌ای ندارند. حزب‌های شرکت‌کننده، جنبش مردمی و حزب کمونیست لبنان را در مبارزه برای برپایی نظام سکولار دموکراتیک و مقاوم در لبنان و برخورد با نظام مذهبی رانتی که فقر مردم لبنان و تراکم بدهی‌ها و فساد و هدر رفتن امکانات و عمیق‌تر شدن شکاف‌های طبقاتی را باعث گردیده و به‌صورت منبعی برای عدم ثبات سیاسی و امنیتی در چند دهه گذشته درآمده است تأیید می‌کنند.

 

حزب‌های کمونیست عربی همبستگی خود را با مبارزه نیروهای ترقی‌خواه و دمکراتیک- ملی در راه برقراری فضای باز سیاسی و مقاومت در برابر محدودیت آزادی‌های عمومی و مبارزه با سیاست‌های نولیبرالی در اقتصاد و برخورد با اعمال فشارها بر سیاست خارجی در کویت، اعلام می‌کنند.

 

حزب‌های شرکت‌کننده در گردهمایی، با حزب کمونیست عراق و نیروهای دموکراتیک مدنی در مبارزه با نظام تخصیص، فرقه‌گرایی سیاسی، فساد و مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم به‌منظور نجات کشور از بحران ساختاری و ناکامی در ساختمان دولت و مدیریت آن، گرایش‌های لیبرالی در سیاست‌های اقتصادی و مداخله‌های خارجی و پیش‌رَوی در مسیر اصلاح و تغییر و برپایی دولت مدنی دموکراتیک، نظام شهروندی، و عدالت اجتماعی، همبستگی‌شان را اعلام می‌‌کنند.

 

حزب‌های شرکت‌کننده، تلاش‌های مزبوحانه و حمله‌‌های زبونانه به مقرها و ستادهای حزب کمونیست عراق در “ناصریه” و “بصره” که به‌هدف ایجاد مانع در برابر فعالیت‌های حزب و جلوگیری از گسترش پایگاه مردمی و نفوذ حزب در بین توده‌ها صورت گرفته‌اند محکوم می‌کنند.” تحقق امنیت و ثبات در جهان بدون مبارزه با سیاست‌های توسعه‌طلبانه و سلطه‌جویانه امپریالیستی و آخرین نمونهٔ آن یعنی حمله به کشورها و خلق‌های آمریکای لاتین و در رأس آن‌ها ونزوئلا بود، امکان‌پذیر نمی‌شود. حزب‌های شرکت‌کننده در گردهمایی، تلاش‌های ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش به‌منظور تغییر نظام در ونزوئلا به‌وسیله قوه قهریه را مردود دانسته و از مبارزه خلق ونزوئلا در راه حفظ حاکمیت ملی و تکمیل هدف‌های انقلاب بولیواری پشتیبانی‌شان را اعلام می‌‌دارند. حزب‌های کمونیست عربی مراتب همبستگی خود با کوبا علیه محاصرهٔ ظالمانه مستمر از سوی آمریکا را ابراز کرده و نقش این کشور در پشتیبانی از خلق‌های آمریکای لاتین در مبارزه‌شان با امپریالیسم را می‌ستایند.

 

امروز و بیش از هر زمان دیگر از کمونیست‌ها انتظار می‌رود تا در برپایی جنبش رهایی‌بخش ملی عربی و تجدید گفتمان آن به‌منظور تهیه پلاتفرم (برنامهٔ سیاسی) در مبارزه با اشغال، مداخله‌گری، و تحمیل تحریم و نیز به‌منظور تکمیل انجام وظایف جنبش رهایی‌بخش ملی و تغییر سیاسی و اجتماعی در برابر بهره‌کشی، سلطه‌طلبی، سرکوبگری، و استبداد کوشش کنند.

 

حزب‌های کمونیست کشورهای عربیِ گردهم آمده در بیروت، اتحاد و پیوند تلاش‌ها و نیروها در مبارزهٔ سراسری بر ضد طرح‌های تجزیه، تقسیم‌بندی، سلطه‌گری، و اشغال در منطقه و برای اتحاد نیروها در دفاع از مسئلهٔ فلسطین و ایجاد تغییر سیاسی ملی و دموکراتیک و اجتماعی در منطقه عربی و به سوی نظام‌های مدنی دموکراتیک در راه رسیدن به سوسیالیسم را خواستارند.

نامۀ مردم

هشدار به ترامپ؛ این راه به جنگ ختم می‌شود

خروج آمریکا از برجام چند هفته بعد از تغییر و ترمیم کابینه ترامپ در سال ۲۰۱۸ رخ داد. طی آن تغییرات بولتون و پمپئو وارد دولت شدند. هر دو نفر جزو معماران و طراحان سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران به شمار می‌آیند.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, فرانسه, مقاله

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما تأیید کرد که ایران در غنی‌سازی اورانیوم از سطح تعیین شده در برجام عبور کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تأیید کرد که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از سطح تعیین شده در برجام (٣.۶٧ درصد) عبور کرده است.   کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین‌المللی در وین روز دوشنبه اعلام کرد: «مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش خود، ... آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما تأیید کرد که ایران در غنی‌سازی اورانیوم از سطح تعیین شده در برجام عبور کرده است

ادامه

ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی