خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه مه سال ۲۰۲۱ ؛ “امید در دل مبارزات ماست!”

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌نمایندگی از طرف ۱۰۵ (صدوپنج) میلیون کارگر عضو خود از ۱۳۳ کشور جهان، درودهای گرم انترناسیونالیستی و رزم‌جویانه‌اش را به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به همهٔ زحمتکشان جهان تقدیم می‌دارد. هر اقدام، برنامه، سیاست، و عملکرد ما به‌ویژه در این اوضاع بسیار سخت، به‌خاطر توده‌های مردم و آرمان و منافع طبقه کارگر است. سال ۲۰۲۱ / ۱۴۰۰همچنین سال تدارک بزرگ‌ترین رخداد کارگری و سندیکایی بین‌المللی یعنی برگزاری هجدهمین کنگرهٔ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری است. همه‌گیری کووید- ۱۹ بر مبارزات و زندگی کارگران اثرهایی ژرف داشته است. طبقهٔ ما هزاران تن تلفات جانی در سراسر جهان داشته ‌است.

 

جنبش مبارزاتی ما در اوضاعی سخت و ناخواسته‌ قرار دارد، درعین‌حال مبارزات سندیکایی بین‌المللی با تمرکز بر کل زندگی با قوت و امید جریان دارد. این مبارزات ایمنی و بهداشت در محیط‌های کاری، دسترسی به آب و غذای با کیفیت، دسترسی به آموزش و پرورش رایگان برای فرزندان زحمتکشان، بهداشت و درمان همگانی بدون استثنا برای همه را شامل می‌گردد.

 

در اوضاع خطیر کنونی تمامی دولت‌های سرمایه‌داری و طبقه سرمایه‌دار با همه ابزار و امکانات خود درپی کسب سود بیشترند. ثروت‌اندوزی و سودجویی انحصارهای فراملی در این دوره همه‌گیری کرونا با شدت ادامه یافته‌ است. در مقابل، کارگران می‌بینند که تنها با مبارزه‌شان می‌توانند از این وضعیت رهایی یابند. پزشکان، کادر درمانی، و زحمتکشان بخش بهداشت، با از خودگذشتگی و فداکاری- درحالی که سرمایه‌داری نه می‌تواند و نه می‌خواهد از بهداشت و درمان مردم حفاظت کند- با بیماری کرونا مبارزه می‌کنند. از همان آغاز همه‌گیری کرونا و هم‌زمان با آن تا حال حاضر، تراژدی تولید، توزیع، و مصرف واکسن کووید در برابر چشم‌های‌مان جریان دارد. تولید و توزیع واکسن در چنگ شرکت‌های دارویی بزرگ بوده و این شرکت‌ها فقط برای سود خود و نه برای تأمین نیاز مردم فعالیت می‌کنند. ما این وضع را تحمل نمی‌کنیم که انسان‌ها مرده‌های‌شان را شمارش کنند درحالی‌که به‌دلیل رقابت اقتصادی و ژئوپولیتیکی بین دولت‌ها و گروه‌های تجاری، کل مردم به واکسن‌های موجود دسترسی ندارند. یک سال پس از همه‌گیری کرونا این حقیقتی تلخ و نتیجه‌گیری‌ای اساسی از عملکرد سودجویانه سرمایه‌داری است.

 

مجتمع‌های بزرگ داروسازی که از پژوهش‌های علمی استفاده می‌کنند، واکسن‌ها و داروها را فقط درصورتی که منافع فوری و سود مالی برای‌شان داشته باشد آن‌هم با دستبرد به بودجه‌های سنگین دولتی تولید و توزیع می‌کنند. تولید واکسن بر اساس تأمین سود و منافع سرمایه‌گذار و فروش به‌هرکس که توان خرید دارد، چگونه می‌تواند به‌سود مردم و رفع نیازهای عمومی باشد؟ همه‌گیری کووید- ۱۹ بحران اقتصادی‌ای تازه را از بحران سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ /۱۳۸۷- ۱۳۸۸ ژرف‌تر و گسترده‌تر کرده است. درعین‌حال، سرمایه‌داری و وابستگانش سعی می‌کنند دلیل اصلی بحران را مبارزه علیه همه‌گیری کرونا اعلام دارند، اما درواقع این بحران نتیجه شیوه تولید سیستم سرمایه‌داری است که به نوع بشر تحمیل شده است. رکود اقتصادی عملاً از سال ۲۰۱۹ / ۱۳۹۸به‌صورت انباشت بیش ازحد سرمایه بوده است؛ یعنی سرمایه‌ای که امکان سرمایه‌گذاری مجدد آن وجود نداشته مگر با سودآوری‌ای چشمگیر. اکنون مشخص شده است که سرمایه‌داری حتی در این بحران کوشیده‌ است بار سنگین آن را بر دوش کارگران بیندازد. قوانینی ضد کارگری در پاره‌ای از کشورها تصویب شده‌اند، یورش‌های سازمان‌یافته تازه‌ای به زحمتکشان شده است، روش‌هایی نو را برای استثمار بیش از حد زحمتکشان ابداع و رواج می‌دهند، آزادی‌های سندیکایی و حقوق دمکراتیک مردم را محدود می‌‌کنند.

 

همچنین در سطح جهانی به‌نظر می‌رسد مناطق جنگی قدیمی دوباره فعال گردیده‌اند، خطر جنگ‌های جدید بین امپریالیست‌ها، چه جهانی و چه منطقه‌ای، صلح و پیشرفت اجتماعی را تهدید می‌کند. علاوه برجنگ‌هایی که هم اکنون در جریان است که نه تنها مرگ شمار زیادی باعث گشته، بلکه میلیون‌ها انسان به اجبار خانه و کاشانه‌شان را رها کرده و به کشورهای دیگر پناه برده‌اند، رقابت و درگیری‌هایی نو همچنان گسترش بیشتر مهاجرت و پناهندگی باعث می‌گردند.

 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به همه اتحادیه‌های وابسته و دوستان خود در سراسر جهان درود می‌فرستد و به آن‌ها افتخار می‌کند. در این دورهٔ حساس هیچ نقطه‌ای از جهان نبوده که از مبارزات طبقه کارگر فارغ باشد. اتحادیه‌های همکار فدراسیون در پیشاپیش این مبارزات قرار داشته‌اند؛ از مبارزات عظیم کشاورزان که سراسر هند را لرزاند، سازمان‌دهی کارزار کادر درمانی در سراسر اروپا، مبارزات زحمتکشان کاستاریکا با بانک جهانی و بسیج کارگران اندونزی در مبارزه با قانون “اومنیباس” گرفته تا روز ملی اعتراض به اقدام‌های بهداشتی و ایمنی در پرو، مبارزات کارکنان فروشگاه‌ها در آمریکا و بسیج مبارزاتی کارکنان تئاتر و هنر در فرانسه. مهم نیست که سرمایه‌داری چقدر تلاش دارد “سکوت قبرستانی” را به طبقه کارگر تحمیل کند، واقعیت نشان می‌دهد که ما در برابر این تحمیل سر خم نمی‌کنیم. فدراسیون همیشه برای سازمان‌دهی و سیاسی کردن همهٔ این مبارزات به هر وسیلهٔ ممکن در این عرصه‌ها حضور دارد.

 

در این وضعیت بحران اقتصادی ژرف سرمایه‌داری و رقابت شدید بین مراکز امپریالیستی به‌منظور کنترل بازارهای جدید، قوی‌‌ترین سلاح ما همبستگی و انترناسیونالیست پرولتری ‌بودن است. هیچ کارگری نباید تنها بماند. ما در کنار کوبای قهرمان ایستاده‌ایم، ما آزادی فوری زندانیان فلسطینی که در سیاهچال‌های اسراییل به‌بند کشیده‌شده‌اند را خواهانیم، ما با مردم ونزوئلا، سوریه، و لبنان اعلام همبستگی می‌کنیم، در چهارگوشه جهان مردم حق انتخاب دموکراتیک برای خودشان و آینده‌شان بدون دخالت قدرت‌های امپریالیستی را دارند، ما آتش‌افروزی‌های جدید ناتو در اوکراین و دریای سیاه را همراه با تأکید محکوم می‌کنیم.

 

همچنین در روز نخست ماه مه، فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری از همهٔ اتحادیه‌های همکارش می‌خواهد با شعارهای امسال ما و با ابتکارعمل‌شان برنامه‌های جشن در داخل و خارج محیط‌های کارگری را سازمان‌دهی کنند.
امید در دل مبارزات ماست!
تضمین تأمین نیازهای امروزین کارگران!
واکسیناسیون رایگان و ایمن برای همه!

ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»

بیانیه مشترک پانزده تشکل بمناسبت “اول ماه مه” یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر

گرامی باد “اول ماه مه” (یازده اردیبهشت) ، روز همبستگی بین المللی کارگران جهان ! امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” – روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر می رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, بیانیه, حقوق بشر, زنان, کارگری

تلاش مجلس ولایی؛ «ناتوانمندسازیِ طبقه‌ی کارگر است و بس!»

برنامه‌ی تازه‌ی مجلسی‌ها برای کارگران و بازنشستگان/ طرحی برای کاستن از حقوق و مستمری بازنشستگی/ به نامِ «توانمندسازی تامین اجتماعی» اما به ضرر کارگران!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه سازمان نظام پرستاری درباره مشکلات بازنشستگی ومطالبات پرستاران سازمان تامین اجتماعی

سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی در این روزهای سخت کرونایی بر خلاف قوانین مصوب مجلس و توافقات انجام شده در جلسه چند جانبه ای که با حضور وزیر کار، معاونان، هیئت ریسه تأمین اجتماعی و این سازمان،برگزار شد، عمل می‌کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, کارگری

کارگران توان پرداخت اجاره خانه وهزینه‌های درمان را ندارند/هزینه‌ها دلاری، دستمزد کارگران ریالی

عبدالله بلواسی گفت: تورم افسارگسیخته، دستمزدهای ریالی و چندین برابر زیر خط فقر و هزینه‌های دلاری، زندگی هزاران کارگر و مزدبگیر را در سراشیبی سقوط قرار داده است. خانواده‌ها از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی برنمی‌آیند و هر روز به تعداد کودکان کار افزوده می‌شود. به اعتراف مسئولان بهزیستی فقط در تهران ۴۵۰۰ کودک کار وجود ... کارگران توان پرداخت اجاره خانه وهزینه‌های درمان را ندارند/هزینه‌ها دلاری، دستمزد کارگران ریالی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری