بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌مناسبت اول ماه مه: ثروت از آنِ کسانی است که آن را تولید می‌کنند

کار تمام‌وقت برای همه، افزایش دستمزد و پرداخت بازنشستگی، خدمات آموزشی و بهداشتی رایگان و با کیفیت برای کارگران و خانواده‌های‌شان، و نیز در دفاع از حقوق زنان و جوانان زحمتکش

 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، به‌نمایندگی از طرف ۹۷ میلیون عضو خود از ۱۳۰ کشور پنج قاره جهان، جشن اول ماه مه ۲۰۱۹، روز جهانی کارگران را با شعار: “ثروت از آن کسانی است که آن را تولید می‌کنند!” شادباش می‌گوید.

 

ما به کارگران سراسر جهان که نقشی غیرقابل‌انکار در ارائه خدمات و تولید تمامی مایحتاج موردنیاز روزانه مردم جهان دارند، شادباش می‌گوییم. ما به تاریخ مبارزاتی زحمتکشان جهان افتخار می‌کنیم، به مبارزات افتخارآمیز کارگران شیکاگو در ماه مه ۱۸۸۶، به مبارزهٔ آنانی که به تثبیت ۸ ساعت کار روزانه منجر گردید و در این مبارزه حتی جان خود را فدا کردند.

 

سندیکاها و اتحادیه‌های طبقاتی کارگران که شامل همه کادرها و اعضای فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری است، مبارزات خود را برای خواست‌هایی مبنی بر بهبود شرایط کاری و زندگی کارگران و توده مردم قاطعانه ادامه خواهند داد.
این روزها که، یک درصد جمعیت ۸۰ درصد ثروت تولیدشده را دراختیار دارد و در این حال ۴.۵ میلیارد تن از مردم جهان زیر خط‌فقر زندگی می‌کنند، زحمتکشان باید سهیم شدن در ثروتی که خود تولید می‌کنند فعالانه خواستار شوند و به بی‌عدالتی و نابرابری‌ها پایان دهند!

 

شرکت‌های چندملیتی در کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین منابع طبیعی را غارت کرده و در ‌ازاءِ آن مبلغی ناچیز به مردم آنجا پرداخت می‌کنند. رقابت‌های بین قدرت‌های امپریالیستی افزایش تنش و درگیری و خونریزی در کشورهایی که اشغال گردیده‌اند را باعث می‌شود. جنگ و بمباران در طی چند سال اخیر افزایش موج پناهندگان، بی‌جا شدگان و نیز جابه‌جایی انبوه توده مردم را موجب گردیده است.

 

حتی در کشورهای به‌اصطلاح توسعه‌یافته نیز یورش به دستمزدها و حق بازنشستگی- این دستاوردهای تاریخی زحمتکشان – زیر نام بحران سرمایه‌داری و در جهت افزایش سود شرکت‌های بزرگ رو به فزونی است. فقر، بیکاری و نبود امنیت شغلی رو به گسترش است، خدمات درمانی نابود شده، دولت‌ها در تلاش‌ا‌ند که اقدام‌های مبارزه‌جویانه اتحادیه‌های کارگری را محدود و با ایجاد موانع در راه فعالیت سندیکاها، آن‌ها را از حق اعتصاب محروم کنند. فدراسیون از اعضا و دوستان و کارگران جهان دعوت می‌کند که پرچم مبارزاتی طبقه کارگر و توده‌های زحمتکش را برافراشته نگه‌داشته و در روز اول ماه مه یک اعتصاب سالیانه برپا و این روز را همانند جشن زحمتکشان برگزار کنند.

 

علیه نظریه‌های غلط کارفرمایان، دولت‌ها، رهبران فاسد سندیکاها و آنانی که ادعا می‌کنند که اعتصاب، مطالبات کارگری و اعتراض‌های سندیکایی دیگر کهنه شده‌اند تا به‌این‌ وسیله به منافع سرمایه‌داران به‌بهترین وجه خدمت کنند، مبارزه باید کرد. باید اعتصاب‌های وسیع و پرتحرک و زیر پرچم و شعارهای فدراسیون، شعارهایی که همبستگی بین‌المللی و برادری را اعلام می‌کنند، بسیج همگانی کرد:

 

برای مطالبه کار تمام‌وقت برای همه، افزایش دستمزد و پرداخت بازنشستگی، خدمات آموزشی و بهداشتی رایگان و با کیفیت برای کارگران و خانواده‌های‌شان و نیز در دفاع از حقوق زنان و جوانان زحمتکش؛

 

برای صلح، خاتمه دادن به دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی کشورها و برای حق مردم در تصمیم‌گیری درباره خود و آینده‌شان؛

 

برای پایان دادن به نژادپرستی، فاشیسم، بیگانه‌هراسی، که از سوی سرمایه‌داری به‌منظور استثمار بیشتر تشدید می‌شود؛

 

برای اتحاد همه کارگران؛ برای پایان دادن به همه جنگ‌های امپریالیستی، که در جهت منافع یک اقلیت و استثمار بیشتر کارگران و زحمتکشان راه انداخته می‌شوند و توده‌های مردم را در حمام خون غرق می‌کنند؛

 

برای پایان دادن به استثمار سرمایه‌داری؛ برای یک جامعه عادلانه و برابری، جامعه‌ای که ثروت به تولیدکنندگان آن، به کارگران یعنی به نیرویی که موجب همه پیشرفت‌ها و دستاوردهای بشری است، تعلق دارد.

 

از همان نخستین روزهای بنیان‌گذاری فدراسیون در ۷۴ سال پیش، ما قاطعانه در کنار کارگران جهان بوده‌ایم. به‌مناسبت اول ماه ۲۰۱۹، یک بار دیگر همبستگی خود را با مردم ونزوئلا، کوبا، فلسطین، سوریه، یمن، و لیبی اعلام می‌کنیم.

 

ما به مبارزات پایدار خود ادامه داده و به‌هدف تقویت صفوف خود از فعالیت و اقدامات جدیدی برای بسیج زحمتکشان استفاده خواهیم کرد! با همبستگی جهانی و انترناسیونالیستی.

 

بیایید در جهت تقویت اتحادیه‌های رزمنده و با جذب اعضای جدید از جوانان و زنان و با خصلت و سرشت طبقاتی و در جهت تقویت اتحاد طبقاتی همه کارگران تلاش‌های خود را دوچندان کنیم.

 

با افشای نقش سازشکاران و بوروکرات‌های فاسد که می‌کوشند تا اتحادیه‌ها را درخدمت بورژوازی درآورند، مبارزه کنیم. ما فعالانه در اعتصاب اول ماه مه ۲۰۱۹ شرکت می‌کنیم!

 

زنده‌باد اول ماه مه روز جهانی کارگر!
ثروت از آن کسانی است که آن را تولید می‌کنند!

سایت فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸

نامۀ مردم

بیانیه مشترک به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

بیانیه مشترک سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، گروه اتحاد بازنشستگان و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه می(۱۱ اردیبهشت) روز جهانی کارگر

ادامه

ایران, بیانیه, جهان, خبر, کارگری